Strategier i värmen!

För att överleva i värmen så gäller det att utveckla strategier:

För att minska värmen i huset:

- Inte ha datorn på mellan varven
- Släcka alla lampor
- Persiennerna nerdragna
- Hålla dörrar stängda
- Stänga av automatventilationen som bara drar in varmluft.


För att svalka ner i våningsplan:
- Sätta en fläkt i källartrappan som blåser upp kalluft i våningen (började vi med förra året, inte helt fel!)


Om inget hjälper så återstår att duscha ofta, åka båt, bli värmeflykting i bilen med AC på eller ligga vid sjön och bada (det sistnämnda kräver ett visst mått av tålamod och det har jag inte!)

I morgon ska jag försöka sitta så länge vid datorn att jag orkar publicera bilder igen; från fyrspannskörning i Holmedal och lanthandelns dag i Svensbyn och  en del annat.

Kommentarer
Postat av: Britten

ja det var bra tips..jag mår oftast bra av värme ..men man måste kunna sova och få svalka också

Tack för dina alltid så rara kommentarer hos mig...

Postat av: Marie

Ja, helt rätt! Nu behövs verkligen strategier för att överleva... Vi har liknande strategier här, dessutom har vi utrustat Minis rum med en AC så att vi kan "blåsa ut" rummet innan hon ska sova.

2009-06-29 @ 22:04:59
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inger Maryissa

Tack för tips...

Här i min lilla lya på 45 kvm, och med balkong och fönster åt bara ett håll,

och sol från det solen går upp och till ca. 11.00 på förmiddagen,

så har jag persiennerna nedragna och balkongdörren och fönstret stängd tills det blivit skugga för att stänga ute värmen.

Fast jag har ofta när det är värmebölja, 30 plusgrader både inne och ute...

Datorn har jag på hela tiden....

men tror inte att den påverkar så mycket...eller ?

Men kvällarna är helt ljuvliga när det är så här varmt i alla fall.

och bättre det här vädret än kyla, regn och rusk.

Kram

2009-06-29 @ 23:00:45
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Jag läser gärna Din blogg o kommenterar. Dina inlägg berör ofta.



Marie: Vi har funderat på att investera i en AC åt modren. Men jag är rädd att man måste ha en slang ut till frisk luft.



Ingermaryissa: Du har också fått tänka till för värmens skulle förstår jag. Jo, jag tror att datorn bidrar med en hel del värme.I alla fall vår som är en stor burk. Jag duschar flera gånger om dagen också, det är behagligt.

2009-06-29 @ 23:18:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Väldigt smart det där med att blåsa upp källarens svalka!!

2009-06-30 @ 09:03:33
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Mia

Bra råd, litet svåra att efterleva när man står mitt upp i flyttbestyr. Men visst, jag gör så gott jag kan och så dricker jag mycket, litet glass slinker också ned mellan varven.

2009-06-30 @ 11:48:15
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

Vi har träd och skuggiga sittplatser i trädgården, på natten kyls huset ner lagom. Så ska man inte dricka kallt utan kroppstempererat... kyler fortare. Siesta eller en lugn stund på eftermiddag är inte fel.

2009-06-30 @ 12:15:39
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Cissi

Ja det är ett himla ståhej för att det ska vara drägligt inne. Liknar nästan vintern men då ska det eldas och så ska man få runt värmen istället.. :o)



Men ett dopp då och då är inte fel. Jag har rätt bra tålamod och tycker det är rätt skönt. Skönast är det efter fem på eftermiddagen när nästan alla har gått hem och jag har stranden för mig själv!

2009-06-30 @ 18:07:41
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, man måste ha en slang ut till friska luften, men vi slänger ut slängen genom dörren och drar igen den så gott det går. AC:n fungerar perfekt i alla fall. På ett par timmar kan vi sänka temperaturen med nästan 10 grader och det är perfekt tills Mini ska sova. Därefter stänger i av AC:n och stänger dörren. När vi själva ska sova öppnar vi Minis fönster och så kommer nattsvalkan och tar vid...

2009-06-30 @ 19:02:08
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

TT: Ja, det blev en enkel form av AC.



Mia: Om jag inte kommer ihåg att dricka mycket i värmen så får jag huvudvärk.



Hannele: Jag dricker hellre ljummet än kallt och här tar vi också gärna en tupplur efter lunch. Det är skönt. Annars blir man trött av värmen.



Cissi: Oj, har folk gått hem redan vid 5-tiden?



Marie: Alltid när det kommer en värmebölja så funderar vi på att köpa en AC, men sen svalkar det av och det blir inget köp.



2009-07-01 @ 07:26:20
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback