Om bra skola
Intressant att läsa hur det fungerar i finsk skola som har goda resultat när man gör internationella jämförelser.
En god sak är att det är de svagaste elevernas goda prestationer som gör att man hamnar högt upp i listningen. Endast 6 % av eleverna i Finland har så dåliga läskunskaper att de kan få problem som vuxna, jämfört med 19 % i OECD -området. (7 % gäller även för Nya Zeeland och där har man också så bra resultat pga att man använder sig av genomtänkt metod för att snabbt hjälpa barn med läs-och skrivsvårigheter så att problemen inte behöver bli bestående. Det är alltså Reading Recovery som f.ö. är den metod som mina läsprojekt bygger på)
Samtidigt kan man kanske tänka att det är i genomsnitt just 6-7 % av eleverna som har genuina läs- och srkivsvårigheter, alltså det vi brukar kalla dyslexi.
Finland ligger i topp i ämnena läsning, matematik, problemlösning och naturkunskap.
Nu ska en svensk friskola i Mariefred "importera" finsk skolduktighet genom att plocka rektor och lärare från Finland.
Karaktäristiskt för finsk skola och det som skiljer den från svensk är bl. a.
- Lärare respekteras, har bra lön och tillåts använda sin egen kunskap och professionalism i jobbet, man har inte någon skolinspektion eller nationella prov (synd tycker jag för nationella proven är bra i Sverige!) . Lärarare tycks befriade från plikten att ägna en massa tid åt kvalitetsutvärderingsplanehelvetet.
- Man har ett fokus på kunskap vilket visar sig bl.a. i att speciallärare med tester följer barnen från tidiga år och hjälper till att sätta in intensiv träning när det behövs. Ofta räcker 8-10 veckor för att en elev ska hämta in förlorat kunskapsområde om det inte handlar om rejäl dyslexi eller neuropsykiatriska bekymmer.
- Tidig läsning stimuleras barnen till vilket ger dem en skjuts in i skolarbetet direkt.
- Klasslärarna kan ge individuell extraundervisning till en elev när det behövs, och får lön för det (! )
- All kartläggning av enskilda elever och skolans verksamhet sker lokalt, (man behöver inte fastna i något kvalitetsutvärderingsplanehelvete som tar tid från det väsentliga jobbet)
- Man har längre sommarlov i Finland, skolan slutar i slutet av maj och börjar i slutet av augusti, alltså ett par veckor längre lov.
Roligt att läsa om den finska skolan. Så var det även i Sverige, när jag började min lärarbana i slutet av 1960-talet. Härliga tider! Hur kunde Palme och Co och sedan GP så totalt tappa fokus. De tycks ha närt ett hat mot allt vad skola stod för och såg en Stig Järrel i varje pedagog. "Kunskap" byttes mot "kännedom om" i Lgr 69 och sedan gick det som det gick. Håller fortfarande på att ramar liksom kramar behövs i skolan.
Som du så riktigt påpekar grundar sig nog en hel del av de goda resultaten på att lärare är ansett som ett bra yrke som respekteras och betalas för dessutom.
Äldsta sonen fick intensivträning enligt Nya Zeeländsk metod i åk 3, det tog en termin så var alla bekymmer borta.
Jag har nyligen fått lära mig att det finna andra lässvårigheter än dyslexi, andra lässtörningar. Vet du något om det?
LL: Ja, så känner nog många av oss som varit med ett tag. Det har verkligen ändrat sig och jag tror som Du att motiven var rätt låga för att medvetet sänka skolans och lärares status.
Anne: Oj jag har gjort en gedigen kommentar här men den har försvunnit! Fast den ska finnas på Din blogg.