Värmlands största mjölkbonde ger upp!

En ologisk jakt på bönder har Sverige sysslat med i många år. Nu slutar Värmlands största mjölkbonde, med en besättning på 250 kor.  Djuren  är sålda till ett bondeaktiebolag i södra Sverige.

Mjölkproduktionen i Sverige är på väg att koncentreras till några få industriliknande enheter. Mjölk ska alltså fraktas längre och längre för att komma till konsumenterna. Först långt från gården till mejeriet, sedan långt ut till varje liten butik och varje hem. Man kan fråga sig hur det rimmar med bra miljötänk att så många stora tankbilar och långtradare kör omkring på mjölk. Det är ett par stora mjölkleverantörer till i länet som är nära ett definitivt avslut. (Dock inte våra arrendatorer, tack o lov!)

Och det handlar inte bara om att det betalas dåligt för mjölken. Det handlar om att Sverige ska vara bäst i klassen när det gäller miljön, bättre än andra länder. Det gör att produktionen blir dyrare här och då blir importerat billigare. Märk väl många gånger importerat från länder som inte alls har våra krav.

De hårda kraven på hönsuppfödning, förbud mot burar, har lett till att en stor del av svensk äggproduktion blev för dyr i förhållande till andra länder. Svensk glass och ostkaka görs numera på finska ägg från höns som lever i bur!

Jag menar inte att det är fel att värna om en god miljö för djuren, men det kanske inte fungerar alls att ha krav = kostnadsläge som är högre än andra länders. Kanske borde arbetet istället rikta in sig på att man kommer överens internationellt om vilka regler som ska gälla och att de införs med samtidighet.  Då finns en chans att ha kvar även ett svenskt jordbruk. Risken är annars att lagstiftning som ser god ut, bara blir ett spel för gallerierna om den leder till att svensk produktion slås ut och vi istället importerar produkter som framställts med låga miljökrav.

Kommentarer
Postat av: Suss

Mycket klokt inlägg, jag håller med dig. Jag vet inte om de fortfarande säljer tysk mjölk på Lidl, jag är inte uppdaterad på deras sortiment, men det är ett typiskt exempel på hur illa det kan bli.

Det är ändå inte i historisk tid vi cyklade till Åke och hämtade mjölk och köpte ägg av Elsa. Idag skulle vi väl bli betraktade som mumier om vi förordade något sånt?

Postat av: Lena

Jag håller helt med dig om att djuromsorgen är något vi aldrig ska tumma på.



Däremot undrar jag varför ett av världens största mejeriföretag, Arla, försöker svälta ut sina svenska leverantörer genom att betala dem 2.30 kr/l, samma pris som på 1970-talet. Alla insatskostnader, diesel, el, maskiner, arbetskraft har blivit väldigt mycket dyrare sedan dess.



I butiken kostar mjlken strax under 10 kr/l. Vart tar den mellanskillnaden vägen? Försörjer den Arlas 23.000 tjänstemän? Jag tycker det är rent ur skamligt och försöker alltid köpa mjölk från andra mejerier. I Göteborg finns det Wapnö- och Falbygdens mjölk med mindre dieselutsläpp = kortare transporter.De lokala småmejerierna behöver också allt stöd de kan få.



Milko har infört att 1 kr/l går direkt till bonden och konsumenterna stödjer detta helhjärtat. Det är "Rättvisemärkt mjölk" till några av Sveriges 9.000 stackars mjölkbönder för att ge dem ekonomisk rättvisa i st.f a mellanhänder lägger beslag på vinsten. Jmf u-landsproblematiken!



Jag köper alltid lokal mat eller ekologisk glass, ägg, mjölk, kött, grönt osv. Då vet jag att djuren och jorden har det bra och att producenterna sluppit arbeta bland kemikalier.



Dyrt? I en stockholmundersökning, S.M.A.R.T., kom man fram till att 45% av priset på varorna som såldes i matbutikerna utgjordes av tomma kalorier, saft, bullar, glass, chips osv. Det är dyrt, för hälsan, att äta saker och föda upp sina barn på mat som helt saknar vitaminer och mineraler.



Beklagar djup att ännu en mjölkbonde slutar. Jag hoppas att han åtminstonde kan fortsätta med köttdjur, så att all hans mark kan hållas öppen med mularnas hjälp.



Om ni inte det hormonstinna och billigare sydamerikanska köttet, som nu är på väg hit igen, konkurerar ut det svenska?



Jazz?



2009-09-11 @ 15:39:01
Postat av: Inga M

Lena: Tackar för en initierad och klok kommentar. Jag väljer att lägga in den i nästa inlägg, hoppas att det går bra.



Bönderna tycks alltid vara i händerna på en nyckfull jordbrukspolitik och den egna kooperationen. Märkligt nog så verkar det inte göra någon skillnad vilka partier som sitter vid makten.



Det är bra med extrakronan till mjölken, vi köper den mjölken. Men jag är rädd att den inte ger så mycket till bönderna som man tror. Varje bonde har bara en viss kvot i den här mjölken. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning.



Den kan jag ju gå i taket när jag hörde på TV igår att EU klagar över att Livsmedelsverket uppmanar oss att köpa närproducerat. Man väljer att tolka det som protektionistiskt.



2009-09-12 @ 05:22:44
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback