Raggmunk...

... åt gubben igår, fredag,  på väg till Karlstad. Han måste stanna vid Nyängens matställe efter E18 i Grums för att äta raggmunk och stekt fläsk. Han börjar alltid prata om den där raggmunken redan när vi är i Myrås och sen återkommer den som samtalsämne med ingående beskrivningar av utseende, smak och konsistens ända tills vi är framme.

Raggmunken i Nyängen är en succé tror jag. Jag hör i kön att det är favoriten nummer ett bland gästerna.  Glömde fota tyvärr, annars hade det kunna bli en snygg bild med berget av (extra mycket!) fläsk i förgrunden och en lycklig gubbe kikandes fram bakom.

Efter raggmunksätandet blir han regelmässigt så mätt att han får ont i magen. Men det gick över. För ett par timmar senare när vi åkte hem igen så sa han när vi passerade Grums att han skulle kunna gå in och äta en portion till! Men då lade jag in veto direkt för säkerhets skull.

Senare ska jag skriva om gårdagens ätande på Gränden.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jäklar vad sugen jag blev på raggmunk nu. Får finbesök från brittiska vänner som planerar att flytta till Sverige och har funderat mycket på menyn när de är här. Raggmunk fick precis en given plats på listan.

Tack för det!

Postat av: LL

Efter den 1 mars får man hålla hård koll på frestelserna, så att hararna inte kiknar av skratt i augusti, sa min svärfar, den inbitne stövarjägaren.

2009-05-09 @ 22:40:02
Postat av: Inga M

Sanna: Det är så ovanligt med raggmunk så jag tror att det kan gå som delikatess numera, med lingon och fläsk till.



LL: Ha ha... det ligger något i det! Visst blir det mindre med rörelse utanför jaktsäsongen.

2009-05-09 @ 23:15:53
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Det är något specielt med gubbar och raggmunk...



Innan vi flyttade med jobbet åt vi lunch på Citylejon ofta (Holländaregatan), kollegorna åt raggmunk när det bjöds och det gjorde jag med, för jag tyckte det var så gulligt att höra kvinnan som äger stället hojta "En laggmunk!" in i köket.



Sv. Angående Teuschers tryfflar; ALLT de gör är fantastiskt! Tryfflarna har en rekommenderad förbrukningstid på 7 dagar, så om man får tag på dem och tar sig råd att köpa dem, så är de inget att spara på. Bara att mumsa!



Sen finns det en del som sparar på deras fantastiska förpackningar (tillverkas enligt säsong, helger, ena med det andra), men sånt ligger inte för mig.

2009-05-10 @ 07:34:52
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Jag kommer snart att tillbringa en dryg vecka i Stockholm. Då kommer jag att bo på Holländaregatan och jag måste testa Citylejon förstås. Ska tänka på Dig när jag sitter där och mumsar på något. Raggmunk blir det dock inte, men jag ska kolla om damen i kassan fortfarande säger Laggmunk.

2009-05-10 @ 08:12:10
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

Raggmunk med bacon är mums, men man behöver väl inte äta så mycket :) (Maken har sina rötter i Vålberg)

2009-05-10 @ 11:44:49
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Mia

Jag är känd för att älska mat... :-) Men det finns faktiskt några rätter som jag har svårt för: Pitepalt, pölsa och raggmunkar tillhör inte favoriterna om jag uttrycker mig snällt. Visst är det rätter som är ganska lika varandra...



Smaken är väl som baken, och tur är väl det...

2009-05-10 @ 12:45:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Du skrev hos mig att du vill lära dig att lägga ut Youtube grejer på bloggen.

Och här på Blogg.se så när du skriver inlägg

så klickar du på Html-knappen och sedan drar i fönstret neråt och klickar på uppdatera.



Jo, raggmunk är jätte-gott. Det var ett tag sedan jag åt det.

Kanske jag skulle göra det någon gång.

Mamma gjorde det ofta och det var så gott.

Ha en fin fortsatt dag.



Kram

2009-05-10 @ 14:32:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag ska banne mig utmana Roland på raggmunksätning. Jag är inte helt säker på att han avgår med segern. Det kan du hälsa honom!

2009-05-10 @ 18:31:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Cissi

Raggmunk är ju så gott! Åt det första gången för ungefär ett år sedan och insåg att jag har missat mycket gott i mitt liv.. :o)

Jodå, jag överlevde tandläkarbesökte. Har fått en otroligt trevlig tandhygienist som är lätt på handen. Inget hål var det heller så det var ju bra. Trots detta blev jag fattig..

2009-05-10 @ 19:32:14
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Hannele: Vi passerar Vålberg på väg till Karlstad, fast numera på behörigt avstånd.



Ingermaryissa: För mig är raggmunk riktig "mammamat" sånt som serverades i mitt föräldrahem.



Suss: Det skulle jag vilja se! Fast jag vet inte om jag vill umgås med Er efteråt! :-)



Cissi: Inga hål!!! Vilken lyx! Sånt drabbar aldrig mig.

2009-05-11 @ 06:36:48
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback