Nilgås


Jag återkommer till den underliga gåsen som vi såg nere i viken för en tid sedan. Flera läsare har hjälpt till att fundera över vad det kan vara för art. LL har visat den för två ornitologer som säger
nilgås, alltså egentligen en egyptisk gås från början. Igår var vi i Harnäs hos våra tyska vänner och de sa samma sak. Den finns även i Tyskland. Där, i Wiesbaden, finns även nu papegojor som har överlevt vintern på egen hand ute i naturen.  Nu väntar vi som sagt bara på tigrar och lejon och kameler. :-)

Kommentarer
Postat av: LL

Varje dag lär man sig något nytt i livets universitet. Jag hade tidigare inte en aning om nilgässens existens i Sverige.



Med tigrar och lejon här kan vi glömma vargarna. de blir en parentes i svensk natur. Vem vet, det är tidperspektiv vi inte kan hantera. De flesta vet inte vad de ska göra i jul, drygt ett halvår framåt.



Men pingsten ska vi fira och fortfarande sakna annandagen, denna viktiga dag, som alltid var en måndag. Jag vet att ni inte missar en minut av hänryckning. Ha det fortsatt bra!

2009-05-31 @ 09:46:09
Postat av: kicki

Kanske kan du snart ta inträde för att folk vill komma och beskåda nilgåsen...man ser mycket fåglar överallt men denna gås måste ju vara väldigt ovanlig.

Ja det är en krans av liljekonvalj jag har i håret, om du visste va gott det doftade av mej, nu ligger den i en låda, liten och tunn...

Ja visst är det underbart att fortfarande vara förälskad, vi säger det till varandra ofta att tänk att just vi fann varandra...många säger att vi har äktenskapstycke...vi blev ännu mer sammansvetsade för 13 år sedan då peter var med om en väldigt allvarlig bilolycka, han fick mer eller mindre plockas ihop...jag tog tjänstledigt och vårdade honom i hemmet i några månader...det fick oss att omvärdera våra liv väldigt mycket..

Ha en fortsatt fin mors dag...kramen

Postat av: Inga M

LL: Det blir lite festligt i Årjäng annandag pingst eftersom många jobbar i Norge och där har helgdag så de får en dag ledigt hemma, liksom Skärtorsdagen och 17 Maj.



Kicki: Ibland krävs trauman för att man ska få ett ännu bättre perspektiv på sitt liv. Minns att jag omvärderade mitt liv och familjens efter ett år av studier i Malmö med veckopendling. Då längtade jag hem så jag trodde jag skulle gå sönder. Jag glädjer mig verkligen med Er två att Ni fortfarande kan vara så förtjusta i varandra och dela så mycket.

2009-06-01 @ 23:49:57
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback