Slut på ledighet ...

... är det nu, jag jobbade igår fredag - länge. Sååå roligt att träffa kollegor, men hur ska jag få in bortåt 30packlådors innehåll  i det  lilla rummet jag ska jobba i nu som speciallärare????? Ska jag verkligen, helt tvärs emot min sanna natur, slänga något??? Jag har redan adopterat bort krukväxterna till Katrine som så påpassligt önskade något grönt till sitt klassrum. Det kan på sin höjd rymmas en liten försynt St Paula i mitt nya hybble. Och den avlider nog av brist på solljus. Det är ett källarrum med fönster uppe under taket.  Jag kommer att sakna den vackra utsikten över forsen från mitt gamla klassrum och möjligheten att ha mycket gröna växter.

OCH SÅ KOMMER JAG ATT SAKNA MINA GAMLA ELEVER! Men jag vet att arbetsuppgifterna som ligger framför mig är helt ok och de passar nog bättre så här på ålderns höst. Det är slitigt att ta emot nya stora elevgrupper om man ska få till ett bra resultat. De första veckorna med en ny etta är avgörande för hur det blir framöver sen. Det gäller att samla alla goda krafter då, så att alla drar åt samma håll, annars blir det kämpigt.

I kväll blir det grillning och ätning nere vid sjön med 4 goda vänner. Vi gör lite knyte, var och en tar med efter sin förmåga. Stackars U har blivit omkulldragen av hunden Chester men har ändå bakat en kaka till i kväll. Hon slog sig ordentligt och måste uppsöka sjukhus. Det gör rejält ont säger hon och blåslagen är bara förnamnet på den här blessyren.

Äldste sonen har vi talat med och det samtalet får vi anledning att återkomma till här på bloggen imorgon. Men inte förrän då.

Yngste sonens japanska svärföräldrar landar i Stockholm idag, de stannar i Stockholm ett par dagar men reser sedan tillsammans med dottern till Frankrike, till Provence ( hur det nu stavas?) på en veckas gemensam semster.
Igår postade vi ett stort födelsedagspaket till yngsta barnbarnet, det är födelsedag fram i veckan som kommer.

Och vi har rest omkring några dagar, därav en påver bloggtillvaro om nu någon undrat. Jag ska skriva mer om resan.

Kommentarer
Postat av: kicki

Tack för dina fina ord på min blogg...de värmer, mycket....ja, jag älskar mitt liv...har ju också som alla andra en hel del bekymmer, men de behåller jag för mej själv, det goda uppväger allt...va kul att du också varit vid Heidruns cafe...där var vi ju för några veckor sedan också, vi åt där en smaksig morotssoppa...oj, säger jag bara..nu väntar jag med spänning på vad sonen och ditt samtal innehöll...kram på dej

Postat av: Ailas

Nu har jag inte sett dina nya lokaler eller så, men på något sätt tycker jag att jag känner igen allt... att verksamheter av lite mer individuell art (för sådant handlar det väl om?) alltid hamnar i ett hybble av något slag... För mig låter rummet som lämpligt för en rektor! De är ändå sällan på plats.

2010-08-14 @ 14:38:12
URL: http://ailas.svenskablogg.se/
Postat av: Marie

Vi verkar hålla ungfär samma livstempo du och jag. Alltid fullt upp av någonting. ;-)

2010-08-14 @ 20:18:53
URL: http://www.mariee.se
Postat av: anne

Men varför ska du ha ett sådant skyffe till arbetsrum, ska man behöva acceptera sånt? Jag hade allt blivit sur!

2010-08-14 @ 22:29:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Mmmm i morgon kommer det! Kul att Du också har varit på Heidruns, jag tror att många värmlänningar gör en tur dit under sommaren.



Ailas: Ha ha...ja kanske har Du rätt! Jag menar att rummet är mer passande för en rektor!



Marie: Ibland känns det som om jag lever i något slags kollektiv tillsammans med goda vänner. Och det känns bra!!



Anne: Du ska veta att i vår skola så är varje utrymme attraktivt, skolan är så trångbodd. Vi har varje år en flyttcirkus pga av detta faktum. Samtidigt står en del andra skollokaler tomma i vår kommune sedan många år tillbaka. Nu äntligen har politikerna lyssnat på oss och gör något åt det. Jag är rätt nöjd med mitt enkla hybble, eftersom ingen annan vill ha det så kan jag kanske sitta säker till pension, dvs fem år framåt. Det är mitt mål. Vi får se.



2010-08-14 @ 23:24:29
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Trångboddhet finns inom många sektorer. Men det låter inte som något roligt rum. Hur mycket kommer du att vara där?

2010-08-15 @ 09:43:16
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lena

Roligt att du ser fram emot en ny härlig hösttermin med lite annan vinkling än förr. Det kommer att passa dig utmärkt. Lycka till.



Arbetslokaler i källare tror jag inte att fackets regler för arbetsmiljö godkänner. Det handlar om brandrisk, syrebrist, för lite dagsljus mm. Kommer du ut genom ditt lilla fönster om det börjar brinna?

2010-08-15 @ 11:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback