Påskdag ...

... med många goda skratt blev det på kvällen tillsammans med Å-B och R i Snarkil samt T och A-M i Egenäs. Jag bemödade mig med en trerätters. Jag tänkte  för en gångs skull fixa en god förrätt så jag försökte härma Den gyldene fredens sallad med honungsrostade valnötter sallad osv, recept på de honungsrostade fanns på nätet. Fast det gick inte så bra.

Första omgången nötter lyckades jag bränna helt när de skulle rostas i ugnen så det var bara små kolbitar kvar. Äggklockan bara inte ringde. Sen hade jag bara en liten påse kvar till ett nytt försök och fick komplettera med cashewnötter. Det var inte alls lika gott för de tillförde inte beska till anrättningen utan sötma. Helt fel egentligen för det var ju meningen att det beska skulle bryta mot det söta honungslagret utanpå, det var själva stunsen i den här rätten. Ok, nu var salladen lite besk så det blev inte helt fel men jag tror mer på valnötter och  att man skulle kunna klippa små bitar av luftttorkad skinka över en annan gång. Och ha Sambal Oelek till.  Jag måste prova det.

Kycklingen var ok och fruktsallad till dessert var nog ungefär vad vi orkade klämma ner då.

Vi hade en fantastiskt vacker påskdag med strålande solsken. Vid lunchtid försåg vi  våra mammor med påskmat, så det blev en dag i matlagningens tecken. Men det är roligt när man har tid. Gubben hann ändå ta ut och lufta lite på Maraudern mellan varven.

En snöhög är fortfarande kvar på altanen och den fungerade som kylning för champangnen som vi hade till välkomning och till förrätten. Det var en present från sönerna och den var god.





Kommentarer
Postat av: Mia

Det var en fiffig ishink.... eller vad du nu kallar flaskkylaren för.

Postat av: Anne-Marie

Tack för senast! Det var en trevlig kväll hemma hos er med mkt god mat och dryck och många härliga skratt. Skall som sagt testa kycklinggrytan till valborg här hemma i Deje. En rolig överaskning att Å-B med man också var bjudna till denna kväll. Ha en bra arbetsvecka.

2010-04-05 @ 19:22:29
Postat av: Inga M

Mia: Nja, ishink blir bra!



Anne-Marie: Ja, det blev lagom stimmigt, jag har träningsvärk i skrattmusklerna idag! ;-)). Hoppas det går bra med kycklinggrytan. Ta kärnfria Kalamataoliver, de är bäst, finns överallt. Tänkte det kunde vara kul att tajma Er eftersom Ni träffats förut och är kollegor. Och det stämde ju.

2010-04-05 @ 20:42:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Härligt att se att även du har kommit på ett exellent användningsområde för snön. Det där är vad jag tycker den är allra bäst till!

2010-04-06 @ 11:18:49
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback