Silleruds kyrka


Fotograf Axel Gunnar Ödwall
Den byggdes 1888 och ritades av arkitekten Emil Langlet som gjort en hel del andra vackra byggnader. Det är en centralkyrka med ett mycket vackert läge vid Svensbysjön. Kyrkan saknar alltså långskepp och tornet är mitt i kyrkan. Den ersatte då den gamla träkyrkan här nere vid sjön Östra Silen. Detta kort på kyrkan är hämtat från Årjängs kommuns bildbank. Jag tycker att den är väldigt vacker och jag har inte tänkt på den ur det här perspektivet förut. Det måste vara en bild tagen från Karlsfors någonstans.

Kommentarer
Postat av: Suss

Vilken liten pralin! Den påminner om kyrkan vid infarten till Ö-vik vid Själevad.

Är det inte samma arkitekt måste de ha inspirerats av varandra, i alla fall på utsidan. Googla och kolla får du se.

Postat av: Lena

En sakral tårta så vackert exponerad på höjden. Den ser nästan ut att vara ortodoxt ryskinspirerad. Rodde man till den kyrkan förr i tiden?

2009-11-20 @ 19:14:26
Postat av: Inga M

Suss: Kunde tänka mig att Du skulle associera till något bakverk! Mmm den är läcker.



Lena: Nej det tror jag inte, den är byggd i slutet på 1800-talet och det är ingen stor sjö som ligger nära. Men den gamla kyrkan låg här vid Signebybrygga vid den stora sjön Östra Silen och till den rodde nog de flesta när det var dags för gudstjänst på söndagarna.

2009-11-21 @ 00:19:45
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback