Narren vill jag ha från Eksjö!!!!





Klädhängaren på krogen!! Det fanns ett antal såna på väggarna på Salt and Pepper. Och jag suktar verkligen efter att äga en sån här. Jag försökte förhandla med mannen som serverade oss. Men han var omutlig. Jag erbjöd mig att komma tillbaka dagen efter med en skruvmejsel och 1500 kronor. Men icke.

Väl hemma så kastade jag mig på datorn och sökte förstås. Först på gycklare och klädhängare. Och sedan på narr. Och det blev napp. Det här är kopior av ett medeltida original. De är tillverkade en gång i tiden på något som heter Qvarnarp utanför Eksjö, ett ställe som tillverkade kopior av gamla inredningsdetaljer som kan behövas när man vill restaurera gamla hus, om jag nu förstått det rätt.  Tyvärr fanns inte Narren med i nuvarande sortiment. Men den såldes 2005 för 695 kr / st. Ett original lär ha gått på Bukowskis för 4000 för några år sedan. Jag har mejlat en förfrågan men inte fått svar än så det blir till att vänta.



Det här jättestora vackra fatet köpte jag på antikvariatet. Det blir bra tänker jag med kvistar och ljus i. Kanske med rönnbär eller nypon eller nåt.


Elefantmuggarna var fullkomligt oemotståndliga. Jag ska spara dem och presenta någon förtjänt person i bekantskapskretsen.



Ortoceratiterna i kalkstensgolvet i trappgolvet på Stadshotellet i Eksjö kan man förstås inte köpa eller ta med sig. Men vackra är de likafullt. Det fanns fullt av såna här på golvet i min barndoms skola. Det var en skola byggd att hålla i hundratals år och den kvaliteten kändes när man var elev där. Påminner om hur man känner sig i vår mellanstadiedel på Silbodalsskolan. Den är också byggd med kvalitet och utifrån ett barnperspektiv.

Vi gjorde också ett besök på museet i Eksjö. Det brukar vara bra men var den här gången rätt intetsägande. Den permanenta utställningen om Albert Engström är fin och även den om stadens historia, men de har jag sett förut. Sen var det bilder av en konstnär som inte sade mig något. Och på övervåningen var det en utställning med barnalster och det intresserar nog mest de anhöriga om man ska vara helt ärlig.

Kommentarer
Postat av: Herta

Vet inte riktigt men fd utställningslokal var det en gång.

Postat av: Duracellmamman

Snygg klädhängare! Men misstänker att den intevar till salu;-)





Massor av varma kramar!!

2009-02-10 @ 22:44:11
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Trolda

Vad trevliga och annorlunda grejer du visar upp! Hoppas verkligen du får napp på narr-hängaren, den är verkligen speciell! Kanske du annars kan anlita någon lokal smed som kan tillverka liknande...? skålen blir ju perfekt till ljus-och blomsterarrangemang ;-) ha det fint där uppe!



Trolda - kramar =D

2009-02-11 @ 09:25:36
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Suss

Vilken häftig krok, om man får uttrycka sig så vanvördigt om den. Har du testat på Tradera? Eller Blocket? Man vet aldrig. Jag lovar att hålla ögonen öppna när jag är ute och far. Annars har jag ett tips. Bysmedjan i Samsala! Jag har en jättfin ljusstake som är gjord där.

2009-02-11 @ 10:48:56
Postat av: kicki

Har suttit upp inatt och försökt sova, genomtäppt, kom då på den geniala iden som vi fick göra som små, vattenbad, satt och ångade ett tag sen släppte det...gud så skönt. Jag läste artikeln i NWT igår, den var bra.

Vi har just nu 3 otäckingar som stryker runt husknuten här, ja du vet vad jag menar...man törs inte släppa ut varken hund eller katt...kram på dej..

och fotbadet skall tas idag, det skall bli skönt. med lite pepparmynta i...hmmm

2009-02-11 @ 11:12:33
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Mia

Narren var en häftig figur som jag gärna också skulle vilja ha i min hall...

2009-02-11 @ 13:24:36
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Duracellmamman: Nej som sagt han var helt omutlig.



Trolda: Skålen är rätt vacker där den står också på den avlutade byrån utan blommor i.



Suss: Jag har fått napp på kroken (oj det blev vitsigare än jag planerat!. Nacka Byggnadsvård säljer den. Ska bara kolla om priset är rimligt och beställa en.



Kicki: Stackars Er som har dem runt husknuten! Preliminärt så har det kommit in mycket rapporter om iakttagelser både på varg och lo. Roland hittade en familjegrupp lo här uppe i Snarkil, en grupp som vi inte visste om förut.



Och synd om Dig som är så förkyld.Jag tror att fotbad hjälper och då gör det kanske det. Tron är viktig. Sen är det så skönt också. Och garanterat noll biverkningar, annat än välmående.



Mia: Exakt, jag vill också ha den i hallen. Jag har hittat den och ska beställa på Nacka byggnadsvård. De har. Och skickar mot postförskott.

2009-02-11 @ 17:51:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, narren var lite roligt måste jag säga. Jag tyckte också om elefantmuggen...mycket faktiskt. Det är verkligen roligt med lite annorlunda saker...jag längtar återigen till den dag då även jag får lite mer tid över så att jag kan hitta lite roligt som förgyller vardagen...

2009-02-11 @ 19:26:18
URL: http://http:www.alltiallon.se
Postat av: anne

Quarnarp (stavas det så?), är det ett byggnadsvårdscentrum? Jag tycker mig känna igen namnet från de sammanhangen.



Narrkroken var väldigt läcker, men skålen och elefantmuggen likaså! :)

2009-02-11 @ 21:54:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Ibland blir man bara såååå förtjust i saker. Den blå skålen går jag och putsar på. Den har en djupblå koboltblå färg som är outstanding och formen är alldeles speciell. Du har mycket att se fram emot!



Anne: Nu har jag hittat den i Nacka Byggnads...någonting. Jag ska beställa den där. De skickar. Kostar 625 kr + frakt.

2009-02-11 @ 23:21:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Stefan Nilsson

Hur gick det? Fick du hem narren?

Vi letar också efter en sådan som ska få hänga bredvid den vi redan har i våran hall. Jag har letat hos Nacka Byggnadsvård men den verkar inte finnas kvar i deras sortiment. Något tips?

Stefan

2010-10-28 @ 00:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback