Caspar David Friedrich på Nationalmuseum

Jag besökte utställningen vid stockholmsbesöket den gångna veckan. Det är en unik utställning med inlån från vä'ldigt många museer över hela världen. Det måste ligga ett imponerande arbete /en avancerad byteshandel bakom den här samlingen. Ingen av CDFs målningar finns i Sverige, ändå hade han en hel del beröringspunkter med Sverige. Nu kan man alltså¨se så där 90 av hans bilder; måleri och teckningar.

När jag var där så var vi många besökare, ändå var det en vardag mitt på dagen. Jag kanske kan skylla på Nobelfestligheterna. Många av besökarna var förstås inkvarterade på Grand Hotell precis bredvid museet och det flög många olika språk i luften både i utställningen och i restaurangen.

Här finns
info om CDF-utställningen på Nationalmuseum. 
 Dessutom skriver Börjes konstblogg väldigt bra om den här.

Caspar David Friedrich är romantikens ledande konstnär i Tyskland. Uttrycket den besjälade naturen har ofta förknippats med honom och det har fått ge namn åt utställningen. Han levde i slutet av 1700-talet och början på 1800, dog ungefär 1840 om jag minns rätt. CDF växte upp i norra Tyskland vid kusten och inspirerades av detta i sitt måleri. Ofta är bilderna hämtade från hav, horisont, kust, skepp, solnedgång, soluppgång. En av hans bilder, som liknar den här, är omslag på C J Vallgrens bok. 


Min favvobild är här nedan, den lilla. Den föreställer 5 skepp i olika stadier, ett gammalt stort som är på väg att reva seglen och sedan nyare och mindre. På stranden finns 5 människor och det är han själv, som den gamle mannen och så hans vuxna barn och barnbarn. För mig känns den bilden som nyckeln till att försöka förstå CDF.




CDF är en målerihantverkets mästare inom sitt område. Absolut värd att se nu när det för en gångs skull finns målningar av honom samlade i Sverige. Utställningen håller på till 10:e januari.

Caspar David Friedrich Aftonlandskap med två män



Bilder från utställningen finns här.  


Samtidigt med utställningen på Nationalmuseum har man tagit fram några sentida konstnärer som har fått visa verk som ska kommentera Caspar David Friedrich. Men jag hittar i alla fall inga beröringspunkter som säger mig något. Kan bero på att jag är en oerfaren konstbetraktare förstås.

Kommentarer
Postat av: anne

Jag som ibland tänker vidlyftigt och inte helt klyftigt trodde när jag såg reklamafischerna för CDF:s utställning att det var en fd kollegas fd man, i princip med samma namn (inget David vad jag vet ändå)...är nu detta en av de sista utställningarna Nationalmuseum har innan de bommar igen för renovering? Jag har tillbringat mycket tid där (bla när dotter och yngsta sonen gått deras fantastiska konstkurser för barn), så kanske att jag kanske pallrar mig dit innan utställningen är slut.



Sv. Det var inte på årets nobelmiddag vi var utan 2002. :)

Postat av: Suss

Om du är avundsjuk på alla mina musikupplevelser, så är det likadant för mig när det gäller alla konstdito du håller på med. Jag kommer mig nästan aldrig för att gå på utställningar, trots att jag både vill och tycker om det.

2009-12-13 @ 23:37:05
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Nne: Ja, Du ska pallra Dig dit. Det är en engångschans att se CDF på det här sättet i Sverige eftersom inte en enda av hans bilder finns här annars! Utställningen varar till en bit fram i januari.



Du har alltså varit på den riktiga nobelmiddagen 2002! Det är ju stort! Det borde Du berätta om på riktigt i ett blogginlägg så att vi får veta allt som vi inte vet; hur fixar man toabesök, rökpauser osv.

2009-12-14 @ 05:20:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jag återkommer angående kisserierna på nobelmiddagen endera stunden, kanske inte i kväll, jag är lätt trött. :)

2009-12-14 @ 20:02:19
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback