Män som hatar kvinnor!


I går kväll såg vi den, Män som hatar kvinnor. Vi åkte till Karlstad redan på eftermiddagen och skrotade omkring lite på Bergvik köpcenter. Vid kvart i 6 började filmen och slutade inte förrän halv 9, fullsatt salong förstås, ändå gav man tre föreställningar i två salonger.  Efter filmen gick vi till Fontana di Trevi, som ligger på bekvämt promenadavstånd från biografen, och fick oss en bit mat. Vi hade sällskap av goda vännerna från Snarkil som som också var på filmen och sedan skulle gå till ´Fontana och fira en födelsedag. Det var inte planerat från början men vi stötte ihop på Bergvik och samordnade oss. Det blev en väldigt trevlig kväll förstås.

Filmen då. Hur var den? 
KANONBRA!!
Den följde inte böckerna slaviskt  ändå fanns det väsentliga med, så  man som bokläsare blir nöjd. Den första halvtimmen var jag lite besviken kanske, det var en aning slätstruket och jag undrade om det inte skulle bli mer action. Men så är ju böckerna också, lite lojt tempo och lite omständligt i starten för att sedan accelerera till stor dramatik och högt tempo. Det är rätt, man får fram kontrasten då, från vardag till det otäcka. Det var verkligen så rysansvärt som det är att läsa böckerna. Skräcken kryper in under skinnet trots att man vet vad som komma skall.

Noomi Rapace som Lisbeth är suverän. Det beror naturligtvis på att hon gör rollen bra men också på att alla andra; manusförfattare, regissör osv har gjort rätt. Jag ska erkänna att jag hela tiden spejade efter minsta lilla antydan till feltolkning av hennes rollgestalt; någon liten tår, någon liten glimt av empati, någon gest av äckel. Men jag lyckades inte hitta något
enda missgrepp. Salander är precis så oberörd av andras upplevelser som hon ska vara enligt Stiegs intention i böckerna.

Jag har ju när jag läst böckerna upplevt henne som manlig, och inte bara henne utan fler av kvinnogestalterna. De lever som män, reagerar som män, uppträder manligt. Men i filmen så domineras bilden av Salander  mer av en person med en känslomässig störning. Någon annan här på bloggen var inne på det också. Och Stieg lär ju ha haft en speciell kvinnlig släkting som förebild när han skapade Salander. De övriga kvinnorna fick  inte så stort utrymme i filmen och skulle nog inte ha det heller. Kanske mejslas deras roller ut mer i senare filmatiseringar i form av TV-serier eller liknande.  Det ska bli roligt att få se fortsättning på detta.

Jag är i alla fall nöjd med filmen och den tål att ses även om man läst böckerna, vilket man inte så ofta har anledning att säga.  Den "film" man själv skapar inne i huvudet när man läser en bra bok brukar vara svårslagen. Men nu har jag "båda filmerna" kvar i minnet och de är riktigt bra även om de är olika.

Kommentarer
Postat av: Rut

Har hört lite olika tolkningar av hur de uppfattat filmatiseringen av Stieg Larssons berömda triologi men jag litar på din version.

Den kan inte ha varit helt lätt att komma innanför skinnet på en så mångfacetterad och oförutsägbar person som Lisbet Salander.

Så fort jag kommer över en hemmafilm ska jag köpa den.

Förstår att ni hade en trevlig kväll och efterrätten var väl inte fy skam heller.

Varma hälsningar från ett Stockholm som börjar tina upp lite.

Postat av: michelle

du skriver jättebra! man vill bara förtsätta läsa&lääsa!

2009-03-15 @ 10:43:33
URL: http://michellles.blogg.se/
Postat av: anne

Se där! Du tyckte också att den var bra och sevärd! Kul!



Mitt intryck från boken var ändå att Blomkvist och Salander INTE hade en så långvarig intim relation i stugan, men kanske missläste jag det? Något annat som jag reagerade på (om man nu ska leta detaljer..), var när Salander kommer tillbaka till stugan och Blomkvist är i källaren, rösten som hon ropar "Mikael" med var som om hon skulle lägga till "-Kom in och ät!", inte alls att hon hittat bevisen mot Martin.



Men, spelar ingen roll, jag gillade henne, jag gillade filmen!



Jag funderade på hur många Salander-frisyrer kommer vi att se den närmaste tiden?

2009-03-15 @ 10:57:51
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: britten

det var en utmärkt resencion av filmen tycker jag..håller med dig helt...

2009-03-15 @ 11:59:04
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: kicki

Min mellandotter och hennes kille var på filmen i fredagskväll...de tyckte också den var superbra...i ett naft var klockan 23.45, man måste nog nästan ta sig i väg och se den.

Idag har vi en helt underbart stålande solskensdag, sitter här i Gräs på verandan med näsan mot seln, kan det bli bättre...skall försöka få ihop lite mat, får se vad det kan bli för snabbt för man vill verkligen inte vara inne...grillkorven glömde vi hemma annars hade vi ju kunnat grilla nere vid sjön...nu får det väl bli ngn konserv ur skafferit, duger det med i krig...haha...

Ha det fint och hoppas ni också har solsken...

kramen

Tack för filmresentionen förresten...

2009-03-15 @ 13:22:09
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, för en gångs skull läser jag inte din blogg, då vi har för avsikt att snart gå och se filmen. Jag utgår från att den var bra, boken är ju det! Svårigheten för oss är att hitta en kväll då vi båda kan komma iväg, jag hoppas på nästa vecka, men då är det visst is-racing (och det tänker inte jag gå på).

2009-03-15 @ 14:52:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

Nu ska jag göra slag i saken och se denna film alla har redan sett den.Ha en fin kväll och kram Thalina

2009-03-15 @ 16:37:46
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: ingrid

Ska bli spännande att få höra mer i morgon. Hoppas vi snart får tid att se den, jag ser fram emot det och tyckte du den var bra så litar jag på ditt omdöme.

2009-03-15 @ 18:01:05
Postat av: Trolda

Tack för den recensionen! Skall absolut ta mig till en biograf för att se den. Och grattis till hundra-års-jubileumet!



Trolda - godkväll!

2009-03-15 @ 18:59:53
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Blackout

Håller med, det är en bra film. Alla skådisarna fick godkänt och Noomi stal föreställningen. Nu väntar jag med spänning på fortsättningen.

2009-03-15 @ 20:34:45
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Marie

Det lät som en bra film. Just nu längtar jag efter en mer normal tillvaro där film skulle kunna vara ett trevligt alternativ, men just nu är det ännu rörigare än vanligt. Jag hinner nästan inte med min älskade blogg ens, det blir i stort sätt bara ett inlägg om dagen numera. Helgen har jag tillägnat min tenta som ska vara inlämnad om lite drygt en vecka. Eftersom jag inte kommer att ha tid med den i veckan så tänkte jag att det var lika bra att passa på att börja i helgen. Jag har sedan fredag, lördag, söndag och måndag på mig att få den klar och som det verkar nu så ska det inte vara några större problem. Däremot vill jag ine hamna i samma sits som jag gjorde med förra tentan, då är det bättre att rivstarta i början och ta det lite lugnare på slutet ;-)). Oj, nu skrev jag denna kommentar både för lång och för fort. VI får hoppas att jag inte slant för mycket med mina fingrar. Nu är det natt för mig...sov så gott!

2009-03-15 @ 22:04:28
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Alla: Tack för trevliga och intressanta kommentarer. Det är lite för många för att jag ska kunna svara på var och en. Men vi tycks vara många som gillar filmen och väntar på fortsättningen.

2009-03-16 @ 06:45:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag har inte kommit iväg än, men SKA se den.... Kul att läsa din recension!

2009-03-17 @ 06:21:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback