Om bankkrisen...

har jag velat skriva ett par dagar. Det har kliat i fingrarna men inte blivit något. Fast så här skulle man kunna skriva:

"Det finns tillfällen när jag får lust att ta ut hela lönen ograverad i kontanter, växla in i hundralappar och tjugor och bara sätta mig på golvet kasta dem i luften runt mig. För att liksom känna det där, som Joakim von Anka måste ha känt när han pussade sina älskade pluringar. Numera umgås man ju aldrig med pengar. Lönen blir ju väldigt fiktiv, bara en siffra bredvid ett kontonummer. Tacka vet jag den tiden när lön kom i ett lönekuvert, personligen utdelat en gång i veckan och senare var 14:e dag! Och det utan avgifter på vägen för insättning, uttag och förvaring. Asch, va långt det här blev "

Ovanstående är egentligen en kommentar som jag skrev så oartigt lång hos Frk Tjatlund apropå bankkrisen. Pengar är ju numera overkliga, bara sifferexercis. Kanske inte konstigt om ungdomar har problem att hantera sin ekonomi.  Just nu när det är bankkris (åtminstone i media!) känns det skönt att inte ha några stora kapital som skramlar omkring på bankkonton.

Bankerna är för mig en del av "marknaden", dvs den där stora oformliga amöban som styra allas våra liv. Den finns egentligen inte utan skapas hela tiden på nytt genom tro och hopp. Och den vårdas ömt av de styrande i världen och behandlas med vetenskapligt allvar och respekt. Jag tror att kommande generationer kommer att raljera över vår blinda tro på marknaden. Ungefär som vi raljerar över den medeltida befolkningens blinda tro på religionen och dess uttolkare med helgon, reliker och häxor i släptåg. De fanns ju inte heller utan skapades hela tiden genom blind tro. Och när de allvarsamma välutbildade ekonomerna idag gör sig till uttolkare av marknadens vilja så blir de väldigt lika den medeltide prästen,  uttolkaren av Guds vilja.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hahaha..ja det var ju en aspekt...men jag håller med dig, kanske har pengar blivit lite FÖR fiktivt!



Hahaha...ja nästa aspekt var var ju också intressant..en intressant liknelse mellan marknaden och gammal folktro.. Det ligger mycket i detta också är jag rädd, men du är verkligen helt fantastisk på att klä tankar i ord!!

Postat av: Mia

På 70-talet började jag på en arbetsplats som betalade ut lönen i kontanter. Chefen gick runt med en väska där han letade rätt på just min lön. Pengarna låg i prassliga igenklistrade påsar...



Förutom den arbetsplatsen har jag aldrig fått lönen så direkt i handen! Men visst syntes det tydligare när pengapåsen började sina... och det var dags att dra åt svångremmen. Små barn som tror att det bara är att stoppa in kortet i väggen o så FÅR man pengar... de har något att lära av det gamla systemet. Men jag vill inte ha tillbaka det!

2008-09-27 @ 09:32:17
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Lönekuvert vill jag inte ha tillbaka, vill inte ha pengar i min plånbok. Men man får vara vaken och veta allt. Ändå vill inte de lyssna på banken, om man säger emot. Min pensionsspar vet jag inte, vart det tog vägen, får inga årsbesked... Den Personlige Bankmannen rekommenderade, fast jag inte kunde göra några avdrag. Han gav fel råd om huslån med..



Kusinen fick ett arv under förra bankkrisen, hon köpte fonder, hon förlorade alla sina pengar. Jag säger ofta till maken, att det är bättre att vi har roligt för pengarna :)

Min mor har inga pengar, ingen egendom, vi blir arvslösa, men hon har rest och haft roligt (hon flög första gången, när hon var 60 år).

2008-09-27 @ 13:57:59
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Gisan

Ja det här satt vi och diskuterade några stycken häromdagen, att man borde ha pengarna i handen igen för att förstå deras värde. Idag är ju pengar mest en massa siffror som flyttas fram och tillbaka. Inte konstigt att barn tror att det bara är att hämta "i väggen" eller "lämna ditt kort mamma/pappa" Kramar...

2008-09-27 @ 16:41:01
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jag tycker det märks hos barnen. De har svårt att greppa siffrorna på ett papper, vad en bankomat är för något och hur det blir de "riktiga" pengarna. För dem är det bara pengarna i handen som är riktiga. Själv kan jag ibland drabbas av en rädsla av att använda kortet för mycket, just för att man inte har någon känsla för hur mycket pengar man egentligen har.

2008-09-27 @ 20:16:38
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Marie: Det var snällt sagt!



Mia: Känner igen det där med att barn inte förstår varför föräldrar gnäller om pengar, det är ju bara att hämta i väggen.



Hannele: Bankmännens råd ska man nog ta med en nypa salt. De ska nog i första hand se till att banken tjänar mycket pengar. Nej om jag ska vara helt ärlig så vill nog inte jag heller få ut lönen i kontanter.



Gisan: Det blir abstrakt med pengar som aldrig syns.



Lotten: Jag använder inte kort alls som betalmedel. Orkar aldrig hålla ordning på det. Jag tar hellre ut i bankomaten och får besked. Men det handlar ju mest om att ha hönshjärna!

2008-09-28 @ 07:35:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Jag jobbar i bankvärlden och flyttar vansinnesummor kors och tvärs mellan olika betalningssystem. De summorna är bara siffror för mig. Men annat är det med pengar på mitt eget konto. De är siffrorna reella och även om jag sällan använder kontanter så vet jag att pengarna är slut när kontoställningen hamnar på minus.

2008-09-28 @ 18:38:40
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tjatis: Hmmm jag undrar hur det går nu med finanskrisen och allt? Undrar också om någon kan förutse vad som kan hända i så enorma globala system när förtroendet börjar svikta och alla tanter tar ut sin besparingar.

2008-09-29 @ 22:50:08
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback