Dali på Moderna museet.

Jag gjorde en snabbvända till Moderna museet för att se den stora Daliutställningen. Inte så mycket för att se Dali för jag har sett ett par stora samlingsutställningar förut med hans verk, men lite av nostalgiska skäl. Han var min ingång till bilder och figurer, den första konstnär jag läste om och såg bilder av, försökte lära mig symbolspråket hos;  med klockan  som var tiden som var ur led, med lilla bräckliga Gala, hans fru i nötskalet på Vilhelm Tells gåta osv.

Sen blev jag ju häftigt förälskad i hans snigel med den bräckliga alven på när jag såg den i Tyskland på en stor utställning med hans målningar och många figurer. Snigeln var fantastisk med sin tyngd mot golvet och alven så lätt där han står på snigeln redo att lyfta uppåt. Sen fick jag se utställningen igen i Norrköping och då hade man saboterat snigelns tyngd genom att speta upp honom på en hög låda och alltsammans var serverat i  lysrörsljus utan den dramatik i belysning som borde ha fått finnas med för att göra figurerna rättvisa.

Men Dali är alltid Dali och värd att se.  Så ett besök på MM rekommenderas förstås!



Sen hade hans bilder kopplats till en annan konstnär  Vezzoli, född 1971, med kopplingen mellan dem att de båda var bra på att göra sig själva kända och kunde hantera media. Det var lite för löst för att göra dem intressanta tillsammans och kändes inte som ett fruktbart grepp.




Kommentarer
Postat av: Börje

Även för mig var Dali en slags introduktion till konsten en gång i tiden. Strålande hantverk och bra måleri utöver all märklig symbolik.



Jag är också lite tveksam till idén att slå ihop Dali med en mer nutida konstnär. Vezzoli håller helt enkelt inte måttet i jämförelse med Dali, som ju står stadigt på egna ben utan att behöva stöttas av nån samtidskonstnär.

Postat av: Eli Storvand (Bergmannsgården)

Bare en liten kommentar. Vårt hus ligger i Calle (gatan) Salvador Dali i Torrevieja i Spanien. Ikke at vi kan mye om hans kunst, men vi har et par bøker som fulgte med når vi kjøpte huset.



Har forresten hatt et forferdelig regnvær de siste dagene, men nå ser utsiktene bedre ut, med ca 24 grader i luften på dagene, 17-18 på nettene og 24 i bassenget. Ha en fortsatt fin høst.



Hilsen Eli og Atle Stovand

2009-09-29 @ 20:00:40
Postat av: Inga M

Börje: Dali var kanske tillräckligt enkel för att vara begriplig även för ett otränat öga, sen var han ju en pr-tillgång för sig själv förstås. Det var lätt att bli attraherad av hans galenskap och totala brist på förmåga att slå mynt av själva konstnärsskapet. Om jag inte minns fel så struntade han att andra kopierade och sålde hans verk. Men han drog sig säkert fram ändå.



Eli och Atle: Va roligt att Ni läser min blogg där borta i främmande land! Hoppas Ni kan följa med lite vad som händer på bygden i den.



September har varit en fin månad här med mycket solsken och ganska mycket värme. Men nu är det frost på morgnarna, kallt och blåsigt på dagarna. Inget semesterväder. Ni verkar ha det bra där Ni är! Ha det gott, önskar Roland o Inga!

2009-09-29 @ 21:11:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback