Mer mat...

I kväll lördag har vi varit i Hol hos A och U bjudna på mat. Det blev fläskstek (av kotlettrad), hemgjord rödkål, Kartoffelklösse (i Bayern Knödel), vanlig potatis och god sås till. Detta är typisk tysk mat och väldigt god. Vi har nog samma förkärlek för just fläskkött i våra båda länder.
Klösse och rödkål. Jag gillar formen på den där skålen upp till höger men den finns inte att köpa längre tror jag.


Fläskstek i sås.


Körsbär i sås med glass och vispgrädde till.

Sen fick vi med oss hem fina hemgjorda marmelader och en hembakad svensk mandeltårta. Smarrigt ska det bli.

Nu antar jag att jag missade stjärnorna på slottet igen, men jag får spana efter reprisen den här veckan också.

Kommentarer
Postat av: Hannele beundrar

Det ser verkligen gott ut.

Postat av: Inga M

Hannele: Det var de också, jag är mätt än!

2009-01-11 @ 00:49:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Bloggblad

Åh, så gott! När jag jobbade på vandrarhem i Bayern gjorde vi ofta Kartoffelknödeln, likaså Semmelknödeln, jag lärde mig hur man gjorde och prövade nån gång hemma sen, men det blev inte samma... och inte blev det poppis heller...

2009-01-11 @ 16:28:49
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Inga M

Bloggblad: Kartoffelknödeln är gjorda på mosad kokt potatis och ägg misstänker jag. Fast vad semmelknödeln är vet jag inte. Gjorda på bröd kanske? Det är ju en speciell smak och liknar kanske klimp att ha i soppa här. Men klimp är nog mindre.

2009-01-11 @ 17:25:29
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback