Rallyträning med Kent Persson...
...hade vi här i Sillerud igår måndag uppe i Mölntegen, förbi Lintjärn. Det är en återvändsväg som går att stänga av en liten stund. Oftast är det hästekipage som tränar där och de kan alltså köra fort den här sträckan. Nu var det Kent Persson som kom hit till Sillerud för att testa bilen inför helgens rallytävling i Herrljunga. Den tävlingen ingår i något som heter SuperCupen. Kent och Roland kom överens i förrgår på Svenska rallyt om det här. Kent hade sin bil utställd där vid målgången på specialsträckan i Årjäng vid travbanan med en väldigt proffsig presentation.
Kent körde några riktiga träningspass i Mölntegen med kartläsare Lars- Inge Björlin. De körde sträckan sakta en gång och skrev noter först, det är alltså noteringar som kartläsaren rabblar under tiden man kör. När träningen var avslutad så fick Roland åka med en omgång.
Det var en fantastisk upplevelse sa han efteråt, en riktig adrenalinkick. Han var helt begeistrad men hade inte varit rädd alls. Bilen har en fantastisk väghållning och låg som ett strykjärn på vägen. Det var som att åka in i en strut av träd så fort gick det och på den långa raksträckan var farten uppe i180 km / tim. Fram och tillbaka var det 3,4 kilometer tror jag och efter några träningsheat så måste motorn vila en stund eftersom den annars blir för varm.
Ytterligare ett par åskådare provade på att åka. En av dem var grannen här i Signebyn, som också heter Lars-Inge. Han är mycket intresserad av motorsport och har två söner som kör folkrace. Jag avstod från erbjudandet att åka med och nöjde mig med att stå vid vägens början och hejda eventuella bilar.
Roland sladdade vägen efteråt och sopade igen alla spår av åkandet.
Kent skulle lägga ut någon film och bilder på sin hemsida. Han har filmkamera monterad i bilen, en passagerare klarar inte att hålla en kamera still.
Här sitter Kent vid spakarna och kartläsaren Lars-Inge Björlin från Säffle bredvid.
Bilen har så där 220 hästkrafter och en mycket speciell inredning förstås. Det finns endast ett tiotal såna här bilar i världen. Det är f.ö. en Toytota Corolla. Bilen fraktar han i den här stora släpvagnen, den körs inte på vanliga vägar normalt. En rallybil är byggd som en slagtålig burk och man sitter i den helt fastspänd med rejäla bälten, det ska gå att rulla runt i blen vid en avåkning. Nätet där på sidan är för att fånga upp huvudet vid såna tillfällen så det inte slår i rutan för illa. Det är hjälm och specialoverall som gäller också.
Här är lite presentation av bilen hämtad från Kents hemsida
Himla roligt att Kent kom hit och gjorde den här turen. Jag skriver igen att Kent är en av LA-sonens bästa vänner och vi har känt honom sedan de gick på högstadiet. Kent var med på bröllopet i Japan och var den holmedaling som Roland fick se när han klev upp ur tunnelbanan i 35-miljonersstaden Tokyo. Det är också en trevlig gosse som vi gärna träffar. Kent är bor inte längre i Holmedal utanför Årjäng. Han gick KTH i Stockholm för att få sin ingenjörsutbildning och jobbar på Volvo tror jag, i Göteborg. Kent tillhör nu den svenska rallyeliten och basen för hans tävlande är fortfarande Holmedal där fadren har ett företag, MP Maskin, som bl.a. säljer Polaris fyrhjulingar.
Kent körde några riktiga träningspass i Mölntegen med kartläsare Lars- Inge Björlin. De körde sträckan sakta en gång och skrev noter först, det är alltså noteringar som kartläsaren rabblar under tiden man kör. När träningen var avslutad så fick Roland åka med en omgång.
Det var en fantastisk upplevelse sa han efteråt, en riktig adrenalinkick. Han var helt begeistrad men hade inte varit rädd alls. Bilen har en fantastisk väghållning och låg som ett strykjärn på vägen. Det var som att åka in i en strut av träd så fort gick det och på den långa raksträckan var farten uppe i180 km / tim. Fram och tillbaka var det 3,4 kilometer tror jag och efter några träningsheat så måste motorn vila en stund eftersom den annars blir för varm.
Ytterligare ett par åskådare provade på att åka. En av dem var grannen här i Signebyn, som också heter Lars-Inge. Han är mycket intresserad av motorsport och har två söner som kör folkrace. Jag avstod från erbjudandet att åka med och nöjde mig med att stå vid vägens början och hejda eventuella bilar.
Roland sladdade vägen efteråt och sopade igen alla spår av åkandet.
Kent skulle lägga ut någon film och bilder på sin hemsida. Han har filmkamera monterad i bilen, en passagerare klarar inte att hålla en kamera still.
Här sitter Kent vid spakarna och kartläsaren Lars-Inge Björlin från Säffle bredvid.
Bilen har så där 220 hästkrafter och en mycket speciell inredning förstås. Det finns endast ett tiotal såna här bilar i världen. Det är f.ö. en Toytota Corolla. Bilen fraktar han i den här stora släpvagnen, den körs inte på vanliga vägar normalt. En rallybil är byggd som en slagtålig burk och man sitter i den helt fastspänd med rejäla bälten, det ska gå att rulla runt i blen vid en avåkning. Nätet där på sidan är för att fånga upp huvudet vid såna tillfällen så det inte slår i rutan för illa. Det är hjälm och specialoverall som gäller också.
Här är lite presentation av bilen hämtad från Kents hemsida
Modell | Toyota Corolla |
Klass | Grupp H |
Motor | 2.0l 16V |
Effekt | 220 hk |
Olja | Castrol Edge |
Bränsle | Shell V-Power, säkerhetstank från ATL |
Växellåda | Tractive 5-växlad sekventiell |
Väghållning | Hjulupphängning designad av Mats Karlsson på Unic AB, Öhlins fjäderben |
Bromsar | AP och Alcon |
Däck | BF Goodrich |
Vikt | 1050 kg |
Himla roligt att Kent kom hit och gjorde den här turen. Jag skriver igen att Kent är en av LA-sonens bästa vänner och vi har känt honom sedan de gick på högstadiet. Kent var med på bröllopet i Japan och var den holmedaling som Roland fick se när han klev upp ur tunnelbanan i 35-miljonersstaden Tokyo. Det är också en trevlig gosse som vi gärna träffar. Kent är bor inte längre i Holmedal utanför Årjäng. Han gick KTH i Stockholm för att få sin ingenjörsutbildning och jobbar på Volvo tror jag, i Göteborg. Kent tillhör nu den svenska rallyeliten och basen för hans tävlande är fortfarande Holmedal där fadren har ett företag, MP Maskin, som bl.a. säljer Polaris fyrhjulingar.
Kommentarer
Postat av: Gisan
Det vore häftigt att få åka med på en sån tur. Men frågan är om inte t o m jag skulle bli åksjuk som aldrig blir det annars. Kramar...
Postat av: Kent
Stort tack för hjälpen att köra testet! Det var klockrent! Nu ligger en av våra körningar uppe på Youtube som är länkad från vår hemsida. Det går inte ta miste på att vad vi tycker om vägen.
Så fort jag är nere i Gbg igen så skickar jag upp en DVD med de avslutande åken.
/Kent
Postat av: Inga M
Gisan: Jag skulle nog bli sjuk känns det som, inte bara åksjuk. Det var en "nära-döden-upplevelse" sa Roland.
Kent: Det var väldigt roligt att få se filmen från åket. Kunde inte tro att det skulle synas så bra trots skakningar i bilen.
Ska bli roligt att få se dvd med de sista åken.
Lycka till med tävlingarna som är kvar i cupen!
Trackback