Svensk åldringsvård - bäst i världen!

Jag tror att svensk åldringsvård är bäst i världen.  Vi har ju  vänner och bekanta i olika länder och världsdelar numera så vi har haft anledning att jämföra lite och jag kan inte tänka mig annat än att svensk åldringsvård måste vara i särklass.

Jag menar här kan alla oavsett egen ekonomi eller barns ekonomi kan få kvalificerad vård och omsorg. Sen är det också suveränt att man har så stor respekt för vars och ens egna önskemål; bo hemma eller bo på äldreboende. Åldringen kan också ofta få rimliga önskemål tillgodosedda när det gäller att avgöra vad man vill ha hjälp med och hur.

Det klankas mycket på äldrevården i media, så utan andra erfarenheter än tidningsläsning så kan man tro att det är rena ättestupan. Naturligtvis kan det vara så att det finns enstaka felaktigheter men i det stora hela, som system betraktat så måste det vara så att Sverige här är världsledande. Synd att man inte gör några jämförande internationella undersökningar på det här området och inom barnomsorg så som man gör med skolan. I så fall skulle säkert Sverige hamna i topp på båda. 


Kommentarer
Postat av: Thalina

jag vet i alla fall att min mamma hade den bäst tänkbara vård sina sista år.Men tror att det kan bero på var man bor.Ha en fin dag kram Thalina

Postat av: Anonym

Thalina: Så kan det vara förstås också.

2009-08-13 @ 20:21:18
Postat av: Thomas

Ja, säkert bland de bästa i världen. Många medarbetare inom omsorgen gör ett jättejobb. Det som kan brista är förutsättningarna. Små resurser och lite pengar. DET är ofta problemet, tror jag

2009-08-13 @ 21:55:51
URL: http://drygtfyrtio.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Nej Inga, det kanske är så i Värmland, men det är definitivt inte så i Stockholm. Valfriheten finns inte för de äldre. Det finns åtskilliga gamla som inget hellre vill än få en plats på äldreboende, men de nekas. Eftersom det alltid är billigast att låta alla bo kvar hemma så länge som möjligt.



Det finns också gamla som bor på äldreboende men inte har råd att utnyttja de resurser som finns eftersom varje tilläggstjänst kostar pengar.



Tror du verkligen att alla de människor som vittnar om hur illa deras gamla föräldrar far på äldreboenden ljuger?



Tror verkligen att personal som är förtvivlade för att de inte hinner med själva omsorgen om de gamla talar osanning? Det hjälper inte hur fantastiska de som jobbar inom omsorgen är när de går på knäna. Nedskärningarna de senaste åren här i vår stadsdel har varit fullständigt vansinniga och inget att skryta med i resten av världen.

2009-08-14 @ 00:51:59
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Alla: Det kan säkert vara olika mellan kommunerna eftersom åldringsvården är en kommunal angelägenhet. Jag är av den uppfattningen att det är bra i min kommun. Det går att få plats på äldreboende inom rimlig tid om biståndsbedömmaren anser att behov föreligger och det finns önskemål. Insatser av olika slag som kan behövas i hemmet eller på annat sätt ordnas normalt snabbt. En åldring kan vid behov få den hjälp som behövs, antingen hemma eller på en vårdplats.



Nu kan inte jag lagstiftningen ordagrant men jag tror att (på bloggar får man ju tro och inte alltid ha vetenskaplig grund för sina resonemang) det finns lagstadgat i Sverige att en åldring ska få god omvårdnad oavsett betalningsförmåga. Sen kan jag inte föreställa mig att det alltid är billigast att ha en ett hemmaboende. Här finns rätt många äldre som bor kvar ute på landet och om det finns behov av insatser kanske 5 ggr per dag och ett par ggr per natt så blir det inte billigare än en vårdplats.Och de här basinsatserna är inte inkomstberoende.



Vi hör av tyska vänner att de måste betala för sina gamla föräldrars äldreomsorg eftersom de själva har normala löner och föräldrarna har dålig pension.



(Innan dess måste man i Tyskland ofta också betala för sina ungdomars levnadskostnader under utbildning till och med universitetsstudier om det är så att man har normal inkomst, annars får ungdomarna studielån)



Det är lätt att bli hemmablind tycker jag när det gäller exempelvis åldringsvården eftersom den konstant framställs så dålig i media. Jag tror att Sverige som helhet har en mycket bra åldringsvård och en bra lagstiftning på området om vi går ut och jämför med andra länder. Sen finns alltid exempel på motsatsen och allting här i världen går att göra bättre om man har mer pengar.



2009-08-14 @ 07:57:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunnar West

(gå och göm er nu!!..)

Jag anser att Sverige satsar på tok för mkt på att ta hand om de gamla. På Tok För Mkt.

Det viktigaste måste ju vara att stimulera de yngre, som för samhället framåt. Och förmå tala om för de äldre att "sorry, but chances are you'll have to die some time in the near future"

Slutcitat:

"har man en nativitet som understiger ca 2,2, så dör befolkningen ut till sist." Japan är på god väg att erfara det. Men förstår det inte alls.

2010-04-15 @ 20:38:43
Postat av: Inga M

Gunnar West: ?????

2010-04-16 @ 07:08:58
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback