Städat kontoret...

...har jag gjort idag.

Det låter himla ambitiöst men blir genast mer blygsamt om jag berättar att mitt kontor är ett utrymme ungefär två A4 stort beläget på en hylla i ett linneskåp!

Det är två högar av den enkla anledningen att det behövs en hög för sånt som inte är betalt och en för sånt som är betalt + viktiga papper. Alltsammans finns inom bekvämt räckhåll från den upphissbara sängen och laptopen. Nu har jag rensat ur betalda räkningar sedan 5 år tillbaka och slängt. Räknar kallt med att allt finns på datorn om jag skulle behöva veta något om min "ekonomiska historia". 

Kanske vill jag inte veta heller, bättre att förtränga. Jag är så långt från modrens idoga kassaboksskrivande som man kan komma. Jag har alltid från lönen till ett särskilt konto dragit pengar så att de ska täcka fasta utgifter, men därutöver har jag egentligen noll koll.  Ja, förutom motsvarande en månadslön alltid sparat för att kunna täcka upp akuta behov av medel för typ bilreparationer, maskininköp och dylikt.

Jag morrar lite som vanligt när jag hittar orange och gröna pensionskuvert och konstaterar att min generation någonstans på vägen blivit grundlurad. Det blir inte så enkelt att leva på de där pengarna. Kan inte låta bli att fundera över vart alla pengar tagit vägen som jag (eller arbetsgivaren!) betalat in under alla mina arbetsår. 

Kommentarer
Postat av: Suss

Det där var mitt i prick när det gäller mig också. Modern förde en mycket noggrann kassabok, minsta 10-öring noterades. Jag har inte gjort det, jag fick en när jag flyttade hemifrån, men det blev nog bara 3 - 4 notiser. Däremot är jag noga med min ekonomi, utan kassabok.



Inte heller jag kommer att ha det så fett på ålderdomen. Dels blir det att jobba på till minst 65, dels rätta matsäcken efter munnen när det blir så dags.



Bäst att leva som bara den nu, medan man kan. Tur jag ska till England på påsklovet och sprätta iväg lite pengar på enbart mig själv!

Postat av: Herta

Vilket sammanträffande, härhemma sorterar vi också bland alla papper. Kontoret är något större, vi pratar skrivbord samt lite andra ytor. Jag är en samlare när det gäller dokument, tyvärr.

Idag har jag dock också rensat ganska rejält.

2009-01-31 @ 16:56:01
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Ungefär så lever nog vi också, passar på att njuta av livet här och nu. Någon morgondag är ingen garanterad. Jag får väl jobba till jag är 70 år kanske.



Herta: Ha ha, vilken tajming! Det är skönt att slänga ibland.

2009-01-31 @ 22:14:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ingrid

Har lite svårt att tro att du klarar dej på så liten plats!!!!Hoppas det blev bra i alla fall. Kram.

2009-02-01 @ 10:19:05
URL: http://missbobiie.blogg.se/
Postat av: ingrid

Jag igen, vill bara tillägga att jag är imponerad av din förmåga till att ha full koll eller noll koll, skulle vilja lära mig det.

2009-02-01 @ 10:21:43
URL: http://missbobiie.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingrid: Ha ha...jag förstår att Du tänker på hur mitt bord ser ut på skolan i klassrummet! Det översvämmar av allehanda!

Nej, det är verkligen sant, det är inte mer än två A4 stort.

2009-02-01 @ 10:25:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingrid: Om det nu är så att jag har det, så är jag långt ifrån säker på att det där nollkoll-läget är något rekommendabelt. Det handlar nog mest om ett svidande ointresse för en del av livets förpliktelser. Lustigt nog delar jag det med min man. Han väljer också rätt skamlöst bort sånt som han inte gillar att göra. Just nu borde han gå till vedskogen men går istället ut och vintermetar med Andreas. Jag håller mig i skinnet, stannar hemma och vårdar snuvan. (Fast det vore kul att gå med!)

2009-02-01 @ 10:31:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ingrid

Vårda snuvan väl!!!Ingen svårare förkylning vill vi ha!!!

2009-02-01 @ 15:21:33
URL: http://missbobiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback