Onsdag runt i Värmland!

Det blev rundkör i Värmland onsdag i det fina vädret, solsken nästan hela dagen.

Först startade vi med Klässbol linneväveri utanför Arvika. Jag köpte en löpare och en liten duk där som passar under min vackra blå glasskål och Roland lyckades träffa H Svartvik, som också var ditdragen av sin fru. De kunde prata jakt medan vi handlade i lugn och ro.

Man kan gå in och se hur vävmaskinerna jobbar. Det 'är  något slags hålkortsremsa som styr vad maskinen ska göra. Fantastiskt att det kan bli så vackert!


Klässbols väveri fick tidningen Elles designpris 2008 för överkastet memory.


Den hä'r gossen deltog i en designtävling bland ungdomar. Han ritade av sin hand, handduken gick i produktion och blev en succe. Jag tror han köpte en moped för pengarna.,

Så här fint blev det.


Så här fint är det i butiken och det finns också en stor avdelning för sånt som är lite defekter på.




Klässbol gör förstås dukar och servetter till Nobelmiddagen. Här är Nobelduken.

Efter Klässbol blev det Gammelvala i Brunskog, alltså "gammelvärlden" med autentisk tillverkning av gamla bruksföremål / hantverksförsäljning och så var temat för dagen veteranbilar. Det är så roligt att se, massor av bilar i olika åldrar, ett av Sveriges största sammandrag. Roland ville äta nävgröt och fläsk men den kön var hundratals meter lång (väntan en timme hörde jag på radion idag) så det fick bli korv och bröd istället tillsammans med Morgan o Ingegerd i korvkön. Vi var många som besökte Gammelvala, 11.000 den här dagen har jag hört. Rekord!

Brunskogs kyrka är otroligt vacker!

Vi stannade inte så länge utan åkte till Arvika för att äta ordentligt på Olssons brygga samt handla en djuprigg och blomma till dagens födelsedagsbarn.

Här hittade vi Elis i Taserud! Roland gillar honom, den gamle möbelsnickaren från Uppstuhage och alla historierna omkring honom. Polisen kom fram till Elis och sa strängt:
- Du får inte sätta hästen på gatan.
- Oj har han satt sig nu igen, jag tyckte han såg sleten ut, svarade Elis.

Vi var också på Rackstadmuseet och kollade på utställningen om hur man dukade och klädde sig till fest och bröllop förr;


På vägen till Årjäng hoppade vi in Smolmark och gratulerade Ingrid, som var omgiven av man, barn, mor, hästar  och vänner. Vi hurrade och sjöng och pratade bort några minuter för att dra vidare till Årjäng. Där hämtade Roland jobbsläpkärran som varit på justering, jag hämtade backspegeln till cykel vilken jag beställt tidigare, kollade golvfärger på färgaffären och skulle köpa fler tvättkorgar på ÖB, men de var slut i vit färg.

Sen hem och lasta av och lasta på loppisprylarna i källaren för transport till hembygdsgården och Inger Z.

Sen till A och U i Hol för att avlämna maggot som stått i kylskåpet (blÄ!) och prata en stund.

Sen var dagen slut och jag också! Orkade bara stryka lite och pyssla med tvätten och kolla på rallyfilmen igen.

Torsdag  åker vi till Karlstad och IKEA för att köpa lite grejer till klädrummet och källarens tvättrum.

Fredag blir det hemmadag med förhoppningsvis fint väder + att vi blev  bjudna till Egenäs på kvällen, till det stora huset och de norska nya ägarna tillsammans med fler grannar runt omkring.

Lördag kanske båttur med R och G och barnen från Lidingö, Rolands barndomsvän.

Kommentarer
Postat av: Lena

Fullt hålligång i alla riktningar med roliga saker att göra. Du glömmer väl inte att lägga in en "softardag" emellanåt?

2009-07-23 @ 22:48:51
Postat av: Inga M

Lena: Jag har lite svårt att inte göra någonting. Men jag ska försöka på slutet av sommarlovet att få någon dag med bara läsa böcker och så, gå i skogen och plocka svamp och annat. Det här med att städa och slänga gör mig rätt nöjd.

Postat av: Lena igen

"Att bara sitta och glo" en stund är något vi effektiva kvinnor med stor simultankapacitet måste träna för att kunna göra. En del kallar det "meditation", som att sitta på pass i skogen eller meta.



Skönt är det i alla fall. Som kontrast till fullgaslivet.

2009-07-24 @ 09:28:30
Postat av: Suss

Tänk, jag som pluggat i Arvika i 4 år, om än på halvfart. Jag kom aldrig till Klässbol. Skandal! Kan till viss del ha berott på att jag aldrig åkte bil dit.

Elis däremot och Rackstadmuseét är jag bekant med.

2009-07-24 @ 18:30:32
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback