Årjäng; statistiskt sett fattigdom och elände :-))

Jag lägger till ett skratt-tecken där eftersom det är en statistisk groda egentligen. Årjängs kommun brukar, när man gör upp statistik, få siffror som säger att invånarna är fattiga för man har extremt låg beskattningsbar inkomst i genomsnitt. Nu senast ligger kommunen näst längst ner på listan i Sverige. Och dessutom brukar det se ut som ett riktigt supställe eftersom här säljs ovanligt mycket alkohol per person.  Stackars barn kan man tänka; växa upp i fattigdom och fylleri!

Sanningen är att ett antal av invånarna i Årjäng jobbar i Norge och därför inte skattar alls i Sverige. Det ger ett lågt genomsnitt på beskattningsbar inkomst överlag. Och dessutom invaderas vi av norrmän som handlar billig alkhol på  vårt systembolag. Det kan alltså bli ordenligt fel om man litar helt på statistik utan att kolla lite på verkligheten också.

Jag skulle tro att invånarna i vår kommun har det till och med rätt  gott ställt jämfört med genomsnittet i landet, för det finns nästan ingen arbetslöshet alls. Det tack vare närheten till Norge som tagit emot arbetskraft med öppna armar i något decennium nu. Dessutom är många människor, i en landsbygdskommun  av den här typen, ägare  till eget hus och inte så sällan dessutom ägare till egendom med skog och mark och det kan ju vara värt en slant.

Kommentarer
Postat av: Inger E(norah4you)

Det är väl med den förmodade låga inkomsten som det i alla år varit förmodat att grönlänningarna hade det dåligt ställt...

men en titt i handlingar framlagda vid den internationella Katolska vetenskapskongressen i Paris 1891,utifrån studier av handlingar i Vatikanen, där Dr Luca Jelic gått igenom Arch. Vat. Solut. Servit. com 1326-1333, 319, fol. 84, tycks tyda på något annat... När de varor, inklusive skinn och päls från djur som inte finns på Grönland eller Island, löstes in, så uppgick värdet av dem till 1/49 av all insamlad peterspenning(tiondet) för alla församlingar under ärkebiskopen i Trondheim! Så allt är kanske inte så enkelt att det utifrån vad officiell statistik visar. Varken då eller nu...

Postat av: Mia

Ja, statistik får man ta med en nypa salt. Det kan finns mycket som inte stämmer med verkligheten.

2009-01-11 @ 08:38:38
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Marie

Hej Inga, tack för dina argument ang min bloggdesign, nu funderar jag på om jag inte skulle byta tillbaka igen. Innan jag gör det skulle jag vilja veta om det "bara" är hos dig som inte hela bloggen syns, eller om det är ngt fel på själva designen jag har nu. Får jag be dig titta på din dataskärm längst ner till höger. Där finns ett litet förstoringsglas och bredvid det står ett procenttal. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilket procenttal det står på din skärm.



Står det 100% så måste det tyvärr vara fel på designen...det är därför jag frågar.



Ha en fortsatt skön helg!!



// Marie

2009-01-11 @ 09:24:12
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Marie: Jo, det står 100 % fast jag ser det mesta. Du behöver inte ändra för den skull, nu när Du har mycket annat att göra.



Övriga kommentarer ska jag svara på senare idag, nu måste jag åka till modren.

2009-01-11 @ 10:42:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Skönt med alternativa informationskanaler så att vi får veta hur saker och ting ligger till.

2009-01-11 @ 12:54:46
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Rut

Skulle tro att innevånare i Årjängs kommun är minst lika så välbärgade som någon annanstans.

Inte är de väl heller inte mera supiga än någon annanstans, det var förr i tiden tror jag när närheten till Norge gjorde att norrmännen åkte över vid Svinesund till Strömstad och handlade systemvaror. Värmlänningarna åkte till Norge och köpte vetemjöl och ströscker där det var bra mycket billigare.

2009-01-11 @ 14:50:49
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: britten

ja det har j alltid sagt..Statestik är inte att lita på....ha det gott / kram

2009-01-11 @ 15:00:19
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Inger: Ser man på! Detta med statistiktolkningsbekymmer tycks vara ett historiskt dilemma! Vi vill ju gärna tro att det är ett modernt fenomen men man kan bedra sig.



Mia: Ja, det finns ett bra ordspråk med statistik och lögner men jag kan för mitt liv inte komma på hur det är.



Herta: Bloggen är bra till mycket :-) Bl.a. till "kompletterande sanningar".



Rut: Jag var också med och åkte till Norge och handlade socker, margarin och mjöl på femtiotalet, sextiotalet och ännu fram i början på sjuttiotalet. Men nu har strömmen definitivt vänt och det är norrmännen som åker hit och handlar. Det enda vi köper i Norge är nog norskt bröd som kallas Loff eller nåt. Och så nån öl som kallas Pilz. Ja och så färska räkor förstås när vi är på Akers Brygge.



Britten: Håller med!







2009-01-11 @ 15:45:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Ja, det är alltid roligt att hitta fenomen som statistik "bevisat" men som har helt andra orsaker. Lite som forskning kan bli ibland:-) Tokigt om man inte tar alla faktorer med i beräkningen.

I Hirtshals i Danmark finns det ett antal charkuterier. Norrmännen åker dit med färjan över dagen för att köpa kött. När vi var där var stan helt stilla. Utom just de butikerna.

Är det inte lefser ni köper? Eller vad är Loff? Vi köper lefser, brunost och jag älskar kransekager;-) Åsså färska räker förstås!

Det finns ett ordspråk som jag tror går "Det finns tre sorts lögner. Lögner, förbannade lögner och statistik". Sägs komma från Mark Twain fast jag vet inte...

2009-01-11 @ 18:32:04
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Lotten: Nej det är loff, en god limpa! Kransekager är inte heller fel, kan jag äta till och med.



Tack för detta med lögner och statistik. Det var just den jag sökte! Lögn, förbannad lögn och statistik.

2009-01-11 @ 20:24:21
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback