Funktionsvärde - människovärde?

Alltiallon skriver om det på sin blogg och Sanna R skriver om det i Svd. Jag skrev om det lite ironiskt i ett tidigare blogginlägg:

Hur ska man prioritera i vaccinationskön när det gäller svininfluensa?

Och vem ska besluta om prioriteringarna? WHO? Riksdagen? Regeringen? EU? Socialstyrelsen? Doktorn på vårdcentralen?

Nu talas det om att vägledande för prioriteringen ska vara en människas samhällsfunktionsvärde, alltså vilket värde en människa har för samhället och det ska inte förväxlas med människovärde (?).

Om man drar den tråden vidare så fattar man, precis som jag ironiserade över i ett tidigare blogginlägg, att gamlingar, barn, socialbidragstagare, arbetslösa, studerande (som  alla kostar pengar och  inte tillför något "samhällsnyttigt"!) hamnar långt bak i kön. Men nu ska det inte uttryckas så brutalt utan man har gjort det rumsrent genom att tala om ett helt nytt värde; samhällsfunktionsvärdet.

Jag håller med Alltiallon:

 Vad är samhällsfunktionsvärde?  Hur definieras det?
Vem räknar ut det?
Hur görs beräkningen? Blir det poäng för ålder, yrke, utbildning,?
Vem har makten att besluta om just mitt samhällsfunktionsvärde?
Går det att överklaga beräkningen?
Eller är det här gammal skåpmat i vården, man har alltid prioriterat vård och behandlingar utifrån något slags samhällsfunktionsvärde  men utan att egentligen diskutera det öppet?

Frågan blir onekligen intressant i ljuset av spekulationer om statsministern och kungahuset skulle få en gräddfil in i kön. Nu lär även kriminalvården ha uttryckt önskemål om att bli prioriterade. Jag vet inte på vilka grunder än, men deras önskemål ställer ju onekligen i så fall frågan lite på sin spets. Det kanske finns massor av prioriteringar som går att göra utifrån detta nya begrepp; samhällsfunktionsvärde. Jag tänker på områden som vård, utbilding, bostad osv.

Vaccinationer har ju gjorts tidigare i olika sammanhang, men då har jag för mig att prioriteringarna har gjorts på medicinska grunder. Min mamma som är gammal har alltså förväntats kunna bli sjukast av influensa och ska då få gratis vanligt influensavaccination. Sånt har vi redan accepterat. Och vi tycks också kunna hacka i oss att vissa åldersgrupper (egentligen födda före 1918!) inte blir så sjuka i den här influensan och de kan prioriteras bort. Men att nu börja välja utifrån samhällsfunktionsvärde blir onekligen något helt nytt.

Kommentarer
Postat av: Thalina

Tycker att alla borde vaccineras.Förstår inte att det ska köpslås om människoliv.Hoppas bara att influensan blir lindrigare när den verkligen slår till.Ha det gott kram Thalina

Postat av: Herta

Ja inte vet jag. Härhemma finns bara riskgrupper...vi får väl se hur det går. Vi får väl hålla oss undan från folk.



Vad jag förstår så måste mann påtala själv om man är i behov av vaccin sk riskgrupp, sa en person med landstingskoppling till mej...för hur skall landstinget annart veta, finns inte en chans.



Vad som är samhällsfunktion är lite svårt att bedöma. Man kan se det på många olika sätt, landstingets personal tycker jag är viktigt att de får vaccin.

2009-07-27 @ 12:57:26
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Intressanta inlägg jag finner i din blogg Inga! Just det här inlägget har jag hänvisat till i samma ämne på min blogg. Litet andra tankar än vad du har. Välkommen och läs, fundera och kommentera gärna!

2009-07-28 @ 17:56:20
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

Som Sörmlands Nyheter skriver får man intrycket att i vårt landsting ska alla vaccineras, det är bara logisitken runt det hela som ska lösas. Undrar om sörmlänningar är mer samhällsfunktionella än andra? ;)

2009-07-28 @ 20:02:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Jag tror att alla ska erbjudas vaccination överallt, men det handlar om turordningen. Man kan ju inte vaccinera alla samtidigt utan några måste bli först och några sist. Eftersom vacciner kommer till SVerige rätt långt efter influensan så kan det ju betyda en hel del för riskerna att bli sjuk om man hamnar först i kön eller sist. Smittan tycks ju spridas snabbt och kommer säkert att explodera när skolorna startar i augusti och vaccinationerna beräknas inte vara avklarade förrän i oktober om jag fattat rätt.

2009-07-29 @ 08:07:32
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback