Stjärnorna på slottet igen då...

I kväll var det Stjärnorna på slottet igen då.  Vi hade planerat för en myspyshelg och fnissat lite åt det innan. Det är inte så ofta vi får en hel helg för oss själva men nu ville vi freda en.  Det var sovmorgon idag lördag för min del och sedan lite tvätt och plock, medan gubben jagade hare. Inget skjutet dock, fast bra jakt. Vid middagstid kom gubben hem och vi släppte taxen Oskar. Han fick strax upp ett rådjur bakom huset och det blev jakt. Vi såg djuret men det var i språng och för långt håll så det blev inget skjutet idag. Helt ok jakt dock. Fast vi begriper inte varför han går tillbaka i spårlöpan när han tappar. Det vore ju smartare att han ringade runt istället där han förlorat vittringen.

Sen lagade vi lite god mat och bänkade oss framför Stjärnorna på slottet.

Det var Kjerstin Dellerts kväll.

Hur kan en far låta sitt barn veta att det är hennes fel att äktenskapet inte är bra och att hon borde ha varit en pojke??? Och att tvinga famlijen att umgås med pappans  älskarinna??
(Känner igen det här med önskan om en pojke lite från min mormor, som hette Axelina och som enligt sin far borde ha blivit en pojke som skulle ha hetat Axel. )

Nåväl, Kjerstin hamnade in ett pappersäktenskap som hon togs sig ur så småningom och gifte sig med en  betydligt yngre man, Nils-Åke Häggbom, balettdansör. Ett väldigt passionerat förhållande. Jag minns fortfarande vilken skandal det var. Hon var ju firad primadonna av god familj och hon lämnade allt för att bli hustru till en mycket yngre man i lägre ställning. Men de är fortfarande ett par efter många år och jag gillar deras planer på att bygga ett hus för ålderdomen.

(Jag vill också bygga ett hus som vi kan åldras i; lätt att ta sig fram med rollator och rullstol, enkelt att sköta tvätt och hygien. När det gäller dusch har vi redan tänkt till, men resten?)

Sen gillade jag att det såg ut som om Jonas Gardell och Kjerstin D trots allt hittade någon sorts gemensam nämnare. Det var inte så enkelt. Hon var i särklass äldst, (83!) , han i särklass yngst.  Och båda är på sitt sätt primadonnor, båda har gått sina egna vägar och brutit med de närmaste och med konventioner i sin omgivning. Det betyder att båda är på sin vakt och släpper ingen inpå livet. Synd för egentligen är de rätt lika.

Kjerstin har min beundran. Hon är alltså 83 år och fortfarande nytänkande och aktiv, trots att hon antagligen plågas av värk. Undrar hur många som nu kommer att köpa en borste och börja torrborsta sig för att få så fin hy för sin ålder som hon har? Så här i slutet på veckan beskrev  Staffan Scheja hela veckan som ett kreativt dårhus och jag är böjd att hålla med honom. Himla bra TV har det varit i alla fall! Vi har skrattat gott och det har varit trevligt att lära känna de här människorna bättre.  De är alla personligheter som förtjänar att bli uppmärksammade, inte bara för sina talanger utan också för sitt mod och sina livsval. Det är lite som sannsagor.

Kommentarer
Postat av: åsa

Jag kommer också så väl ihåg vilken "skandal" det var ...han var ju så mycket yngre än henne och ingen trodde att det skulle hålla, men som sagt de fira 40-års bröllopsdag i år!

Kjerstin Dellert är en kvinna, som bär sin ålder med heder, visserligen lite divalater, men hon har alltid varit mångsidig och duktig tycker jag.

Ha dé!

Postat av: Inga M

Åsa: Olyckskorparna var många runt deras giftermål och alla trodde nog att N-Å skulle lämna henne strax eftersom det var så stor åldersskillnad. Men de fick alltså fel.

2009-01-18 @ 09:29:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så bra du skriver det är ett nöje att hamna här.du har sammanfattat Stjärnorna på slottet precis så som jag också uppfattat det.Ha en bra söndag Kram THALINA

2009-01-18 @ 12:15:47
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag håller helt med dig och jag kommer att sakna programmet.

annars är jag ingen som följer serier.

Jag missade Loffe det tycker jag är synd för han har gett mig en annan bild än den som tv visat tidigare.

2009-01-18 @ 13:17:06
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: Rut

Kommer att sakna stjärnorna på slottet för mig hade de fått gärna gå en omgång till. Visst kommer det fram sidor som man inte visst de hade och då tänker jag inte på deras kärleksliv.

Loffe t.ex. har jag helt omvärderat och jag som trodde jag visste allt om honom.

2009-01-18 @ 18:46:51
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Inga M

Thalina: Tack för vänliga ord!



Carina: Loffes dag var också bra, den visade på en människa som var betydligt känsligare än man kan tro.



Rut: Håller med!

2009-01-18 @ 20:58:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag ser redan fram emot nästa säsong. Vilken häftig avslutning Kjerstin bjöd på och vad härlig hon är. Lite kul att jag är så gammal att jag minns när hon gifte sig med Nils-Åke H.

2009-01-18 @ 21:31:00
Postat av: anne

Jag minns också skvallertidningarnas löpsedlar, var det inte början av 70-talet? Jag var inte så gammal och tyckte att det berkade så förskräckligt, hon var ju så gammal....

2009-01-18 @ 21:42:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Jag kommer absolut att se nästa säsong också (om det blir någon).



Anne: Jag minns också skandalen. På den tiden solidariserade jag mig fortfarande med min mor i alla väder och förfasade mig också.

2009-01-21 @ 19:10:20
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback