Frivilligt med teori på gymnasiets yrkeslinjer - Tack, tack, tack!!
Att läsa teori på gymnasiets yrkeslinjer kan bli frivilligt, men samtidigt lagstiftas om rätten att senare ta igen teorin på komvux!! Himla klokt förslag!! Tack för det regeringen!! Äntligen har någon fattat varför så många hoppar av gymnasiet. Det är orimligt att de yrkesinriktade eleverna ska tvingas tröska igenom en högskolebehörighet också. Ingen tvingar ju en gymnasist med lärarambitioner att också läsa in en rörmokarutbildning!
Ja, vilken underbar idé!!! Helt plötsligt så vänder sig inte samhället till en kategori människor utan helt plötsligt är det okej att vara den man är! Hoppas bara att detta verkligen blir verklighet!
Vore väl en dröm! Äntligen blir det utrymme också för att fördjupa och förbättra yrkeslinjernas kärnämnen så att det kan bli yrkesutbildningar värda namnet. Flera linjer skulle kunna kompletteras med exempelvis kunskaper i egen-företagande eftersom utövarna ofta kommer att jobba så. Tänker bl.a. på frisörer, snickare o.dy.
Nja, efter att ha följt dotters kamp för att få ha teoretiska ämnen som tillval på hantverksprogrammet är jag inte övertygad om hur bra denna reform är. Jag tycker redan hantverksprogrammet vill urskilja en särskild sort. När dottern ville fortsätta läsa spanska fick hon det rakt i ansiktet av syon; "har du inte begripit att ni som går på yrkeslinjer inte ska läsa språk?" Spanska lyckades hon kämpa sig till ett år till slut, sen gick det inte längre. Däremot kunde hon välja mellan flera olika bollsporter. Med den nya reformen riskerar det att bli ännu svårare. Och lagstiftningen känner jag mig orolig för. Gissar att den som piffigt tillbehör i själva verket inskränker den allmänna rätten att läsa på komvux.
Företagande ingår redan i yrkesutbildningarna, obligatoriskt och som tillval. De riktigt meningslösa inslagen i dotterns utbildning har varit praktiken, så vitt jag förstår gäller detta många utbildningar. Det finns oerhört få praktikplatser som är relevanta för eleverna på textilt modeskapande. 99 procent av dem hamnar i klädbutiker där de utnyttjas grovt som obetald arbetskraft. Även om man förväntas vara mindre begåvad när man väljer en hantverkslinje krävs det inte månader av praktik för att lära sig sortera kläder på Gina Tricot. Eleverna skulle haft betydligt större nytta både av att lära sig språk och att förkovra sig i själva hantverket.
Jag skulle vilja ha en skola som ger alla elever möjligheter, inte en som tvingar och inte en som kategoriserar och begränsar och talar om att du som valt en yrkeslinje är för korkad för att kunna läsa teoretiska ämnen.
Annaa: Jag tror att vi egentligen är helt överens om vilken typ av skola vi vill ha. De krav Du ställer upp är jag helt enig med Dig om.
Jag kan inte läsa in något annat i förslaget än det jag tolkar det som; att de teoretiska ämnena blir frivilliga men möjliga att ta igen. Det är svårt att föreställa sig ett bättre sätt att ge alla elever de möjligheter Du efterlyser. De elever som vill läsa in de teoretiska ämnena får göra det och de som inte vill slipper. Även om Din dotter hör till dem som gärna ville ha ett extra språk så är det ändå ett faktum att det är kravet på teoretiska studier som skrämmer bort många från gymnasiets yrekslinjer och som har gjort det individuella programmet till det största istället för det undantag som var tänkt.
Jag hoppas att ingen ser den som väljer en praktisk linje som mindre begåvad. Det krävs en hel del begåvning för att bli duktig på att hantera textil + design osv och även för att bli en bra snickare exempelvís och gymnasieskolan ska ge möjlighet att utveckla de här begåvningarna på yrkeslinjerna. Sen kommer ju till att det kan vara bra att kunna komplettera med annat; praktiskt eller teoretiskt allt efter fallenhet.
Annaa: Asch jag glömde! Den syon Du berättar om har naturligtvis helt missupfattat sin arbetsuppgift. Hans / hennes uttalande skvallrar om en människosyn som inte hör hemma i skolan alls och som borde leda till avsked på grått papper.
Härligt med cykel som färdmedel. Intressant med alla bilder och lite historia/beskrivning intill. Detta ger mer än bara bilder. För två år sedan cyklade jag i Moseldagel.Det var fint.