KSAU på besök i Sillerud

Det var besök i Sillerud från Kommunstyrelsens arbetsutskott, nyanställda tjänstemän och några till. Arrangör för det hela var Silleruds framtidsgrupp och arrangemanget kallas Eriksgata i Sillerud.

Man hade den här gången ambitionen att besöka platser som man kanske inte sett förut i Sillerud. Det blev Camp Grinsby, Ateljé Skogen, Sillebotten, Egenäs, Noretjärns stuguthyrning bl.a. (se fullständig förteckning i en kommentar från Framtidsgruppen!) . Den gamla kyrkplatsen, badplatsen och vikingagravarna ligger vackert. Roland bjöd på kolbullar här och berättade om bygdens historia. På plats här för att berätta om sin verksamhet var några Sillerudsföretagare,; bl.a. Hermanssons Gräv, Stenarsbyns gård med köttproduktion, ICA- Sillerud, Liane Byggservice och stuguthyrning, Signebyns friskola samt några av alla föreningar; Båtklubben Idun.


Här syns Runar Patriksson f.d. riksdagsman folkpartiet och Roland.


Katarina Johannesson kommunalråd i Årjäng (c)


Marita Närtell anställd på Årjängs kommun, Gunilla Svantorp (s)-politiker Årjäng och Värmlands läns landsting och Roland med kolbullepannan.

Kommentarer
Postat av: Suss

Vilken härlig man du har, han är med överallt och är aktiv, mån om sin hembygd och kunnig i det mesta verkar det som. Tur jag har en likadan......! Visst är vi lyckligt lottade?

Det verkar trevligt det där med KSAU, som jag funderade så mycket över vad det betydde när du tidigare skrev att du skulle berätta om det.

Postat av: Inga M

Suss: Jag tvekade länge om jag skulle våga publicera Din kommentar om gubben. Han kan ju bli hög i kammen!! :-))



Fast det är klart att jag håller med Dig. Vi har fått snälla och omtänksamma gubbar med ett hjärta för både oss och andra.



Det där med KSAU är väl kanske inte så trevligt i dessa besparingstider, så de som sitter med där kan behöva lite rolig samvaro och avkoppling. Och om jag förstått det rätt så var stämningen rätt uppsluppen här.

2009-05-07 @ 23:39:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunilla Norman

Hej Inga !

Såg att Du var länkad på arjang.nu och gick in och kikade. Fick då se att du hade upplysningar om KSAU..... osv. Har lite synpunkter på riktigheten i ditt försök att beskriva dagen.

För det första var dagen tänkt för nya tjänstemän och politiker men Katarina ville få en demokratisk vinkel på den så därför blev KSAU inbjudna men alldeles för sent så endast Gunilla Svantorp kom med som ordinarie. Se gärna hennes inlägg från dagen på arjang.nu Övriga närvarande var näringslivsansvarige, plan och lovingenjören samt projektledaren för utveckling av turismnäringen utmed Dalslands kanal, m.fl.

Ambitionen var att se mesta möjliga av Sillerud på begränsad tid enl. följande:

Östra porten vid E18, Norane Bygdegård med Norane byalag och Idé&Hantverk i Sillerud, Ersta tallen, Camp Grinsby, Sillebotten via Sillebottens byalag, Atelje Skogen, en av tre traditionella lantbrukare Peter Ring, Egenäs halvön, Signebyns bad- och båthamn där SFG Silleruds Framtidsgrupp bjöd på lunch tillagad av Roland och med ett antal gäster (enl. din uppräkning) inbjudna att berätta om sina verksamheter. Därefter fick resten av resan turbokaraktär och sevärdheterna fick bli kortfattat omnämnda. Golfklubben uteblev men Leif Andersson fick representera Snarkils- och Tollersruds byalag och Noretjärns stugby innan vi drog till Sandaholm Restaurang och Camping för ett godisstopp. Bussen var tvungen att vara i Årjäng kl. 15 0ch där var vi kl. 14.59. Många viktiga frågor ventilerades och en minnesanteckning gjordes som skall följas upp av SFG.

Enl. utsagor var dagen intressant och fylld av intryck och nyheter för många.

Med vänlig hälsning Gunilla Norman

2009-05-09 @ 16:43:46
Postat av: Inga M

Gunilla: Avsikten med min blogg är inte att göra en tidning. Den ska inte läsas som en tidning.



Om jag hade varit ute efter den typen av skrivande så hade jag istället fortsatt att skriva som frilans mot betalning. Min blogg beskriver verkligheten ur min egen synvinkel, på det sätt som jag får den refererad för mig och jag har inte krav på mig själv att kontrollera att allt jag skriver här är 100 % korrekt eller ambitionen att få med heltäckande beskrivningar av olika företeelser, eller pressen att kontrollera mina "källor".



Inlägget ovan är alltså inte ett försök att beskriva "Eriksgatan i Sillerud". Det är ett försök att beskriva vad gubben hade för sig den här dagen och vad han sa när han kom hem att det här handlade om. ;-)



Min blogg är precis det som en blogg kan vara; en offentlig dagbok från mitt liv. Den är varken mer eller mindre.



Men jag lägger gärna till ett "bl.a." efter uppräkningen av besök, eftersom jag nu förstår att resan gick till fler platser än de jag fick berättat för mig. Jag lägger också in i inlägget en hänvisning till Din kommentar som komplettering. Jag hoppas att det blir bra så.



Framtidsgruppen gör ett bra insats i Sillerud och för Sillerud. Den här resan är bara ett exempel. Ert engagemang för bygden förtjänar all uppskattning.

2009-05-09 @ 19:58:45
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback