Gum Busters


Förmodligen har jag skrivit om det här förut men jag tycker det är så festligt så jag gör det igen. Det här såg vi förrförra gången vi var i Stockholm; Gum Busters. Tuggummibortagare!

Det här ekipaget åker alltså runt i Stockholm och TAR BORT TUGGUMMI!

Så vitt jag kunde begripa så gör den här mannen inget annat än just det. Han har ett metallrör genom vilket han får het ånga. Den mjukar upp tuggummit så att han kan skrapa bort det  och suga upp med en skrap-sug.

Ett märkligt och otippbart yrke.

- Vad vill Du bli min lille vän?

- Tuggummiborttagare!

I Tokyo finns ingen marknad för sån här företagsamhet. Ingen spottar ut tuggummi på gatan där. Ingen slänger något alls på gatan. Undrar hur det kan bli så olika?

Kan det bero på att japanerna har levt i stadskultur i tusentals  år och lärt sig stadens villkor, medan Sveriges stadsbefolkning fortfarande är invandrade bönder som uppför sig som om var och en hade många hektar till sitt förfogande och inte behövde ta ansvar för gemensamma begränsade ytor? 

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, dags att vi lär oss hyfs och inte kastar eller spottar ut "allting" på stående fot. Vi har så många papperspellar här och var i tätorterna så det borde fungera. Men frågan är förstås, hur ska vi komma dit!?

Postat av: Inga M

I Tokyo finns inte ens papperskorgar. Alla tar självklart med sig skräpet hem!



Jag har frågat lite hur man bär sig åt i Japan, men de vet inte, det är bara självklart för alla.

2009-12-29 @ 09:19:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, det är nog bönderna i stan som gäller fortfarande. Om man studerar folket i Stockholm noga så kan man faktiskt urskilja de som har bott där hela sitt liv och det även vi brukar kalla för "bönderna i storstan" dvs oss själva som bor i förorten. Det finns vissa oskrivna regler som de som vistas under längre tider i "Stan" lär sig och de är faktiskt något mer civiliserade, eller väldigt förfinade om jag ska uttrycka mig mer korrekt. Kanske har du rätt i din teori....

2009-12-29 @ 10:24:00
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Suss

Vilket yrke, jag har aldrig hört talas om något liknande. Jag har mellanlandat i singapore en gång på 80-talet och då blev vi varnade för att lämna något efter oss och att spotta ut ett tuggummi ledde till ett kännbart straff, kanske rentav fängelse, jag minns inte riktigt. Jag äter inte tuggummi, men skulle ändå inte spotta ut det utomhus.

2009-12-29 @ 11:11:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Cissi

Ja, vi slänger en hel massa skit omkring oss! Dags att börja tänka sig för tycker jag.

Vi har ju haft lite snö här nere nu några dagar och när snön försvinner ser man att hundägarna under snötiden struntar i att ta upp efter sina hundar.. Konstigt tycker jag..



Avatar var en upplevelse!

2009-12-29 @ 11:12:12
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: anne

Vet du, jag slutade skicka tuggummi i buskar och avloppsbrunnar ganska nyligen då jag läste att det tar låååååång tid innan tuggummit bryts ner i naturen. Fast smetat tuggummi omkring mig har jag då rakt inte gjort på år och dag.

2009-12-29 @ 21:07:17
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Aha är man bonde i stan även om man kommer från förorten?



Suss: Kanske är det höga straff på nedskräpning i Japan också? Det har jag inte frågat om.



Cissi: Usch så äckligt med hundbajs i snön!



Anne: Då återstår den intressanta frågan; vart gör Du av tuggummit då?

2009-12-30 @ 11:18:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jag lindar in det i något, min plånbok är oftast fylld till bristningsgränsen av kvitton och mina väskor av oanvända servetter (vana sedan barnen var små att ladda med servetter och jag kan inte med att kasta oanvända sådana så jag stuvar ner dem någonstans), förhoppningsvis minns jag sedan vad det är för knyte jag har i fickan, väskan eller var det vara må! :)

2009-12-30 @ 20:11:39
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback