5.30 tisdag morgon + uppdaterat torsdag morgon Liane runt


Igår tisdag passade jag på att gå en rejäl promenad på morgonen vid halv 6-tiden, innan det blev för varmt. Jag trodde att jag skulle få se en massa vilda djur. Men icke!  Dock fanns många vackra blommor. Det blommar som finast nu; tjärblomster, kärringtand, smörblommor, prästkragar, baldersbrå, klöver vit och röd och skogs, blåklockor, vädd, fibblor,  hundkex, vitmåra (växtfärgar man med i juni innan de blommar), väldoftande rölleka börjar komma, vägkantens riddare lupin börjar ersättas av rallarros (mjölkört), ja allt finns och det bara lyser i vägkanterna. Hos oss så är de oskördade vallarna också ett praktfullt skådespel, de lyser i alla färger som tänkas kan.


Smultron såg jag på flera ställen och det tycks vara gott om dem i år.




Den vita blomman där nere kommer jag inte ihåg namnet på, det är vita klockor som på en stängel. Någon som vet?


Roligt att någon fortfarande brukar jorden och skördar vall. Här blir det stora rundbalar med ensilage.


Himla snyggt är det med röda rosor mot gul vägg.

Fint är det nere vid vägen hos svåger och svägerska. Kolla in hästskorna!


Här är en närbild på den  där blomman som jag glömt bort namnet på.


Den här lilla blygsamma blomman vid vägkanten har jag också glömt bort namnet på.
Någon som vet? Jag har en känsla av att det är en slags orkidé. Har letat efter min flora för att slå upp men den är som vanligt på skolan.




Grannens får var de enda levande djuren som jag såg så här tidigt på morgonen. Ett par platta ihjälkörda ormar räknas väl inte. Sen mötte jag Peter i Bräcke vid ålderdomshemmet. Han kom med jobb-bilen. Annars var det helt stilla.


Den här skylten såg jag också.  En annan granne har fyllt år! Grattis så här i efterskott!

Agenda framöver: I morgon torsdag kväll ska gubben på möte på kvällen, något jaktligt och jag tänkte mig till kyrkan. Jag tror att det är musik i sommarkväll med lanthandlare Richard, Alf på Smerere och några till kl 20.00 

På fredag åker vi båt på kvällen och äter något tillsammans med kollega I och gubben T.
Skulle ju ha velat se och höra Åsa Jinder på Amerikabrevet i Blomskog 13.00 men det hinner vi väl inte för byte i stugorna.
Söndag skulle jag vilja se "Skogen - myt eller verklighet" i Hämnäs gamla skola mellan 12.00 och 15.00.

PÅ dagarna tvättar och städar jag huset. Det måste liksom rengöras ordentligt en gång om året i alla fall, sen breder förfallet ut sig under resten av året. Jag föreställer mig att det är den här sommarstädningen som vaccinerar hemmet mot diverse objudna gäster och tjocka lortlager och det totala kaoset i skåp och lådor. Jag passar på att röja ur och lägga i kassar sånt som jag ska skicka med till hembygdsföreningens loppmarknad under Sellereveckan. Någon annan säljer, föreningen tar eventuell förtjänst och jag slipper ta tillbaka. En får tacke!

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tror också att man kan vaccinera sitt hem genom en årlig grundstädning. Jag brukade också roa mig med det en gång om året. Jag har på senare år dock lagt mig till med en liknande strategi, även om jag då inte tar allting på en gång. Varje rum i hela huset måste få en riktigt storstädning, men jag har ungefär 3-4 månader på mig att genomföra det på. Sedan måste jag med andra ord sätta igång igen när det första rummet har nått ett år. Det blir inte fullt lika plågsamt för min man på det sättet, jag brukar nämligen vara duktig på att blanda in honom också i eländet ;-)).

Postat av: Mia

Det var värst vad du var morgontidig! Men skönt med promenader så dags, inte så ofta det händer för mig.



Ja, naturen är färgrik med alla sina blomster - man kan nästan bli bländad av allt det vackral. Snart ska jag åter få tid över för att dra mig ut i naturen och bara njuta. De akuta flyttningsbestyren måste jag dock lägga bakom mig först.

2009-07-02 @ 08:00:18
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Trolda

Härliga Sommarbilder! =D Den översta blomman är svår att SE - "förstoring" till trots...den nedersta är "Pers Nycklar", mycket riktigt en orkidé =D



Trolda - kramar =D

2009-07-02 @ 18:58:18
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Herta

Vilka härliga sommarbilder Du delar med Dej av. Känns så otroligt härligt just nu med den sommar som kommit till oss.

2009-07-03 @ 20:29:46
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback