Svårt med matte...

... har svenska elever visar resultaten av nationella prov i årskurs 3. Jag är inte förvånad. Man vet sedan tidigare då man undersökt vad som felar elever som misslyckats i de nationella proven i årskurs 5. De klarar exempelvis inte att automatisera räkning av talen upp till tio och de klarar inte tiotalsövergångar; dvs att räkna ut 34 - 7 i huvudet. Det är kunskaper som borde finnas där redan i ettan och tvåan.

Vi gör matte helt fel och borde inte vara så läroboksbundna. Barn lär sig matte mycket bättre med praktisk matematik. Jag har ett materiel för lärobokslös matte under de två första skolåren men det går inte att använda med den den organisation vi har vid vår skola med stora klasser och dålig personaltäthet i ettan och tvåan. Av alla kommuner jag sett skolverksamhet i,  så är vår kommun den enda där fritidspedagogerna  inte är med i skolverksamheten för att hjälpa till bland de yngre barnen i grundskolan exempelvis.

De åren då vi hade en annan organisation med mindre klasser och jag kunde använda laborativ matematik så tyckte alla barn om matten och alla barn klarade av alla diagnoser i matteböckerna när de lämnade mig för att börja årskurs tre. Jag testade detta för att vara säker på att de hade med sig grunderna. Det bästa var att även de barn som egentligen hade svårt för matematik gillade matten. Och jag tror det var därför de fick goda resultat.

De stora klasser vi tvingas ha nu bland de yngre barnen befrämjar inte trygghet och lärande.  Och det handlar inte om att spara pengar för vi har inpytsat personal så att det skulle räcka att dela våra klasser. Vi har också lokaler så att det skulle räcka att dela upp de yngre barnen i tre paralleller med rimliga 14-16 barn i varje klass istället för 20 - 25 i varje.

Kommentarer
Postat av: Suss

Jag minns när du uppmärksammandes efter ditt arbete med den laborativa matten och jag tycker det är skandal att du, med flera, inte kan använda dig/er av den när det är så otroligt bra och du vet att det fungerar.

Vem är det som inte ser möjligheterna, utan bara tänker på pengarna?

Postat av: Lotten

Som du vet så tycker jag sånt här är intressant;-)

Precis när jag läst det så testade jag på vår tredjeklassare, och hon hade inga problem. Hon beskrev sitt räknande som 7-4=3 och sen 30-3=27. Men från utvecklingssamtalet i måndags så förstår jag att hon inte direkt är "medel" i just matte, det är hennes grej. Men för första gången fick vi lite konstruktivt att tänka på i matten, att hon ska utveckla "mattespråket". Precis som jag så gillar hon inte de här problemen där det finns en textbeskrivning, utan hon vill ha det abstrakta teoretiska räknande, leken med siffror. Samtidigt är hon bra på mattegåtor. Jag tycker det är fascinerande att se bägge barnens hantering av matematiken!



Men i sådana här fall så är jag såpass intresserad så jag skulle vilja få erfarenhet av lite en lite större grupp barns erfarenheter;-)

2009-10-22 @ 21:24:54
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Lena

Kan man utläsa ut de nationella proven hur resultaten ser ut i olika kommuner/skolor/klassser? Det vore i så fall ett dokument, som politiker/skolledare kunde fördjupa sig i och i bästa fall ha som bas för organisationsförändringar enligt din modell.

2009-10-22 @ 21:38:53
Postat av: Inga M

Suss>: Suck! Jag hade verkligen velat fortsätta och jobba med praktisk matematik eftersom det var framgångsrikt och framför allt för att alla barn gillade matten jättemycket efter två år i skolan. Och jag hade en plan för hur jag ville utveckla det vidare. När man jobbar med matteböcker så tycker inte alla barn att matte är roligt. Några, de som har det svårt med matten, tycker att det är tråkigt. Så fungerar vi ju alla.



Om det enbart handlade om pengar! Det skulle jag förstå. Men det är inte det egentligen. Det handlar om en organisation som gör arbetet med barnen väldigt svårt på vår skola; stora klasser och personal som kommer och går i dem, bland små barn. Det funkar inte ur trygghetssynpunkt, åtminstone inte på en så stor skola. Och så fördelningen av personalresurser som gör att det inte blir någon satsning på de yngsta barnen i grundskolan.



Lotten: Det är superintressant hur barn tänker matematik och jag frågar ofta efter det. Om jag nu ska säga något positivt om den lärobok jag nu ändå andvänder så är det att den jobbar med att barn ska få olika strategier i mattetänket. Det är bra. liksom olika strategier i läsningen. Jag kan tänka mig att Du som har flera barn märker detta med olika tänk i matten. En del barn gillar just det här abstrakta med matten och verkligen få klura över en uppställning, medan andra vill ha det mer konkreta som finns i en textuppgift.



Lena: Det vet jag inte. Den info jag fått om resultaten av de nationella proven har jag fått via media, inte från skolledningen. Kanske har treornas lärare fått veta något, ja eller fyrornas nu då.



Men jag funderar lite på om man verkligen har sysslat så mycket med division exempelvis normalt sett i årskurs 3. Plus, minus och gånger är genomarbetat och borde förstås av alla i princip, men division är jag tveksam om.



2009-10-22 @ 22:56:36
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback