Vad är mest miljövänligt?

Nu har jag ju blivit en tumlare - en som tumlar.

Ja, ägare till en torktumlare. Fast jag har på fyra veckors ägande använt den högst 3 gånger. Det var när jag hade brått att få kläder torra. Annars torkar det mesta bra på linorna över elementen i tvättstugan om Roland eldar i pannan ordentligt och jag ibland kör luftavfuktaren.

Men jag funderar på vad som är mest miljövänligt att göra: Tumla kläderna eller elda upp extra mycket ved + köra avfuktaren?  Någon som vet?

Det är ju inte så bra att elda upp trä för det går att göra annat av. Luften mår heller inte bra av det som kommer ur skorstenen skulle jag gissa.  Samtidigt lär ju tumlare vara dåligt miljöval som drar mycket elenergi. Dessutom tycks en hel del av kläderna hamna i luddfiltret. Lite chock var det att rensa ur det första tumlingen.  Men hur man än vrider och vänder på det hela så måste jag tvätta kläder och jag måste få dem torra. Och jag vill gärna göra det så miljövänligt som möjligt.

Jag antar att det bästa är att torka ute. Men nu kan man ju den här årstiden inte invänta bra väder för att tvätta. Dessutom har vi lite pollenöverkänslighet bland oss och då är detta med utetork inte det ultimata.

Någon som har en ledtråd till ett bra val? Hur ska man tänka?

Kommentarer
Postat av: Cissi

Här kommer kilowattjägaren... :o)

Vi har slängt ut vår tumlare till förmån för en avfuktare. Läste någonstans att det var mycket billigare. Sedan sparar det på kläderna också.

Ibland kan jag sakna tumlaren när det gäller handdukar och lakan men man vänjer sig.



Ja visst är Sigge söt! Tror nästan att han är den sötaste hunden jag sett... :o)

Det är ett fasligt farande ut och in för att han ska kissa ute, ibland ser han så trött på mig och går och sätter sig vid dörren och vill in. Ändå händer det att det kommer en skvätt på golvet.



Jag är ingen van hundmänniska men jag har bra människor jag kan fråga, bland annat känner jag kennelägaren väldigt väl. Är lite nervös för att man ska göra fel.. Men det gäller att vara tålmodig.

Postat av: Inga M

Jag ser i luddfiltret, hyreshusens förtretliga trätoämne, att det blir kvar en hel del kläder där! Och hundhår!



Jag skulle tro att tumlaren blir en sån där vi tar till när vi vill att det ska gå snabbt att torka något plagg.

2009-09-28 @ 20:12:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

När jag nyss flyttat hit och blev delägare i föreningens 3 (säkert 3 stycken) tumlare, körde jag handdukar och bomullströjor. Ganska fort slutade jag, dels tycker jag det nöter mer på tyget, dels krymper det och det har jag nog av när jag äter för mycket. Det ska inte ske i tvättstugan också! Min tvätt får självtorka på en ställning bredvid elementet.

2009-09-28 @ 22:09:49
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Trolda

Jag tror absolut du och miljön tjänar på att avstå från torktumlaren! Jag saknar dock en när man tvättat lakan och handdukar, de är ju så skrymmande att hänga på en än så länge liten "inomhustorkvinda", men du verkar ju ha ett bra alternativ till det.



Trolda - godmorgon!

2009-09-29 @ 08:40:28
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Herta

Nu försöker jag läsa ifatt, hinner inte runt i alla bloggar då det är annt som kommer emellan.

Vi tumlar, jag tumlar, men jag hänger också. Måste komma ihåg att ta in tvätten om den hänger ute. Vill inte ha tvätten ute om vi inte är hemma, annat än gamla lakan osv.

2009-09-29 @ 20:46:18
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Sunda funderingar du har. Torktumlare är bra för att snabbtorka, men tröjor kör jag aldrig i tumlare. Däremot jeans, lakan, handdukar och en del annat. I min nya bostad har jag egen tvättmaskin o tumlare, i källaren finns tumlare och ett ganska stort torkrum. Ett rum där man får hänga tvätten två dygn. Som väl är det inte så många som använder för i så fall finge inte folk tvätta så ofta....

2009-09-30 @ 06:27:40
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback