Naturrum i Karlstad o bäverlukt!


Om man är i Karlstad och är hungrig så rekommenderar jag ett besök på Naturrum i anslutning till Mariebergsskogen. Det är Karlstads lilla nöjespark och djurpark. Naturrum serverar en suverän soppa, grönsaks, underbart god. Brödet till är hembakat och det fanns en glutenfri fantastisk bit åt mig. På den kunde jag dessutom äta en ljuvlig kikärtsröra. Till det hela fanns lingondricka! Bara en sån sak. Det fanns förstås ett antal andra läckra hemgjorda maträtter att välja på. Till efterrrätt fanns ett antal hembakade tårtor och kakor.  


Huset är byggt lite ovanför Vänerns vatten, här är Klarälvens delta med ett rikt fågelliv. Lite längre bort kan man gå till utkiksplats. Det finns fina utställningar av olika biotoper i länet och beskrivningar av olika naturmiljöer som vi har i Värmland. Man kan också få nöjet att känna hur en bäver luktar. Det Ni!

Sen visar man ju upp den vanliga förljugna och idylliserade bilden av rovdjur, men den avdelningen kan man ju undvika att ta med sina oskyldiga barn till, den ligger lite avsides på andra våningen. Eller också får man ta med dem och förklara att så här kan man beskriva situationen runt de stora rovdjuren i länet om man inte själv är drabbad och dessutom är rätt okunnig om de verkliga förhållandena i exempelvis vargrevir.

Det förekommer en statligt subventionerad indoktrinering av barn i de frågorna och den saknar allt motstycke! Det skrivs barnböcker och det ordnas utställningar och det informeras hejdlöst.  Och överallt  (inte speciellt på Naturrum!) beskrivs varg som näst intill ett kramdjur och de som ifrågasätter rovdjurspolitiken betecknas som varghatare, okunniga, brottsliga, förlästa på sagor typ Rödluvan och som presumtiva tjuvjägare!?  Man tar sig för pannan och suckar!

Kommentarer
Postat av: TT

Vilket läckert ställe! Det missade jag när jag var i Karlstad för hundra år sen.

Är du glutenaintolerant? Kanske har du några bra recept på bröd i så fall?

Postat av: Inga M

TT: Ja, jag tål inte gluten, men några bra recept har jag inte. Jag försökte i början att baka själv men det är svårt att baka gott utan gluten och jag är dålig på att baka ändå så det blev inte bra. Sedan länge så köper jag färdigt bröd, det finns en hel del bra numera.

2009-09-07 @ 06:22:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Barn behöver lära sig att tänka själva, jag håller helt med dig.



Disney-fieringen av alla djur tycks ha spridit sig ända upp till Naturvårdsverket.



Nu bekymrar man sig om det 16:miljömålet "Biologisk mångfald", som Sverige inte kan nå. Det tycks för många betyda att vi ska ha mängder av varg för att undvika inavel.



Väldigt få tänker två steg till. Vi måste behålla det öppna landskapet i skogslänen för att skydda alla växter och insekter i hagar och ängar som betats i århundranden. Där måste det betas, helst av idisslare som äter sly.



För att få lönsamhet på en fårbesättning ska man ha ca 300 - 400 djur. Då kan man kanske praktiskt sett klara av att sköta de speciella vagsäkra staketen. Alla andra små hobbybesättningar kan inte få det skyddet. Följden blir helt klart att människor slutar hålla får och landskapet växer igen, om vargar får härja i fårhagarna. Lätt som en plätt att förstå?

2009-09-07 @ 08:13:30
Postat av: Suss

Det är väl Fantomens fel, hans lilla Devil är ju ett underbart exempel på den timide vargen, trogen sin husse osv. Hur många av de som förespråkar vargen har inte läst "Fantis" som barn?

Maten ser som vanligt väldigt god ut, ska vi starta en gemensam matblogg där vi bara visar upp läckra bilder på allt vi glufsar i oss så fort vi har tillfälle?

2009-09-07 @ 09:51:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

Den där grönsakssoppan såg god ut.Ett trevligt utflyktsmål du beskriver.Ha det gott kram Thalina

2009-09-07 @ 14:57:26
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Gubben

Hur luktar bäver? Mina hundar verkar inte bry sig alls om de färska släpspåren ner till dammen - som om de inte känner någon lukt alls! Berätta så jag kan förklara för hundarna :)

2009-09-07 @ 17:24:06
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Lena: Inaveln är inget bekymmer. Det löses rätt enkelt just nu med naturlig invandring. Och skulle inte det gå så har man föreslagit att man ska ta ner varg från norra Sverige, vargar som vandrar in från Finland. Det lär räcka med en stam på 150 individer då.



Thalina: Den var en upplevelse!



Gubben: Ha ha... det kan jag nog inte förklara! Du får åka dit och lukta!

2009-09-07 @ 21:20:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Ja, Fantomen är säkert medskyldig och Disney och en del andra fabelkreatörer.



Vårt glufsande kommer nog att gå till historien och värre blir det med åren. Det kanske vore en idé med matblogg.

2009-09-07 @ 21:22:12
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback