Bonniers konsthall - ett stolpskott!

Alltså, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet. Ett konstverk (jag tror i alla fall att det var ett konstverk!) såg ut som en byggnadsställning! Men det kan ha varit en byggnadsställning också. Jag vet fortfarande inte. Ett annat var en lång vägg som man skulle riva ner plattor ur. Sen var det några belysta helvita skärmar. Sen låg det en jättestor dynghög (liknade i alla fall!) i ett rum och en liten dynghög (liknar det!) i en korridor. Jag skulle uppskatta att vi sammanlagt var 4 besökare på utställningen när jag var där. Jag gick runt ett varv på 5 minuter och försvann sedan ut igen kvickt. Och ångrade att jag gjort mig omaket att ta mig hit för att titta.

Först tänkte jag att det här är nog stor konst som jag inte begriper. Jag är ju ingen tränad konstbetraktare. Utställningen hade ambitionerna att jämföra nutid konst med postmodernisterna vid 80-talet. Jag vet fortfarande inte vilken falang som gör stora dynghögar och vilka som gör små dynghögar och jag har inte tänkt ta reda på det heller.

Men sen kastade jag mig i en taxi och åkte direkt ner till Nationalmuseums utställning Prerafaeliterna. Och där var de andra som förmodligen inte heller begriper det senaste på konstfronten.  För trots att utställningen är utspridd över flera rum och har pågått en tid, så var det påtagligt trångt, alltså massor av folk. Alla hade  vallfärdat hit för att se konstverk som tillverkats av en lite udda grupp konstnärer för 150 år sedan.  Man kan konstatera att den här gammaldags konsten fortfarande talar till nutidens människor medan den modernaste  konsten lämnar de flesta oberörda. Kontrasten blev så påtaglig när jag åkte från det ena stället till det andra så där direkt.

Den allra modernaste konsten, med förstörelsemoment, kladd, kroppsdelar och kroppsvätskor verkar ju inte intressera mer än ett litet utvalt fåtal, kanske något hundratal människor i det här landet. Det kan inte vara så att det här är något som enbart jag inte begriper. Vi måste vara många som inte begriper och inte blir berörda av den senaste konsten, eftersom den saknar publik bland de stora massorna människor. Har den då något berättigande?

Om prerafaeliterna på Nationalmuseum och  om Moderna berättar jag i ett senare inlägg.


Kommentarer
Postat av: Gubben

Ja du, man kan verkligen undra hur det är ställt. Men skattepengarna verkar inte bry sig om till vad de används!

Postat av: anne

Rapporten från Moderna ser jag fram emot! :)

2009-05-20 @ 21:37:25
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gubben:Säkert finansieras en hel del sån här smörja med skattemedel även om jag tror att just Bonniers konsthall drivs med privata medel.



Anne: Hmm Du har alltså varit där! RApporten från moderna blir rätt kortfattad.

2009-05-20 @ 22:19:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten...

Ja ibland är det svårt att avgöra vad som är konst eller inte !



Tack söta du för din fina kommentar hos mig ..du ska veta att ddet betyder mycket att få bekräftelse på ett och annat../ kRam

2009-05-21 @ 07:15:36
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahaha...jag tror inte att nyare konst bygger på att man använder sin hjärna själv ;-))).

2009-05-21 @ 07:36:31
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Börje

"....stor konst som jag inte begriper."



Ha ha, jag tycker nog att du begriper fullt tillräckligt, du gör rent av en skarpsinnig analys! Om det nu går att analysera tomhet.



Bonniers konsthalls utställningar är mestadels en besvikelse. Värre brist på kreativitet och idéer får man leta efter.

2009-05-21 @ 22:02:10
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Blackout

Jag föredrar den äldre konsten, i mitt tycke går den inte att jämföra med det allra modernaste, som i mina ögon och öron inte är konst utan mer någon form av primalskri, Janov förutan. Det nya hysteriska blir som en happening i dårhuset och om det tycker jag inte.

2009-05-21 @ 23:04:06
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Mmmm... när vi var i Göteborg på "Annan konst" så stod jag en lång stund och stirrade på en brandsläckare och undrade vad konstnären ville säga med den, tills jag kom på att den nog inte hörde till utställningen.!



Marie: Nej jag vet inte hur det funkar!



Börje: Man kanske kan bygga en enda konsthall för den här smörjan någonstans i Sverige och så kan varje dyng-utställning ha öppet 3-4 dagar. Det borde täcka in behovet för den här typen av konst, så kan övriga konstvisningslokaler få användas till det som det finns efterfrågan på, sånt som folk vill se.



Blackout: Det finns nog en publik för detta också, men den är väldigt liten. Jag tar mer och mer avstånd från dyng-konsten, vill inte se.

2009-05-22 @ 07:31:42
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback