Mårten Palmes ...

... skadeglada leende delar jag, det ska villigt erkännas! Han upplever avslöjandet av Jan G´s KGB-agenteri som en upprättelse för fadern Olof Palme. 

När jättar faller från höga piedestaler så blir det rejäla smällar och det är väl vad som hänt nu. Från min piedestal föll Jan G för rätt länge sedan och det har jag skrivit om här på bloggen. Jag har inte orkat läsa de senaste böckerna eftersom de på många sätt är en upprepning av varandra: muslimer är bra, islam är bra, Israel är dåligt, USA är dåligt, svensk polis är dålig, svensk militär är dålig. Allt med få undantag vilka  utgörs av hans hjältar som kämpar mot dåliga odds inom sin egen organisation och utåt.  Det är precis samma grepp som finns i alla gamla indian- och cowboyfilmer. En bok på det temat ok, men inte gång efter annan. Böckerna har till slut känts som enbart pekpinnar, inget annat. Själva storyn har underordnats  de här politiska budskapen.

De ursäkter och förklaringar som Jan G nu kommer med för att förklara hur han kunde lämna information till KGB mot betalning, är inte trovärdiga av den enkla anledningen att avslöjandet kommit från en tidning och inte från honom själv.  Om han gjort de här uppdragen för Sovjetunionen för att lära känna organisationen på något sätt ur journalistisk synpunkt så hade det inte varit några problem att berätta om det hela i efterhand exempelvis i den nya biografin om hans yrkesliv. I intervjun med tidningen Expressen så minns Jan G märkligt nog allt som talar till hans fördel eller  som kan kontrolleras, men tappar plötsligt minnet när det gäller uppgifter som är till hans nackdel, särskilt om det är uppgifter som han begriper är svåra att kontrollera.

Förre kollegan Peter Bratt är chockad och menar att Jan G i så fall samarbetade både med SÄPO, den svenska regeringen och KGB samtidigt. Bratt påpekar också att Jan G gärna har en moral för sig själv och en annan för alla andra.  

Förre statsministern Ingvar Carlsson och förre ministern Kjell -Olof Feldt är arga och kräver alla korten på bordet. Vad har Jan G avslöjat om svenska socialdemokrater under de fem åren som spion åt KGB?

Hederligt av Arne Lemberg att informera SÄPO om Jan G´s dubbelspel. AL gjorde fantastiska reportage från krigshärdar i världen på sin tid, tills han blev dödad i Uganda. Och han hör till de jättar som jag fortfarande har på piedestal.







Kommentarer
Postat av: Marie

Jag är mest förvånad över att tidningarna skriver med en liten förlåtande ton när de skriver om det här. Berling blev strimlad i media, men detta...det är bara lite gull gull om en samhällskritiker som gjorde det i journalistiskt syfte. Man köper på något sätt storyn med hull och hår.



Själv är jag osäker på vad som är sant och vad som inte är sant. Jag gissar att "Janne" behöver lite ny publicitet också. "Hans böcker hamnar ju i en helt ANNAN dager nu" = storförsäljning. Kanske är det han själv som har "läckt" om sig själv, vad vet jag...jag tror dock att han är tillräckligt smålistig för det och dessutom gissar jag att han gillar publicitet.

Postat av: åsa

Håller med dig till 100%!

Ha dé!

2009-10-26 @ 08:54:43
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: anne

JG:s böcker har på det stora hela aldrig roat mig, Ondskan och böckerna om Arn har jag läst, och även de sistnämnda upplevde jag vara skrivna på guillouiska (ett ganska mekaniskt och torftigt språk). Jag har inte läst om dessa spioneripåståenden, han roar mig just inte, inte heller vad han gör eller har gjort.

2009-10-26 @ 18:41:13
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback