Sparriskväll och Japanfilmtajm...

...blev det i kväll söndag med goda vänner från Snarkil; R och Å-B samt R och I. Vi mumsade i oss så där nästan 5 kilo färsk sparris på 6 personer. Det låter mycket men man skalar bort en hel del. Konsten att få till god sparris handlar om att skala generöst så att alla trådar går bort. Sen blev det rökt älgstek till som jag köpte i Stockholm på NKs saluhall, smält smör från Matdistriktet på Rådamansgatan och kall hollandaise. Till det serverade vi Warsteiner eller Kallfelz vitt lite spritsigt vin som man aldrig får ont i huvudet av. Vi köper direkt med goda vänner som tar med sig från Tyskland, likaså Warsteinern och den färska sparrisen.

Sen blev det dessert med chokladglass, frysta hallon mosade med florsocker, vanlijsocker och ingefära och vispgrädde och till slut kaffe med mandelchokladtårta.

Vi såg på Japanfilmen och hade en bra kväll. Jag hade planerat för detta sedan jag var i Stockholm, att vi skulle äta just det här med just de här goda vännerna. Den färska sparrisen var sååååå läcker. Det var från början nästan 5 kilo och det tog en tre kvart att skala den på oss två. Men det är det värt, absolut. Sen är det ett helt år till innan vi kan börja få nya leveranser av den här delikatessen; färsk vit sparris.

Kommentarer
Postat av: Suss

AHA, nu vet jag vilket fel min kompis gjorde när hon bjöd mig på färsk sparris. Den var sällsynt trådig och riktigt hård på sina ställen. Lösningen heter alltså "Skala rejält"?

Det är så gott att det inte finns ord för det.

Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

så gott!

2009-06-08 @ 19:14:27
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Mia

Du har verkligen förmåga att få det att vattnas i min mun! Är du en riktig matmamma?

2009-06-09 @ 06:16:47
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Precis, den vita sparrisen ska helst vara lite tjock och så ska man skala generöst. Då är den urläcker och så snabbkokt förstås, inte en minut för länge.



Hannele: Mmmm!



Mia: Tackar! Nej knappast matmamma, snarare sällskapssjukt matvrak. :-))

2009-06-09 @ 15:26:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback