Charlotte Perrelli och jag från Värends Nöbbele!

Jag råkade se släktforskningsprogrammet med Charlotte Perrelli. Det var intressant att se eftersom jag har släktforskat en del för länge sedan. Lustigt nog härstammar Charlotte från samma småländska lilla ort som min far och hans släkt; Värends Nöbbele utanför Växjö. Det blev alltså också en nostalgitripp att höra de gamla kända ortnamnen.

Hon kommer från Kåramålatorp och min far från Värnlanda
Östregård (Väderlanda Östregård på kartan!). Båda ligger i Nöbbele.  Jag har aldrig bott i Nöbbele själv men när jag var liten så hälsade vi ofta på min faster och farbror som bodde kvar där i släktgården. Jag vet inte hur Östregård och Kåramålatorp  ligger i förhållande till varandra. Jag hittar bara Östregård och Rustmästargården på Google maps. När jag var liten fanns mina andra släktingar på Brunnsmåla och på Värnlanda gård (Väderlanda gård ) i Nöbbele. 

Släktforskning är himla kul och jag skulle vilja ta tag i det igen och fortsätta nysta i trådar som hänger lösa sen förra gången. Nu är det ju mycket enklare när mycket finns på internet. Man slipper sitta där och leta på mikrofilm.

Kommentarer
Postat av: Suss

WOW! Jag känner en som härstammar från samma ställe som en kändis!!!!!! (Raljerar lite bara).

Min mor och min kusin har släktforskat, så jag har lite uppgifter från både fars och mors sida, det är verkligen jätteintressant.

Apropå släkt, du kan hälsa modern att tulpanerna är uppe hos Lennart nu. Det ser bra ut!

Postat av: britten...

kanske är ni rent av släkt då ?



Skulle gärna ta tag i släktforkningen jag också det verkar spännande...har aldrig provat...

2009-05-04 @ 16:53:33
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Ha ha...visst är det dagens Lassie! :-))



Släktforskning på djupet får bli det första projektet vid pensionsinträdet. Jag börjar verkligen rikta in mig på det! Roligt att tulpaner kommer upp på graven. Tack för att Du håller koll. Jag åker förbi om ett par veckor men hinner väl inte stanna till då misstänker jag.



Britten: Noll koll på eventuella släktskap med Charlotte har jag. Och skulle så vara så är det nog väldigt långt tillbaka i släktleden.



Släktforskning är så roligt så det är omöjligt att börja med om man inte har gott om tid till sitt förfogande. Man förlorar sig i de människoöden som man träffar på baköver. Allra mest spännande när man inte förstår alls hur det kunde bli som det blev. Sånt kan man grunna på hela tiden.

2009-05-04 @ 17:46:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Cissi

Spännande med släktforskning! Har funderat på det ibland men vet inte riktigt var jag ska börja... Min farfar har släktforskat så jag har lite information, men den slutar när någon förfader kom hit från Tysklad. Antar att det kanske blir lite svårare då?

2009-05-04 @ 19:31:03
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Cissi: Man kan ju börja med att köpa in sig på någon bra internetsida som tillhandahåller uppgifter från diverse kyrkböcker. Sverige råkar ju ha en fantastisk mängd såna dokument i form av bl.a. födelseböcker, dödböcker och husförhörslängder

2009-05-05 @ 06:36:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Maken är ju från USA men hans morfar utvandrade 1910 från Abbekås i Skåne. Vi tillbringade en hel del tid på bibliotek med mikrofisher när vi var på semester i Skåne när barnen var små, och letade gravar på kyrkogårdar, det var hur spännande som helst. Sedan dess är maken med i diverse släktforskarwebföreningar och har lyckats spåra många förfäder, ffa hans pappas släkt från Preussen men även svenskarnas invandring. Nog tycker jag bibliotekssystemet var mer spännande även om det inte var så effektivt.



Ang klädkammare, så tittade jag på garderobsösningar på IKEA i söndags, och man skulle kunna få det hur organiserat och praktiskt och snyggt som helst!

2009-05-05 @ 20:08:21
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: f.d nöbbelebo

jag bodde i denna byn tills nyligen....har kört förbi huset hennes föräldrar bor i ett flertal gånger. Det är från början hennes mormors hus som föräldrarna tog över. De bodde ju i Hovmantorp där charlotte e uppväxt.

Föräldrarna har en stoooo pool på tomten/gården.

2010-10-06 @ 01:06:36
Postat av: Inga M

Anne: Det är spännande med släktforskning. Jag håller just nu på med min mammas bakgrund, den är speciell.



f.d. Nöbbelebo: Kul att Du hittade hit, ända från Småland. Vi har ju inga kontakter kvar i Nöbbele längre, men en hel del släkt på långt håll antar jag. Vad jag förstår så bor de kvar på Brunnsmåla och Värnlanda exempelvis.

2010-10-06 @ 05:12:49
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback