Ordet "väluppfostrad"...

... råkade slinka ur mig vid ett tillfälle i samband med ett utvecklingssamtal med föräldrar och barn. I samma ögonblick som jag sa det så insåg jag att det var ett förbjudet ord. Liksom ordet "snäll" så har det kommit att ändra betydelse på ett sätt som gjort det nästan obrukbart i dagens samhälle.

För mig är "väluppfostrad" någon  som fått lära sig mycket om hur man bör vara tillsammans med andra människor för att sociala sammanhang ska fungera, hur man kan säga och agera för att få till stånd ett positivt samspel, både om yttre samspel och om inre samspel som att visa omtanke, hänsyn, vänlighet, att försöka se, inte bara egna behov utan också andras osv.

För mig så är detta att vara väluppfostrad,  någon som har föräldrar som gett sig tid att lära ut en hel del om umgängeskunskap, en del av det vi idag istället skulle kalla social kompetens. Men tyvärr så har betydelsen av ordet väluppfostrad ändrats till att istället betyda drillad, kuvad, stel, mekaniskt fungerande. Men så var det inte från början. Det handlade om barn som fostrats väl ur olika aspekter, av föräldrar som har brytt sig om dem.

Många föräldrar fostrar sina barn väl idag och ger dem mycket av både värme och social kompetens med sig i bagaget. Sen kan man bara hoppas att barnen får komma till en skola och senare ett arbetsliv där de kan använda sin sociala kompetens istället för att tvingas bli "
krigare" som en strategi för överlevnad i ett hårt klimat.  En krigare tränar helt andra förmågor, såsom orättfärdig  maktuövning, känslomässig avtrubbning, elakheter, mobbning, verbala trakasserier, manipiulation, fysiskt förtryck, våld, anfall som bästa försvar,  osv

Mina egna barn säger ibland ungefär: "Du morsan skolan är ju kriget, alltid, men det fattar aldrig Ni lärare!"

Jag hoppas att de har fel.

 

Kommentarer
Postat av: Ailas

Det är beklagligt att klangfärgen ändras hos mycket bra ord. Själv är jag så konservativ i det här fallet att jag fortfarande använder mig av ordet väluppfostrad, men lite försiktigt ibland. :)

Självklart är det lika viktigt som någonsin förr att uppfostra barnen "väl". Vad väl betyder rent konkret har - tack och lov - också vidgått en modernisering.



Visst krigas det i skolan, massor! Det kan handla om mobbning, kriget mot matteboken, löneökningar och prestige mellan olika ämnen etc, etc... Du kan lugnt medge detta när du diskuterar med dina barn, men tala om att krigen pågår även bland de vuxna.



Tack för din fina kommentar på min blogg! Skrev ett litet svar till dig också. Intressant och viktig fråga vi diskuterar.

Postat av: Inga M

DEt Du beskriver känner jag inte igen. Vi vuxna på min skola kan diskutera olika lösningar på problem och vi kan ha olika åsikter med högt i tak. Det är helt ok, det vore märkligt om ett femtiotal medarbetare alltid tyckte lika. Men jag upplever inte att vi krigar med varandra i vardagen, kränker varandra mobbar varandra. Tvärtom så hjälper vi varandra jättemycket och litar på varandra vi har ett bra arbetsklimat fast vi är en stor skola med många anställda. Jag känner mig trygg med mina arbetskamrater. Och vi talar med varandra i trevlig samtalston, vi bråkar inte rent fysiskt med varandra heller.



Men jag upplever starkt att en del barn lever i en skoltillvaro som jag skulle beskriva som präglad av kriget. Det är ständiga maktkamper, med elakheter som flyger i luften och fysiska markeringar av olika slag.

2009-11-25 @ 16:45:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag tycker väluppfostrad är ett bra ord som jag ibland använder. Har också fått uppfattningen om att det är ett ord som inte alltid är populärt när man pratar om barn.



När man pratar om en hund däremot så är väluppfostrad fortfarande ett "användbart" ord...

2009-11-25 @ 20:01:54
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Mia

Snäll är ett ord som jag uppfattade under en period att det fick en felaktig tolkning, men tycker att det har ändrats igen. Det är inte mossigt eller töntigt att vara snäll - utan något positivt!



Förbjudna ord.... finns de... :-)

2009-11-25 @ 22:33:30
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Cissi och Mia: Det har jag inte tänkt på men visst har Du rätt i att när det gäller hundar så får man fortfarande säga väluppfostrad! :-)

Jag hoppas verkligen att ordet snäll är på väg tillbaka för det är inte fel och mesigt att vara snäll. Jag envisas med att använda det i alla fall.

2009-11-25 @ 23:33:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Efter gårdagens föräldramöte så är intrycket att skolgården är en krigszon. Minst sagt.

Håller med dig om ordet väluppfostrad och ändrad betydelse. Det finns andra sådana ord där man inte inser direkt att den man pratar med uppfattar en annan betydelse, eftersom den ändrats med tiden.

2009-11-26 @ 19:09:09
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback