Demokratin och internet och Iran!

Länge har jag hoppats att nätet skulle  innebära en demokratisk revolution av något slag. Att folket till slut ska få en större del av makten så som redan de gamla grekerna och romarna önskade. De kom till beslut i stormötesform bland fria män, folkvalda församlingar och delat ledarskap. I och för sig bra ideér och i grunden bärkraftiga genom århundraden. . De försökte verkligen, till skillnad från dagens makthavare som hellre tycks lägga locket på för att själva vinna mer makt. Intresset idag för att utveckla demokratin med hjälp av de nya kommunikationesformerna är svagt för att inte säga obefintligt.

Men när jag ser hur diktaturen i
Iran misslyckas med att tysta oppositionens protester så blir jag ändå lite hoppfull. Så kan i alla fall nätet åstadkomma detta; sprida information om diktaturen och dess konsekvenser. Det blir aldrig i fortsättningen lika enkelt att styra ett helt folk med hjälp av kapital, armé och hemlig polis. Säkert inte omöjligt, men aldrig mer lika enkelt. Filmer och bilder på en regims övergrepp kan inte längre hejdas av censur och förbud.

Kanske är det ändå början på en demokratisk revolution via nätet. Ingen har ens börjat undersöka nätets politiska sprängkraft på allvar.

Kommentarer
Postat av: kicki

När vi åkte hem igår från Norge och kom förbi dina trakter då åkte vi vid något som heter Naturbyn...vad är det? och bor du långt därifrån?

Ha det nu så skönt i solen...

kramen

Postat av: Lena

Jag hoppas, liksom du, igen, att vi senare ska kunna minnas revolutionen i Iran, som den första internetrevoluionen. En historisk händelse, om man lyckas.

2009-06-22 @ 22:58:59
Postat av: Inga M

Kicki: Naturbyn ligger i Långserud tror jag. Vi bor några mil närmare Norge. Om Du minns Sillerud, Svensbyn och annat som kan ha stått på skyltarna där.



Lena: Det kan vara lite av historia i detta, vad jag har förstått så backar regimen lite om valet nu och erkänner att det begåtts felaktigheter men "inte så mycket som oppositionen säger" förstås.

2009-06-23 @ 06:05:22
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback