Himla glad men nervös...

... är jag inför besöket här i helgen; sonens japanska svärföräldrars första visit hos oss.  Det känns viktigt att det blir bra. Det är människor som kommer från ett land långt bort med en annan kultur, men de betyder mycket för oss. Deras dotter och vår son lever tillsammans, är gifta,  så vi har något stort gemensamt. Jag hoppas så mycket att det ska gå bra på alla sätt, att de ska tycka att besöket här blev trevligt och att vi är människor som de gärna vill träffa igen.

Det går säkert bra men jag kan inte låta bli att oroa mig förstås:

Tänk om de tycker att trädgården är sopig!  Den är inte mycket att skryta med efter den här regnsommaren.

 Tänk om de inte gillar maten alls! Den liknar nog inte det de är vana vid. Vi vill ju röra ihop allting och de är vana att plocka till sig en sak i taget med separata såser.  

Tänk om de tycker att vi är ena riktiga tråkmånsar! Det är inte så lätt att göra ett snabbt tvådagarsbesök i slutet av augusti till en hit.

Tänk om de ser några  kvarglömda dammtussar här och där, såna som vi missat!

Tänk om de hade förväntat sig lyxboende i  stugan som de kommer att bo i, en av våra uthyrningsstugor.  Det är fullt modernt och rätt fräscht, men robust enkelt.

Det kommer att gå bra, det kommer att gå bra, det kommer att gå bra, det kommer att gå bra .......

Kommentarer
Postat av: ingrid

Försök sluta oroa dig, var bara dig själv så kommer det att gå jättebra. Kram

2009-08-27 @ 22:17:31
Postat av: Inga M

Ingrid: Tack för vänlig omtanke. Fast i såna här sammanhang känner jag mig som värsta stolpskottet!!

Postat av: åsa

Så klart att det kommer att gå bra, var er själva bara..

Maten, den tycker ju vi är konstig när vi kommer till dem, men vi äter ju och oftast njuter vi..

Ha dé!/Kram

2009-08-27 @ 22:52:24
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åsa: Jag försöker så jag nästan blir blå i ansiktet av ansträngning.....!

2009-08-27 @ 23:03:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag tycker som Ingrid. Det allra viktigaste är att du är dig själv, god, glad och trygg med dig själv, svensk mat och allt annat svenskt i det sköna Värmeland.



Efter att ha bott i LA är hon säkert väl förtrogen med amerikansk kultur, storstad och bilavgaser. Då är din hemlagade mat, sjöutsikt, frisk luft och tystnad verkligen exotiskt.



Att möta en stirrig tant som kikar efter ev. glömda dammtussar och blir hysterisk i köket är inte roligt, bara fånigt. Eller hur?



Du kommer att få en underbar helg tillsammans med din son och hans kvinna!!!!



Good luck!

2009-08-28 @ 03:56:08
Postat av: Mia

Jag önskar er alla en jättetrevlig helg! Jag förstår din oro, skulle tänka likadant själv. Men vid förnuftigt tänkande... när vi reser till en annan världsdel så vill vi inte ha det precis som hemma. Din sons svärföräldrar är säkert glada över att få gästa ett svenskt hem, komma den svenska kulturen så inpå knutarna. De kommer säkert att ha mycket att berätta för vänner och bekanta hemma i Japan efter sitt Sverige-besök.



2009-08-28 @ 06:23:59
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

Sv. Jaaa-aa? Inte lär det vara jag på låtsas heller! :)



Eller du tänker på min halvanonyma hållning annanrs?

2009-08-28 @ 07:02:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror också att det kommer att gå jättebra. De är ju inte där för att syna ert evetuella boende i sömmarna, de är ju där för att skapa en relation med några som de förmodligen vill skapa en god relation med. Detta innebär ju egentlien att era villkor ser mycket liknande ut...det är generositet och tolerans som är ledordet!!

2009-08-28 @ 07:06:41
Postat av: TT

Klart det går bra, för dom är det nog ett exotiskt äventyr!

Annars får ni väl ställa till med en rejäl kräftskiva, hehe.

2009-08-28 @ 08:52:43
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: britten...

Ja ja gär helt övertygad om att det kommer att gå bra....Vad skulle kunna gå fel ?.....inget...

2009-08-28 @ 09:58:03
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag skattade då jag läste det om stirrig tant det kändes inte som du Inga men även du kan säkert! Var dig själv och bjud på alla skogens läckerheter och ha kul så kan det ej bli fel!



Jag jagar dammtussar själv då den äldsta skall ha konfirmation i morgon och det kommer folk som säker skall gå husesyn så då duger det inte att stänga dörrar

2009-08-28 @ 10:35:18
Postat av: malou

Det är klart att det kommer att gå bra! Vi har haft en del japaner på middag (mannen jobbar på Institutt for Energiteknikk, och dit kommer en del "utbytesforskare") Dom har alla uppskattat Janssons Frestelse och ärtsoppa med varm punsch - det var tydligen väldigt exotiskt!

2009-08-28 @ 10:48:58
URL: http://www.enjoydiary.net/no/malou
Postat av: Inga M

äalla: Tack för Ert stöd,det värmer. Jodå, det kommer att gå bra, det är trevliga människor som kommer, det säger alla. De är dessutom världsvana så de räddar nog situationen om jag skulle bli staa. Jag har förresten köpt ingredienser till Jansson samt ärtsoppa och punsch. Vi får se om vi hinner annars tar vi de rätterna nästa gång de kommer.

Eva, Du får gratulera dotter till konfirmation från mig! Tänk att de är så stora nu barnen. Lycka till med konfirmationskalas.

2009-08-28 @ 16:34:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Självklart går det bra, de kan väl inte förvänta sig ett mini-Japan i Sillerud? Jag tror de kommer att tycka det är jätteexotiskt och en enorm upplevelse. Det ska bli roligt att höra hur det blev, men oroa dig inte, det kommer att bli toppen!

2009-08-28 @ 19:23:11
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Tur att jag är rejält mycket mer glad än jag är orolig! Jag har verkligen sett fram emot att få träffa de här människorna länge.

2009-08-29 @ 08:16:29
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Oj så många inlägg, jag måste återkomma senare så jag kan läsa igenom allt ordentligt!

2009-08-29 @ 18:05:10
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback