Dukningen i lördags.


Det fick bli lite höstinspirerat i lördags. Jag repade med mig lite lummer och mossa från dagens tur med hundarna i skogen och så nypon här hemma.  Lerfatet har dottern gjort och det lilla lusthuset närmast här är kopia av det som finns på Önnebyn vid Rolands mormors hus. De spretiga vita stenarna är eg koraller från Okinawa, gåva av LA-sonen och fru som var där på bröllopsresa. Sen finns det flinta från Jyllands nordvästkust, Bollebjerg och en ökensten.

Maten blev som planerat; sparrissoppa med vitlöksbagettbitar, tjälknöl på älgsaltrullen, Hasselbackspotatis och bearnaisesås, gröna bönor och sallad till. Desserten blev konserverade päron med riven choklad över och till kaffet ljummen kladdkaka med sockrade hallon o vispgrädde.

Till förrättssoppan drack vi halvtorr rysk champagne och det funkade bra med den lilla sötman till den aningen beska soppan, annars är jag nog rätt allergisk mot halvtorra viner. Sen blev det ett Tempranillo till köttet och någon drack öl. Till kaffet och kladdkakan och kaffet drack vi Edelkirsch körsbärslikör.

Det blev ätbart alltsammans, annars vet man ju inte.




Resten av stenarna finns här och en torkad blombukett som fortfarande är fin


Himla förtjust är jag i den cyklande tjejen, textiltavla av Kerstin Wikeberg. Det är klass på den och lika svårt varje gång att hänga undan den för säsongen. Den är min sommartavla på hedersplatsen. Nu får det gå i varma färger ett tag framöver. Jag byter ju inte så ofta.


Kommentarer
Postat av: Trolda

En sån trevlig dukning! Där hade jg gärna satt mig till bords! =D och "cykeltavlan" är underbar!



Trolda - kramar! =D

Postat av: Thalina

Vilken dukning!!! Det ser så vackert ut och maten lät som en saga , där hade jag gärna varit med.Härlig tavla.Må så gott kram Thalina

2009-11-23 @ 19:06:49
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Du skulle kunna ge ut en kokbok, kombinerat med hur man dukar. Jag vet ingen som gör så fantastiskt som du! PROFFS!

2009-11-23 @ 23:48:58
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag gottar mig åt snälla kommentarer förstås. Men Ni skulle träffa dem vi umgås med! Det är idel matglada personer. När man har tid så är det roligt att fixa med mat och dukning.



Men som sagt, det behöver inte alltid vara uppdukat och festligt för att umgås, ibland räcker det med en kopp kaffe eller en öl.

2009-11-24 @ 06:36:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Instämmer i berömmet över dukningen! Jättevackert! Tavlan gick rakt in i mitt hjärta också. Läcker...

2009-11-24 @ 23:00:51
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback