Gymnasiet = ett fiasko!?
Genomsnittet för Sverige lär ligga på ungefär 48 % enligt artikeln i NWT. Då kan man fråga sig vad som är fel.
Är verkligen gymnasiet utformat så att alla har en chans att finna rätt utbildning och klara av sin yrkesutbildning / studieförberedande utbildning? Är det rätt att tvinga dem som vill få en yrkesutbildning på gymnasiet, att också läsa sig till högskolebehörighet, dvs parallellt med yrkesutbildningen förbereda sig för högre studier som man ändå inte siktar på? Finns det andra rimliga alternativ än gymnasiet för dem som inte är intresserade av studier och som inte vet vad de vill ha för jobb eller tvingas alla in på gymnasiet i brist på annat?
Om jag tolkar artikeln rätt så ger skolinspektionens märkliga slutsats (har denna verkligen en dokumenterad grund eller är det lösa antaganden?) ett svar på frågan:
Skolan och lärarna måste bli roligare och göra undervisningen mer underhållande så att eleverna tycker att det är roligt och passar var och en av dem bättre.
Herregud, man tar sig för pannan!! Hur mycket curling ska vi bestå våra barn och ungdomar med??? Livet och yrkeslivet curlar inte med någon och när ska lärdomen om det komma, om inte senast i gymnasiet. Skolinspektionens enkla svar löser inte de komplicerade problemen med gymnasiet. Då måste det till bättre analyser än så här och man får lyfta blicken från individnivå mot systemnivån.
Det blir ju inget annat än en nedåtgående spiral med sådana lösningar, det är ju samma problem på vissa högskolor och universitet. Varför ska det krävas att lärare står på huvudet för att baskunskaper ska förmedlas och tas emot? Livet, speciellt arbetslivet, är allt annat än kul för många och vissa saker bara måste man banka in.
Varifrån kommer de siffror man åberopar? Har elever på de rent studieförberedande programmen samma problem som elever på praktiska program? Vilka ämnen är det som man inte fixar?
Å andra sidan...Vet att många ämneslärare (naturämnen) inte ligger mer än snäppet före de mer avancerade eleverna kunskapsmässigt, hur ser det ut i andra ämnen? Vi kommer tillbaka till ett inlägg du hade för ett tag sedan om läraryrkets status och studenter som kommit in på sitt 2:a och 3:e hands val.
Litet svamlig kommentar detta.
Måhända var det inte så fel förr när de som ville fick sluta skolan efter sjunde klass och börja jobba. Jobb som oftast innebar praktisk utbildning in i ett yrke.
Usch vad jag känner mig gammalmodig ... men vilken skön känsla, ha ha!
Anne: Vore intressant att se en djupare analys av sifforna, precis som Du efterlyser. Skulle också vara roligt att se en undersökning med kvalitativ ansats för att få mer systematisk förståelse för varför det ser ut som det gör. Ja, kanske någon med kvantitativ också för att se vilka som faller ur och vilka som blir kvar.
Gubben: Nu finns det väl inte så många jobb för 15:åringar, men kanske skulle man i kommunal regi kunna ordna ett "prova på år" med lite individuellt upplägg av studieförsök och jobbförsök som samlar upp dem som inte är säkra på vad de vill. Det skulle kunna fortsätta i gymnasiestudier för dem som bestämmer sig för det och i någon lärlingsutbildning för dem som hellre vill in i arbetslivet direkt.
Haha...vi kanske är gammaldags! :-)
Lite sent ute.
Har inte Jan Björklund en gymnasiereform på gång? Med lärlingssytem mm.
Under tiden som vi curlar med våra förvuxna dagisbarn på gymnasiet och universiteten, så passeras vi av andra nationer. Andra generationens asiater i Californien ligger i topp där i betygsresultat. Dom tycker säkert det är ROLIGT att var bäst och kunna välja bland jobben de erbjuds.
Jag tycker iblnd jag möter resultatet av vår "roliga skola", när jag har kontakt med personal i bl.a. kommunen och skattemyndigheten. En attityd av att inte vilja anstränga sig alls. Säga nej, det går inte och vägra at se möjligheter inom regelverken. Trygga med LAS och bara vegeterande på jobbet. Det bådar inte gott för gammla Sverige.
Men så har nog alla generationer före oss sagt. Var det bättre förr?
Har nu tittat på vädret på DMI.dk, Yr.no och SMHI.se.
Svenskarna är i särklass sämst!!! På yr får du vädret timma för timma i vilken liten svensk håla son helst och kanonfina radarbilder. DMI bjuder på 9 dygns prognoser.
Det mesta beror på i vilken skola man gått i!
För det första så säger jag det jag alltid säger vid sådana här disussioner kunskapssamhället till trots: Hur många elever som går på gymnasiet VILL egentligen gå där, det kanske bara är 48%, de andra kanske går där för att samhällsstukturen "tvingar" dem!
För det andra så tror jag att mycket av skolans problem är att den alltid ska vara så ROLIG. Det kommer inte att spela någon roll om lärarna står på huvudet och gör piruetter varje dag, vill ungdomar ha ROLIGT så gör de någonting helt annat än pluggar, tyvärr det är bara så.... Kanske skulle man lägga det på någon annan nivå för att nå eleverna, men rolighetsaspekten tror jag inte alls på...det är att underskatta ungdomarnas intelligens. De vet att de går där för att de måste åt kunskapenm inte för att ha roligt. Ibland tror jag att vuxna lurar sig själva pga ren dumhet.
Både Medi och Maxi skolgång vittnar om samma sak, deras drivkraft för gymnasieskolan har varit helt andra saker är rolighet. Medi går där för att hon vet PRECIS vad hon vill bli och Maxi gick där för att hon skulle kunna bli precis vad som helst den dagen hon kommer på hur hom vill leva sitt vuxna liv och ingen av dem hade uppskattat att lärarna vände ut och in på sig. De mest tydliga och konkreta lärarna har alltid varit mest uppskattade under alla deras år i skolan. Därtill vill de att lärarna ska ha humor, humorfaktorn har varit en stående önskan hos båda flickorna, att läraren kan skratta MED dem...
Lena: Vi kollar alltid på norska yr.no här. Den funkar jättebra och man ser vädret i varenda liten byhåla.
Om skolan: Jag kan bara hålla med och jag hoppas mycket på den gymnasiereform som Björklund aviserat med lärlingssystem. Det kan vara ett steg i rätt riktning. Jag var inne och läste själva rapporten från den här skolinspektionen och det visar sig mycket riktigt att de som mest faller igenom är just eleverna på yrkeslinjerna samt invandrarbarn som saknar tillräckliga språkkunskaper.
Marie: Jag har som sagt läst själva rapporten nu och min slutsats skulle inte bli att försöka göra skolan roligare utan att ta bort kravet på högskolebehörighet för eleverna på yrkeslinjerna. De ska naturligtvis kunna läsa in den extra om de vill eller vill senare i livet.
Sen tror jag inte på att man direkt efter nian ska tvinga in alla elever på gymnasiet. Det måste nog finnas väl genomtänkta alternativ för ungdomar som ännu inte är klara över sitt yrkesval eller inte vill fortsätta med teoretiska studier. De behöver nog ett år minst då de kan testa olika alternativ lite förutsättningslöst. För tyvärr så finns nog inga arbeten för 15 -åringar.