Kalas ...

... är trevligt! I går kväll lördag var vi ute på Egenäs, i Larssonshuset, på kalas. Nu bor inte någon Larsson där längre men för mig så har huset oftast kallats så. Huvudbyggnaden är stor och vackert gul numera. Det måste man beundra, det är svårt att måla gult så det blir lagom. Jag minns ju med förfäran min gula tvättstuga, den som måste målas över med vitt.

Det är ett i grunden vackert hus, ganska nära sjön, med lillstuga, fina uthus och en trädgård med potential. Det har nu köpts av ett norskt par som renoverat varsamt och vackert, med exklusivt god smak. En anmoder till frun i huset är en känd konstnär och den här gåvan att våga använda färg och välja rätt färg har följt med. Mannen i huset kompletterar detta med goda kunskaper i byggnadsteknik. Båda är  händiga och har lagt ner ett enormt jobb på sitt hus.

Vi gäster sa att det här borde nog dokumenteras i någon heminredningstidning till inspiration för andra. Det är en konst att blanda gammalt med kraven på modern funktion. Här i Larssonsgården har man lyckats,  resultatet har blivit vackert och hemtrevligt på ett mycket speciellt sätt.

Vi var inbjudna hit tillsammans med fyra andra par, norska och svenska, för en trevlig kväll. Det var mycket uppsluppet berättande av historier, gamla och nya. Och det ska bli spännande att se om inrättandet av Larssons minne verkligen blir av :-)).  Vad det innebär får nog förbli en väl bevarad hemlighet hos oss som var med igår.

Lillstugan syns här bakom, den som Roland hjälpt till att renovera.


Utsikt från fönstret på övervåningen i Lillstugan. Tänk att våga måla ett golv rött och det blir vackert tillsammans med det övriga, och ett golv grönt osv! Jag som är dålig på färg och form fegar alltid ur och tar mest vitt och trä.

Det var roligt att få tillfälle att gå runt i huset och se på fina detaljer i inredningen och höra deras historia. Jag blev förstås handlöst förälskad i de här två tunga ljusstakarna som prydde kaffebordet.

Maten var utsökt; soppa till förrätt, lammstek till varmrätt (stekt i ugn sedan 9 på morgonen i 125 grader till 80 grader inuti, mätt med stektermometer, funkar alltid sa värdinnan som berättade en dråplig historia om blodigt lamm!), fruktblandning till dessert och så kaffe med smarriga tilltugg. Till alltsammans dryck som passade förstås, goda viner. Spännande att bli bjuden på något som man inte kan laga till själv, lamm gör vi inte.

När man är olika nationaliteter som träffas så där så diskuterar man ofta likheter och olikheter i kynne. Vi svenskar var nog lite fascinerade av uppgiften att  svenskar i Norge betraktas som lite stela och allvarsamma. Jag kan bara försäkra att de norska gästerna som upplevde gårdagens, ibland rätt burleska, stämning har ändrat sig. ;-))

Egenäsgänget kan verkligen konsten att roa sig själva och andra och vi hade hjärtans roligt hela kvällen. I ett blandat sällskap som detta så sveper samtalsämnena ledigt över olika områden som; byggnation, asfaltering, Saudiarabien, juridik, hjärt-lungtransplantationer, arbetsförmedling, skola, kommunpolitik, bygdens och dess människors historia, osv.


Kommentarer
Postat av: Selma

Jag tror nog att det finns ömse slags folk på båda sidor. Lamm äter jag så gott som aldrig. Jag tycker, trots att det ska vara en fördom, att det alltsom oftast smakar ull. Dessutom finns där påfallande ofta en massa rosmarin som är min usch-krydda. Maken är lite dyster över detta men jag hindrar inte honom från att laga och äta tycker jag så ...



Där lät jag negativ hörde jag. Kalas är roligt. God mat är gott. Trevligt sällskap är det viktigaste.

Postat av: anne

Snabbsvar (vi ska iväg nu): Det är inte bara fördomar att det finns stora skillnader mellan befokningen i Norrköping/Linköping. Just nu (och många år framöver) pågår en studie som just kallas Twin Cities där man jämför skillnader i folkhälsa, dödlighet, återhämtning efter olika sjukdomar etc etc-det finns stora skillnader. MEN, Norrköping ligger inte enbart i underläga för där har man av tradition ett starkare folkengagemang och organisation som gett ett större socialt nätverk vilket är av stor vikt vid just återhämtningen.



Nu dusch och ut genom dörren! Vi hörs!

2010-08-22 @ 11:06:14
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: fia

vilken söt lite ljusstake .

2010-08-22 @ 13:02:43
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Lena

Så fint de har gjort inne. Men himmel och pannkaka, det ser ut som om de använt röd OLJEFÄRG på fasaden i st.f. Falu röd, den enda riktiga på ett kulturellt viktigt gammalt hus. Hoppas verkligen att jag sett fel på bilden! Annars kan du bara maila några bilder och tipsa en tidning, lätt som en plätt.

2010-08-22 @ 16:30:41
Postat av: Herta

Gå in på min sida på fejjan och kolla på bilderna från spelet i Tunaberg...

2010-08-22 @ 18:10:03
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Ljusstaken gillar jag också, men kräver nog "sin" miljö för att se så här vacker ut.

2010-08-23 @ 21:31:00
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback