Hög lärartäthet...
Men det blir lika fel att hårddra åt andra hållet och säga att man kan ha hur stora klasser som helst bara läraren är duktig. Det stämmer inte heller förstås. Men en bra organisation klarar sig absolut med färre lärare eftersom barn och föräldrar blir trygga.
Lärartäthet diskuteras i DN och på Maries blogg.
Jag skrev så här i en kommentar:
"Visst är det så:
1. Skolan måste utformas så att den kan fungera för eleverna med normala lärare, alla lärare kan inte vara superpedagoger.
2. Lärarutbildningarna måste stänga av lärarkandidater som man under den praktiska och teoretiska utbildningen förstår inte kommer att klara jobbet som lärare.
3. Skolan o skolledare måste börja locka de duktigaste lärarna till de svåraste klasserna och göra det aktivt genom att erbjuda exempelvis lägre undervisningsskyldighet och högre lön.
4. Elevernas och föräldrarnas utvärdering av den enskilde läraren bör vara obligatorisk, men OBS utvärderingen ska vara utformad av läraren och hanteras av läraren själv, inte av Skolverket, rektor, politikernivån eller någon annan utomstående. Sen kan både den och resultatet gärna hänga med till lärarens lönesamtal.
5. Skolan måste ta ansvar för att de lärare som år efter år har svårt att klara av en genomsnittlig klass, får handledning och vidareutbildning i att hantera en klass och om det inte funkar få nya arbetsuppgifter och om det inte finns eller funkar, faktiskt kunna säga upp läraren från jobbet"
Det var bland det klokaste och bästa jag läst på länge. Det kändes nästan som en "Kick off" inför höstterminen.
Kick off kör de med på min skola, ett år fick vi en baguett och en runda på minigolfbanan, i år ska vi ha med oss skor lämpliga för promenad. Ja, vad de kan hitta på för att vi ska komma igång.
Jag tänker kopiera dina punkter och ta med mig till jobbet, hoppas du inte har något emot det?
Mycket bra kommentarer. Nu är det bara så att avstängning av lärarkandidater inte hjälper. Vi har flera fall i Borås där högskolan rått elev att avsluta eller göra studieuppehåll för att få godkänd praktik innan de forsätter. Vet du vad som händer då? Eleven, som ju gått ett par terniner anses kvalificerad för att ta en förskoleklass eftersom vi har brist på förskollärare. Uj, Uj, Uj! Vad gör man åt sånt? Lena
Suss: Tackar för beröm. Du får gärna ta med mina punkter om de kan göra någon glad. Du får ha det så gott med Din skolstart!
Lena B: Tack för vänliga ord. Det Du beskriver låter ju helt sanslöst. Varför i all världen gör man så?
Bra, så klart! Du har varit med länge, det märks.
Ett tillägg till 5)
Låt äldre lärare går ner i undervisningstid och låt dem på den tiden vara mentorer åt nyutexaminerade kolleger.
Det finns så mycket kunnande och erfarenhet som lärarstudenter aldrig får/kan lära sig under utbildningen.
Lena: Du har rätt i det. Absolut!
Det finns mycket att göra i den här branschen om man vågar använda det utrymme som finns när det gäller individuell undervisningstid och lönesättning exempelvis och tänka lite flexibelt. Mentorskap och kollegieal handledning är outnyttjat hos de flesta. Om vi kunde få lov att använda tiden till sånt istället för att producera hyllvärmare.