Gymnasieinspektionens rapport igen

Nu har jag läst en del i själva rapporten, inte bara pressmeddelandet. Eleverna på yrkeslinjerna är de som oftast inte når målen, fast det står det inget om i pressmeddelandet.  Det talar för att  min misstanke stämmer, att det på de linjerna finns  elever som egentligen inte vill läsa in de teoretiska ämnena för att bli behöriga till högskolan.  De vill få en bra yrkesutbildning. Jag kan bara understödja tankarna på lärlingsutbildning inom gymnasiets ram, en bra yrkesutbildning som ger både den praktik och den yrkesteori som behövs. Självklart ska den som avstår att skaffa sig högskolebehörighet i sin yrkesutbildning kunna ta igen den vid ett annat tillfälle eller läsa in den parallellt.  

Inspektörerna slår sedan fast att det felar i värderingar hos rektorer och lärare som säger att gymnasieskolan är en frivillig skolform som elever ska kunna välja bort om de känner att de inte klarar av utbildningen. Jag trodde i min enfald också att gymnasiet fortfarande var en frivillig skolform och att man kunde lägga ribban när det gäller förberedelseämnena för högskolan på den nivå som krävs för att just klara av högre studier i teoretisk form. (Och att man även kunde ställa krav på en viss yrkesskicklighet (teoretisk och praktisk)  för att godkänna dem som valt en yrkeslinje).

Men inspektionsrapporten genomsyras av förfäran över att de anställda på skolan kan ha såna tankar, rektorer och lärare bör enligt deras slutsats kompetensutvecklas så fort som möjligt. Om jag förstår inspektörerna rätt så ska alla elever i princip ges möjlighet att klara av den linje de har sökt, helst inom ramen för linjen genom att man anpassar / individualiserar undervisningen i gruppen / klassen, men i nödfall genom specialundervisning och det kan vara både i "drop in -stugor" som erbjuder alla hjälp så att det inte blir utpekande för vilka de egentligen är till, men också genom riktad specialundervisning.

Det är enligt inspektörerna inte heller tillåtet att kringå detta genom att hålla nere antalet platser på en linje så att de som har lägre betyg från nian sållas bort i antagningen. Alla bör få möjlighet att bli antagna till  och klara av den gymnasielinje de har sökt i första hand.  (Ha ha... tänk om jag varit ung nu och sökt till fordonteknisk linje?!)

Suck!! Vilken planet kommer skolinspektörerna ifrån? Eller rättare sagt vilka illusioner ovanifrån är det som ligger bakom deras värderingar?? Om några ska omskolas i värderingar så är det nog de anställda på Skolverk och Skolinspektion. De behöver omskolas till verkligheten och till omvärldens krav på ungdomars utbildning. Jag misstänker att allt för många av dem har växt in i det kunskapskravlösa synsätt som präglat skolvärlden, forskningen och skolpolitiken under de senaste decennierna. Här har Björklund något att bita i när det gäller att ta itu med värderingar hos personalen i de egna verken.  Obligatorisk kompetensutveckling kanske?

Sen får jag väl i ärlighetens namn ändå ge inspektörernas rapport godkänt i deras kritik av bristen på SYO och en del annat. Men i stora drag blir jag nog ändå mest förvånad. Och att driva igenom ett kvalitetsutvärderingsplanehelvete även på gymnasiet, som föreslås i rapporten, lär inte förbättra de verkliga resultaten där heller.
 
Jag har gjort ett inlägg om den här rapporten lite längre ner på bloggen och där finns också kloka kommentarer för den som vill läsa mer.

Kommentarer
Postat av: Gubben

Heja Inga!

Vad tror du om att göra betyget 5 obligatoriskt? Då blir ju alla "bäst" och alla kommer följdaktligen att lyckas i livet.



PS.

Undrar om det är åldern eller vädret som gör mig elak?

2009-07-06 @ 15:30:30
Postat av: Inga M

Gubben: Att ingen har tänkt på det förut!! Allt annat är ju egentligen djupt orättvist, kanske till och med kränkande!



Apropå vädret så regnar som spön i backen just nu och det behövs så det blir vi bara glada av, men det kanske är åskväder där uppe hos Dig!

Postat av: Gubben

Blixt och dunder råder - tur att inte mina hundar är åskrädda!

2009-07-07 @ 08:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback