Två tondöva ...

.. komiker var med i kvällens "Så ska det låta"! Alltså det blev helt galet,  bara pinsamt. Hela programmet sjönk ner till nivån svensk midsommarkväll när vi alla skrålar och sjunger helt utan självkritik.  Och  varje litet  misstag genast utlöser hysteriska fylleskrattsalvor. Men midsommarfirande på det sättet  är bara roligt för de deltagande, inte för en nykter iakttagare. Jag orkade bara inte se programmet vidare, det var så dåligt så jag skämdes å programmakarnas vägnar. 

Vitsen med "'Så ska det låta" är ju att någon plötsligt brister ut i skönsång efter att ha hittat rätt associationsbanor och orkesterna kan klämma i. Nu vet jag att programmet föregås av en del fusk, dvs man repeterar en del i förväg, men ändå inte allt, det finns ett mått av överraskning kvar.

- Jag skäms för Dig, sa en elev (Peder i Tjärn)  spontant för väldigt länge sedan när jag drog ut en låda i skolans kök för långt så hela innehållet av bestick for i golvet.

Ungefär så känner jag när jag tänker på kvällens "Så ska det låta", jag skäms för hela programmet, vi rattade in det  med ett visst mått av förväntan, men som sagt vi bytte till annan kanal efter ett nåra  rejäla sångmässiga magplask av Petra Mede. Hon är himla kul annars, men hon ska låta bli att sjunga, för det blir inte alls roligt bara falskt och skämmigt, speciellt när hon framhärdar i att sjunga hela låtarna och inte bara några strofer. Hon är inte sångerska, hon är komiker och bör nog liksom skomakaren; bliva vid sin läst.

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.1947197/petra-medes-och-tommy-korbergs-heta-kyss-i-sa-ska-det-lata

Kommentarer
Postat av: Suss

TACK Inga, jag satt och kände mig snobbig. Jag klarade inte av hennes falsk sång, jag höll på att dö. Det är en MYCKET ovanlig reaktion från mig och kärestan tittade underligt på mig och tyckte att jag inte skulle gapa så om hennes insatser. Jag höll för öronen. Jag tänker inte titta mer om det ska vara så där. Jag står bara inte ut och jag är verkligen ingen snobb.

Postat av: Inga M

Suss: Ha ha... då var vi i alla fall två som inte orkade med det här fiaskot. Kanske de enda i hela Sverige! Kanske alla andra tyckte det var kanonroligt!?



Jag är inte supermusikalisk som Du och jag har inte musik som jobb som Du men jag orkade ändå inte med det här. Till och med för mina amatörmässiga musiköron blev det för mycket med två extrema falsksångare på en gång. Och med alla hysteriska skratten. Det måste i rimlighetens namn ha ryst och kryllat sig efter ryggen på både Tommy Körberg och på Pernilla W. som tvingades vara en del av detta.

2010-04-09 @ 22:52:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Tja.... här uttrycker jag en annan åsikt, någon ska ju göra det. Varför måste allt vara så perfekt? Jag gillade glädjen Petra spred... för hon gjorde sina musikstycken med glimten i ögat. Jag såg hela programmet!



När jag tänker efter så vet jag med mig att jag överlag har svårt för det perfekta, kanske därför jag inte reagerade som ni. Dessutom kan jag inte sjunga själv, men lyssnar mycket på musik!

2010-04-10 @ 09:35:16
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: ;-)) Jo, man får uttrycka andra åsikter, det välkomnas till och med. Det är fullt möjligt att bara jag och Suss reagerade negativt på Petra Medes sånginsatser. Men jag orkade verkligen inte se programmet till slut, jag rös och det var vidrigt att höra annars vackra sånger framförda på det viset. Några falska strofer på varje ok, men hela sångerna? Neeeej!

2010-04-10 @ 09:55:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Det är jobbigt det där att man tagit på sig att skämmas. Jag kan ha problem även med melodifestivalen och en massa annat. Jag skäms så det är helt omöjligt att titta. Styltig dialog i svenska deckare har samma effekt, och så gick inte det att se. Det är nog tur att jag inte är bättre på engelska än att styltigheterna kan passera där.

2010-04-10 @ 10:11:25
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback