Prerafaeliterna på Nationalmuseum

Prerafaeliterna är ju riktigt ögongodis för mig som är förtjust i målare som van Eyck. Nu får man inte säga att konst är ögongodis, jag vet det, men jag gör det ändå, för jag tillåter mig att uppskatta konst även ur estetisk synvinkel. Jag kan kosta på mig det eftersom jag inte är någon expert utan bara en glad amatör i betraktandet av bilder och figurer. Sen bör ju ett konstverk ha även andra värden än enbart estetiska, förmedla något mer än det, men det är ju en annan femma om man nu ska uttrycka sig brutalt. Andra värden har bilderna i den här utställningen, absolut. Det skulle inte vara en sån formlig folkvandring hit till museet för att se utställningen om det bara handlade om snygga bilder! Bilderna förmedlar något mer till betraktaren.
Bilder: Porträtt av Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt. Birmingham Museums and Art Gallery.  Isabella (detalj), John Everett Millais. National Museums Liverpool. Lady Lever Art Gallery. Fåfänga, Frank Cadogan Cowper. Royal Academy of Arts, London
Prerafaeliterna var en rätt liten grupp konstnärer i mitten på 1800-talet som inspirerades av konstnärer före Rafael, därav namnet. De bildade ett hemligt brödraskap i det victorianska England. Kärnan i sällskapet  levde lite bohemiskt och kanske inte alla gånger utifrån den tidens moral. Någon av dem dog av överdos av opium, men om det betyder att alla använde det vet jag inte. 

 Det finns mycket av detaljrikedom i måleriet och det är  spännande att se, mycket landskap, porträtt, religiösa motiv men även ur samtida verklighet, ambitionen var  att avbilda så naturtroget som möjligt. Under den här tiden hade fotografi kommit till och det finns också en prerafelitisk fotokonst, vilket var en nyhet för mig. Väldigt roligt att se de här gamla fotografiska bilderna! (Att sedan gå från dem till Modernas stora fotoutställning var en kontrast).

Det finns fortfarande ett par dagar till att se utställningen, den pågår till och med söndag den här veckan. Utställningen har som sagt pågått i flera månader men har blivit  mycket populär och det är fortfarande många besökare varje dag. När jag var där igår onsdag mitt på dagen var det så tjockt att det var svårt att komma intill och läsa den förklarande texten till varje tavla. Man fick vänta på sin tur liksom. Jag försöker nog åka dit en sväng idag torsdag också  och lite tidigare på dagen för att  se det jag eventuellt missade igår.

Får se om jag hinner med gallerierna i Vasastan imorgon fredag, eller om jag får stryka dem. Valde ju bort dem igår eftersom det var lite regntungt en stund.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det finns mycket fin konst både från förr och i nutid.

Fina bilder du visar här av en så vacker konst.

Jag är inte så insatt i konst, men uppskattar att titta på vackra saker.

Tack för kommentaren hos mig och kul att du gillar mina nostalgitrippar.

Ha en fin fortsatt dag.

Postat av: Trolda

Håller med dig - ögongodis! =D



Trolda - tjingeling!

2009-05-21 @ 18:26:06
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingermaryissa: Nej jag är heller ingen expert, jag bara tycker om att titta på bilder och figurer.



Trolda: Absolut!

2009-05-22 @ 07:20:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

Vi går då och då på Konstmuseet, intressant utställning om Annan Konst nu, av människor som inte fått konstnärlig utbildning och som egentligen aldrig hamnar i fina salonger.

2009-05-22 @ 12:17:12
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Inga M

Hannele: Ja, jag skrev om den utställningen på bloggen för ett tag sedan. Där finns två årjängskonstnärer; Linder Eriksson och så Leif Andersson, vår tandläkare som har gjort Fraxe, trädraken som låg på Götaplatsen.

2009-05-23 @ 00:44:36
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback