Narren funnen!!!


Här finns Narren!! På Nacka byggnadsvård, Saltsjöbo eller Järva tror jag det låg i. De skickar mot postförskott också så nu är två narrar på väg. 625 /st + frakt. På deras hemsida är jag ärligt talat lite sugen på hund-dörr-stoppen också. Den var kul! Kolla in! Det finns en del annat roligt också.

De berättar att det finns historier om Narren. Den kan ha gjutits under flera hundra år, men från början som en djävul. Vid ett tillfälle (slutet 1800-talet) skulle kungen besöka gjuteriet och då vågade man inte visa att man tillverkade djävlar för kungen var ju Av Guds Nåde. Så då gjorde man om den lite så att det blev en narr istället. Och kungen lär ha blivit så förtjust i den att han köpte med sig flera stycken. Arbetarna på gjuteriet blev då förtörnade eftersom de tyckte att det inte anstod en kung att köpa djävlar. I deras ögon var det fortfarande en djävul och inget annat.

Kommentarer
Postat av: Mia

Den är mycket läcker! Jag funderar på om man kan hänga kläder även på benen? Eller sitter de för tajt mot väggen? Fyra krokar på en narr?

Postat av: ingrid

Han känns spännande, kanske man får ta en tur och kolla in honom live.....

2009-02-19 @ 19:50:45
Postat av: Inga M



Ingrid: Den är inte uppe på väggen än men Du är alltid välkommen.



Mia:Med lite god vilja så kan man uppbåda nio krokar faktiskt, benen inkluderade.

2009-02-19 @ 20:20:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ingrid

Kolla in sidan där du hittade Narren, ska tipsa syster yster, hon är väldigt svag för krokar, handtag mm. tror hon kommer gilla det hon får se.

2009-02-19 @ 21:32:13
Postat av: Inga M

Ingrid: Jag föll ju pladask för hunden, ja, den halva hunden som liksom grävt sig ner och ska fungera som dörrstopp. Nu funderar jag febrilt om jag kan komma på något ställe att ha den på men det har jag inte kommit på än.



Vi ses imorgon. Jag brukar säga att det är roligt att gå till skolan varje dag men såna här dagar som i morgon är inga favoriter. Att stå och frysa i en pulkabacke / vid en isrink en halv dag!! Isch! Tur att Du är med.

2009-02-19 @ 21:44:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Måste vara roligt för dig att du funnit den här.Jag tycker om saker som har en historia bakom sig.Ha nu en fin fredag kram Thalina

2009-02-20 @ 08:44:45
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Grattis till "Narrarna", visst är det härligt att vara på jakt efter något man absolut vill ha och så blir det napp.

Historien bakom var också intressant, tänk vad tillrättalagt det gjordes för det s.k. finfolket förr. Förresten, det görs idag också!

2009-02-20 @ 12:12:21
URL: http://[email protected]
Postat av: Inga M

Thalina: Mmm det är roligt att ha fått hem dem nu. Hämtade ut dem i går. Nu ska jag fundera rätt länge över var de ska sitta, gotta mig!



Suss: Du skulle gilla dem, det känner jag på mig. De är jättetunga, gjutjärn. Rätt stora också.

2009-02-20 @ 17:43:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack för svar! Jag funderar, tycker han är läcker... Kanske det blir en eller två sådana även i mitt hem...

2009-02-21 @ 09:37:44
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Trolda

Ja men så UNDERBART! =D Och hunden skulle väl passa YPPERLIGT i ett "jägar-hus" som ert =D FINA saker de har, och verkligen inget man finner i ett "dussin-hem". Ser fram emot att få se dem på plats, både narrarna o vovven...;-) Tack för din fina kommentar hos mig =D



Trolda - kramar =D

2009-02-22 @ 18:14:06
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback