Svampplockning - kontemplation







Svampplockning är kontemplativt, om man väljer att rensa svampen direkt på plats i skogen. Det är i alla fall trevligare än att sitta hemma vid köksbordet. Och man behöver ju inte jäkta, man kan ta det lugnt och fundera lite mellan varven, bara sitta stilla och lyssna på naturens ljud. Det är så lugnt, doftar så gott och är så vackert i skogen. Lätt att hitta svampen nu också innan alla löv blir gula o faller till marken. Två kassar funkar, en att ha under knäna och en att ta svampen i. Korg är förstås mer romantiskt, men bökigare.

Det är mycket svamp i år, varmt och fuktigt väder har bäddat för det. Vi lämnar  svampmarker närmast vägen till pensionärer,  stadsbor, rörelsehindrade, thailändare och litauer. Eftersom vi går långt in i ovägat land med hundarna kan vi plocka där, där ingen annan plockar.  Roland har jagat sedan barnsben och känner varje kvadratmeter av skogen runt oss. Han vet också var svampen finns förstås.

Jag älskar de här utflykterna med gubbe och hundar (en lös stövare och en kopplad tax!)  och tystnaden. Det är lisa för själen att andas in skogsluft. Och vi går ofta nu, flera gånger i veckan.

Kommentarer
Postat av: HERTA

Härligt låter det. Vi var ute för en vecka sedan drygt och hittade ingenting. Vet inte om vi hinner denna helg fast vi borde. Vill.

Postat av: Lena

Och sedan mognar lingonen. Och enbären. Ljuvliga stunder.....

2010-08-27 @ 21:40:30
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är ljuvligt att vara ute och plocka svamp och njuta av att vara i skogen.

det är som balsam för själen.

När jag var barn så var pappa ute och plockade svamp och kom ofta hem med massor av dem

Sedan satt vi barn och hjälpte mamma att rensa dem, samtidigt som vi lärde oss en del om svampar.

kram

2010-08-27 @ 22:10:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: åsa

Åhhh..så mysigt det låter och jag håller med dig till 100%!

Ha dé!

2010-08-27 @ 23:30:29
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Suss

Nej, nu måste jag bara få komma mig ut i skogen. Jag älskar att gå omkring därute i tystnaden, leta svamp och bär, men jag är bara upptagen för tillfället. I helgen kanske???

2010-08-27 @ 23:48:40
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ingrid

Låter som en bra och härlig sysselsättning!!!Vi är också i svampskogen med jämna mellanrum, förut hade jag Wilgott med mig, nu blir det till att låna någon av grannarnas hund!!!För ensam skulle jag ALDRIG gå, det finns stora farliga djur som bor i skogen :)

2010-08-28 @ 01:50:33
Postat av: Marie

Ja, det ser onekligen rofullt ut att sitta så där mitt i skogen. Jag skulle nog behöva ta mig ut i skogen lite oftare om jag ska vara ärlig!

2010-08-28 @ 08:39:37
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Lotten

Jag var ute förra helgen med en kompis/arbetskamrat. Vi gick i skogen här ovanför oss, nästan centralt men ändå en hel del skog. Hon visste precis var vi skulle gå så det blev en del svamp. Tror inte jag plockat på 20 år, men det gav mersmak!

2010-08-29 @ 18:04:20
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: TT

Ja, jag saknar att ha hundarna med i skogen...

2010-08-30 @ 14:25:11
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Mia

Härlig bild...



Så mycket som jag är ute i skogarna så har jag ännu bara sett små små kantareller. Går förmodligen i fel skogar... där det inte växer kantareller, eller som är välbesökta av andra svampplockare än mig!



Gör nog ett försök i helgen!

2010-09-03 @ 06:22:16
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback