Kompetensutveckling till förskolan = utarmning?
Hörde att de skulle införa fler bokstäver och siffror - herrejisses, tänkte jag, räcker det inte med de vi redan har i alfabetet och vårt talsystem? :)
Blev lite förvånad över att det främst var förskollärarna som skulle vidareutbildats. I vårt rektorsområde har det satsats väldigt bra på att ge barnskötarna chansen att "läsa upp sig" och det har fallit väldigt väl ut.
Jag tänkte faktiskt samma sak när jag läste det.
Frågan är ju också vad det är för innehåll i kompetensutvecklingen. Jag har alldeles bestämt för mig att just förskolepersonal är en grupp som är hårt utsatt för diverse lycksökare i branschen som arrangerar stora aulaföredrag av gurusurna på modet. Jag vet inte hur mycket bättre förskollärare (eller barnskötare) man blir av att passivt höra ännu en olyckskraschad idrottare eller ännu någon som har skrivit en bok om sin sorgliga barndom. Har en känsla av att det skulle behövas mycket mer behovsintriktade utbildningar med aktivt deltagande och aktivt ledande.
Jag kan inte annat än hålla med dig om hur viktigt det är att våra barn får rätt "omhändertagande" på alla nivåer. Kramar...
Sen kan man hoppas att kommunerna hakar på. Så det inte blir lika sorgligt resultat som Lärarlyftet...
Gubben ???
Telefonissan: Kan tänka mig att det ger en bättre kompetenshöjning för förskolan eftersom de då utbildar sig till förskollärare och stannar kvar i förskolans verksamhet, inte lämnar den.
Marie: Hos oss blev det så att rätt många förskollärare utbildande sig till grundskollärare och därmed höjde kompetensen i grundskolan, men förskolan tappade sina lärare och har haft svårt att rekrytera tillräckligt med förskollärare.
Annaa: Både grundskolan och förskolan har varit hårt drabbade av just det Du beskriver, människor som sprider runt sig en idé och lever på att föreläsa för stora grupper av lärare. Kommunen har ju en skyldighet att erbjuda ungefär 10 kompetensutvecklingsdagar per år och det kan vara svårt att med en minimal ekonomi göra något verkligt vettigt av det. Min dröm har alltid varit att var och en lärare i sitt utvecklingssamtal med rektor ska få föreslå en egen plan för den egna fortbildningen och sedan redovisa den på något vettigt sätt efter avslutat läsår; skriftligen eller muntligen, inför rektor eller inför kollegor. Sedan kan kommunen utanför detta erbjuda fortbildning kollektivt till dem som inte kan skapa sin egen plan. Jag tror inte att det blir så många kvar för det finns ett stort intresse ute i arbetslagen för att utveckla en idé eller ta till sig ett nytt läromedel eller liknande, bara man slipper göra det på fritiden som idag, parallellt med att man måste sitta av ett antal timmar på beordrad fortbildning. Asch så långt det här blev då... Jag menar bara att Du har rätt!
Gisan: Förskolan är viktig för barnen och för föräldrarna. Och jag är rätt stolt över att konstatera att den ser ut att ha en hög kvalitet i vår kommun. Den får i alla fall bra siffror i de utvärderingar som görs och den har hög personaltäthet.
Lotten: Jag har inte särskilt god koll på Lärarlyftet. När det kom hade jag redan läst in några hundra poäng alldeles på egen hand och på fritid. Vad blev alltså fel med lärarelyftet?
När jag läste ditt inlägg undrade jag "varför tror du det finns risk för det!?". Tror jag fick svaret i din kommentar till Marie!?
Intressant att läsa om ämnen jag inte är så insatt i, det ger alltid liet nya tankar...
Ja det får vi verkligen hoppas..det börjar ta slut på förskollärare!
Fast just nu i vår kommun finns det inga jobb men om ett par år kommer nog flera att gå i pension och då blir det besvärligt.
Verkligen "snygga" hattar..haha
Ha en skön dag..kram
Mia: Det var min spontana tanke när jag läste artikeln.
Ninni: Ni är utbildningsort och inte så hårt drabbade förstås. Men hos oss har det varit svårt att fylla tjänsterna. Och det blev ett rejält tapp när flera vidareutbildade sig till grundskollärare.