Katolska kyrkan och Kurt Olsson ...

... möter det här med personligt ansvar på ungefär samma sätt, dvs skulden är alltid någon annans. För Kurt Olsson så är det sakerna som väljer att gå sönder när han fepplar med dem så de går i tusen bitar, han har inget ansvar. Och för den katolska kyrkan finns inget personligt ansvar för de sexuella övergreppen begångna av präster eller för den mörkläggning som man sysslat med.  Kyrkan har bara liksom från ovan drabbats av synden enligt påven. Den har flugit på alla inblandade och ställt till allt elände. Ingen person är skyldig till någonting.

Jag tror att jag också ska köra med det i fortsättningen när jag gör något korkat. Det var inte mitt fel, det var syndens fel. Den bara kom in genom fönstret här,  ställde till alltsammans och så flög den ut igen. Och här står jag nu alldeles snövit och  oskyldig.

Om påven och katolska kyrkan haft mediarådgivare värda namnet så hade kyrkan naturligtvis genast gjort en pudel, lagt sig på rygg och viftat med alla benen i vädret och förklarat att X, Y och Z ska genast utredas och slängas ut ur kyrkan om de är ansvariga för övergrepp eller mörkläggning. Den här "Kurt Olsson -hanteringen" av skuldfrågan blir ju bara farsartad.

Senare i kväll söndag skriver jag om Taserud i Arvika och om Klässbol linneväveri utanför Arvika, om hur isen gick och om en frejdig jycke. Nja och kanske nåt om Töcksfors också, eller så blir det i morgon måndag.

Kommentarer
Postat av: Lena

Hjälper det inte med en pudel, så finns i alla fall bikten att ta till för att kunna sova lugnt om natten.

2010-04-18 @ 08:50:15
Postat av: Selma

Illa är det, riktigt illa för nog tror man att det finns något samband att hitta när det hänt på så många håll.

Postat av: Inga M

Lena: Mmmm det är märkligt att sätta synder och förlåtelser i system, ok med en gång men upprepat? Då borde det inte funka.



Selma: Ja, det leder ju till eftertanke. Före vår skärpning av lagstiftningen i Sverige så sökte ju pedofiler sig till jobb där de kunde träffa barn, typ barnomsorg och skola. Kanske är det så inom kyrkan också att den har dragit till sig fel människor genom att det har funnits gott om tillfällen att träffa barn och ha makt över dem. Om kyrkan dessutom mörklagt övergrepp så har det säkert bidragit till att den utgjort en attraktiv arbetsplats för pedofiler. De har kunnat känna sig säkra.

2010-04-18 @ 10:06:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tycker du fångar problemet bra i ditt inlägg. Påven med flera vill inte se något ansvar för katolska kyrkans del...

2010-04-18 @ 19:28:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Kicki

Kul att få läsa om Taserud, jag har en taserudsljusstake hemma. Jag är mycket glad över den. Ha det gott...själv sitter jag i sundsvall på ett hotellrum.

2010-04-18 @ 19:56:58
URL: http://blogg.vf.se/kicki
Postat av: Inger Maryissa

Ja, en del kyrkor har konstiga förklaringar till saker och ting ;-)

att som katolska kyrkan inte tycker att det finns något personligt ansvar för dessa övergrepp, utan att de "drabbats" av synden...

Känner igen tankegångarna från när jag växte upp inom en frikyrka.

och nu tycker jag det är så urbota dumt...

för varje människa har ju ansvar för sina egna handlingar som individer.

Och ja, det blir ju väldigt bekvämt för individer inom dessa kyrkor att skylla på synden om man gör något fel,

och sedan be till Gud om förlåtelse så blir man alldeles snövit och oskyldig :-)

Ungefär som tydligen sker när man biktar sig inom den katolska kyrkan.

Sedan är det bara att fortsätta som vanligt och skylla på synden.. :-)

2010-04-18 @ 22:49:52
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Likheterna i ansvarsfrågan är slående.



Kicki: Taserudsstaken är ju lite speciell, jag har inte någon. Hoppas Du har det bra i Sundsvall, blir uppassad och äter god hotellfrukost.



Ingermaryissa: Det måste självklart finnas försoning och förlåtelse också, men att sätta brottsliga handlingar / omoral i system för den skull, blir ju patetiskt. Och dessutom drar det till sig fel människor. Jag kan inte tro att celibatet i sig skapar pedofiler utan de kommer till kyrkan för att deras läggning får skydd.

2010-04-19 @ 03:49:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback