Agenda

Idag torsdag:
- Roland öppnade vattnet som frusit i ett av husen.
- Handlat på Ica Sillerud, det sista. (Konstigt, vi har handlat så mycket vi har orkat i tre dagar! Dragit hem lass efter lass! Vem ska orka äta upp allt detta?)
- Harjakt gick inte konstaterade gubben och PG i morse per telefon, det var närmare - 20 grader
- Griljerat skinkan
- Tagit emot gäster, goda vänner i bägge stugorna
- Tagit emot sönerna och en fru och två katter; Hanna och Mimmi.
- Stekt älgköttbullar, en massa.
- Kokat ägg
- Snossat med hundarna och berättat för dem att två katter inte är mat utan gäster.
- Söner o Roland klätt granen 
- Pratat i telefon med Ramona ( roligt att hon ringde), Eskil (som var bekymrad över vargjakten), Andreas som hade fruset vatten i huset, det fixade senare P i Guttarbol). 
- Saknat min mamma som inte finns med den här julen.  Min första jul utan min mamma. Jag vill så mycket att hon skulle finnas här bland oss och koka bruna bönor så som bara hon kan, det som är så gott till skinkan. Att hon skulle finnas med och glädjas med oss, hon älskade verkligen julen. Det är så tomt och ledsamt. 


 Imorgon julafton
- Laga mat på förmiddagen tillsammans med japansk svärdotter
- Rolands bror kanske kör häst och släde för att träna till julottan och R kanske åker med om det går.  
- Roland jagar hare om det är väder
15.00 Kalle Anka
16.-00 Julklappar
Sen sover vi och "leker med julklapparna" tills vi  åker tïll midnattsmässan i Missionskyrkan kl 23.00. Den måste jag, den är viktigast på hela julen numera.
- Roland kommer att vara tomte någonstans på eftermiddagen och skrämma slag på några stackars barn ;.)

Juldagen:
- Göra vildsvinsskinka till mat, eller också äter vi rester från gårdagen. Det kanske blir mycket över.

Annandag jul:
- Sönerna åker tillbaka hem till Stockholm
- Vi äter rester och slappar och jagar, vilket vi fortsätter med till nyårsafton
- Går på Feuerzangenbole i Hol

29:e dec.
- Julkonsert i kyrkan i Västra Fågelvik tror jag det var.

Nyårsaftonen:
- Jag lagar kalkon till mat som vi äter under eftermiddagen med goda vänner.
- Firar tolvslaget nere vid sjön med vänner







Kommentarer
Postat av: Herta

Två viktiga frågeställningar:

1. Jag har älgkött från farbrors Jämtlandsskogar i frysen ´bl a i färsskick. Skall jag göra köttbullar av detta tycker Du?´Alla människor verkar välja just älgkött denna jul tycker jag.

2. Hur kommer det sig att inte Hanna och Mimmi är inventerade till lunchen?

Speciellt den sista frågan känns viktig att få svar på. Den andra kan vänta då jag inte tänker befatta mej med mer kottbullstillverkning innan jul detta år i alla fall.

Postat av: Inga Magnusson

Herta: Det är speciella katter vi pratar om här. Hanna är så blyg så hon sitter än så länge under sängen. Mimmi vågar sig fram o kollar läget lite. Men ingen av dem äter vanlig mat eller ens kattmat. De äter en hemgjord mald rå blandning av kycklinghjärtan, kycklingben, kycklinglever, laxolja, vitaminer och mineraler. Ingredienserna inhandlas på saluhallarna vid hötorget och är ekologiska. Maten tillverkas en gång i veckan och förvaras fryst i portioner och tas fram dagen innan den ska ätas för att tina i kylskåpet.



Därför är inte Hanna o Mimmi inbjudna till jullunchen. ;-)



Älgbullar är bland det bästa man kan göra av älg. Och så en sås till det med kantareller i! Eller en gräddsås och lingon. Själva färsen kan man blanda med lite fläskfärs och så grädde förstås så bullarna inte blir hårda och knalliga. Och riven lök förstås.

2010-12-24 @ 00:34:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Agendan är lagd ser jag... :-)



Vad har Japan för jultraditioner? Har er svärdotter lyckats införa något nytt på ert julbord?

2010-12-24 @ 08:08:13
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Mia: I Japan firar man också jul men inte så häftigt som vi, man lägger mer krut på nyår. R hade med en burk grönsaksinläggning som vi ska pröva.

2010-12-24 @ 09:07:49
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback