Inte fjäskar jag för gäster...

...och städar. Inte bryr jag mig om att dammsuga innan de kommer,  det vore ju att lura i dem att jag är renligare än jag egentligen är. Badrummet får inte heller någon duvning under mattan och på spegeln eftersom  jag vill ju framstå precis som den jag är. Helt ärlig är jag och klipper inte bort det vissna på blommorna eller slänger hundlortiga mattor i tvätten samt lägger på nya. Falskt vore det att byta alla handdukarna på toan och skura porslinet. Så det så!! Eller att ta bort alla högar med tidningar och tidskrifter som ligger strödda överallt.

Asch, det är klart att jag är både genomfalsk och oärlig och helt övertygad om att jag inte duger som den jag egentligen är!

Visst har jag gjort allt det där idag för att ge sönernas vänner ett gott intryck av vårt hus, i alla fall så här första gången de kommer på besök. Jag tror att det är ok med lite smuts när man är 20 eller 30 år gammal, ja kanske till och med 40. Men när man närmar sig 60 så går det definitivt bort. Lortaktiga tanter, det funkar inte. Gravt medelålders kärringar måste vara renliga som sjutton, det gives ingen pardon. Jag ska inte förhäva mig och påstår att det glänser, men det är acceptabelt.  Det kommer att gå¨bra om gästerna låter bli att dra fingrarna över fönsterbrädena eller på tavelramarna. Jag hann inte med dem. De får heller inte kolla längst in under soffan och bokhyllan för jag nådde inte dit när Jazz låg på den. Fast just den kollen kräver att man lägger sig ner på golvet och lyser med en lampa, så det borde gå bra.

Kommentarer
Postat av: Mia

haha... jag hoppas allt går bra!



När jag började läsa ditt inlägg så tänkte jag att har hon kommit så låångt i sin utveckling att hon kan strunta i att fräscha till hemmet inför gäster. Men det var bara lite falskt alarm du sände ut... Jag känner mig genast tryggare igen... :-) Du verkar vara en helt normal och sund kvinna.... i mina ögon....

Postat av: Trolda

Vad härligt att höra...;-) Själv donar o fejar jag också inför gästers besök...Man vill ju det skall vara trivsamt för dem när de kommer...Men i mina SKÅP o GÖMMOR vill jag INTE ha dem...där råder nämligen totalt kaos allt som oftast, och det är så skönt att kunna "gömma" det röriga där...;-)



Trolda - önskar en fin helg!

2009-02-13 @ 08:37:32
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Thalina

Trevlig läsning.För det mesta städar jag för min egen trevnads skull och det händer ibland att det blir lite extra.Särskilt när det kommer någon ny bekantskap.Om någon mot all förmodan skulle klaga på min städning så visar jag dem till städskåpet ha ha.Ha en tevlig fredag kram THALINA

2009-02-13 @ 09:27:17
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: anne

Det där är fördelen med att bjuda hem gäster, man blir tvungen att fjäska (läs städa) litet, i alla fall det nödvändigaste! Hoppas ni får det trevligt!



Här lyser en blek vintersol!

2009-02-13 @ 10:19:10
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Elsie Dahlin

Ojdå, då är det bäst jag tar fram dammtrasa o skurhink, jag har ju ålder inne :)

Jag ville egentligen säja tack för att min dotter Ingrid fick börja senare idag .TACK !

Ha en trevlig helg...Hälsar Elsie

2009-02-13 @ 10:48:22
Postat av: Inga M

Mia: Absolut helt normal! Jodå vi brukar allt röja det värsta inför helgen annars också, men visst ser man hemmet med gästernas ögon på något vis när besök nalkas.



Trolda: Känner igen detta med röra i skåpen. Jag förstår att Du gör fint till gäster. Du gillar ju att göra fint och pynta.



Thalina: Det ska jag komma ihåg att göra jag också. Om någon klagar på städningen så visar man dem städskåpet. Det måste vi renovera och göra om förresten. Det är dags.



Anne: Det är helt klart en fördel med att få gäster, att man ser huset med deras ögon och röjer lite mer än vanligt.



Elsie: Ja, annars får Du kalla in dottern. Hon tar nog ett tag med skurtrasan! :-))



Helt ok! I och för sig är dottern oumbärlig på jobbet, hon är vanebildande kan man säga, både med råd och dåd samt klokskap. Vi har väldigt trevligt tillsammans och snälla barn har vi också. Men det löste sig bra ändå. Du är självklart välkommen att hälsa på oss om Du har vägarna förbi. En trevlig helg önskar jag Dig också!

2009-02-13 @ 14:38:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gisan

Jag blev mäkta imponerad först över att du kunde låta bli precis ALLT. Men sen läste jag vidare och insåg att du är ju väldigt mänsklig. men visst vore det bra om vi kunde vara lite mer avslappnade inför besök. Kramar...

2009-02-13 @ 18:17:59
URL: http://gisan.dinstudio.se
Postat av: Marie

Hahahaha.....det ska nog gå bra....hahahha...det ligger ngt i hela resonemanget....dessvärre är jag "bara" dryga 40 och jag vill nog gärna ha det någorlunda rent jag också....jag drar dock också gränsen vid ficklampa ;-))

2009-02-13 @ 18:48:02
URL: http://http:www.alltiallon.se
Postat av: ingrid

Du är bara helt underbar! Hur skulle jag klara mig utan dej!?

2009-02-13 @ 18:51:48
Postat av: Inga M

Gisan: Det är en speciell upplevelse att se huset med andras ögon.



Marie: Jag har en känsla av att Du är mer ordningsam än jag till vardags. Men vi brukar röja undan lite till helgen så där.



Ingrid: Det värsta är att Du skulle klara Dig alldeles utmärkt utan mig. Men försök föreställa Dig mig ensam med en klass på 19 barn!

2009-02-15 @ 13:41:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Det är en speciell upplevelse att se huset med andras ögon.



Marie: Jag har en känsla av att Du är mer ordningsam än jag till vardags. Men vi brukar röja undan lite till helgen så där.



Ingrid: Det värsta är att Du skulle klara Dig alldeles utmärkt utan mig. Men försök föreställa Dig mig ensam utan Dig på dagarna!

2009-02-15 @ 13:41:48
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback