Här bor våra Göteborgsvänner...


Vi har haft besök idag av våra kära göteborgsvänner. När de inte är här hos oss i Värmland och plockar svamp, så bor de här på Olivedalsgatan balkongen högst upp, en bit ut  ("upp" enligt Annaa!) från Linnévägen (nej "Linnegatan" heter det enligt Annaa!)  (Och parken där längre upp i backen heter Slottsskogen, också enligt Annaa) Vi har varit vänner länge, sedan de hyrde Litorpet bredvid oss som fritidshus. Vi var i somras på mannens i familjen födelsedag / pensioneringsdag och firade  på Västkusten vid Brofjorden. De var här i skogarna och plockade svamp i regnet idag. Vi hade gett upp hoppet om att de skulle komma eftersom det var dåligt väder, men de kom och hade hittat massor av svamp förstås. Vi hade en trevlig kväll tillsammans med lite improviserat löksoppa och risgrynskaka. Mannen kommer hit och går med på älgdrev i oktober och bor här hos oss. Jobbet har han ersatt med arkeologistudier, det låter spännande.

Sönerna från Stockholm kommer nog hit till marknadshelgen. De kommer med några vänner för en helg i de stora skogarna med bastubad, tunnbad, jaktäventyr, marknad och annat vildmarksaktigt. Det vore verkligen roligt. De hyr måhända en större bil och tar med LA-sonens kvarlämnade saker här nere i källaren.

Kommentarer
Postat av: Nina

Fint hus. Fina hus finns det gott om i Göteborg.



Trevlig helg!

Postat av: Inga M

Fast jag tror att det var ett rätt sunkigt område när de började hyra lägenheten någon gång på 70-talet eller så. Nu är det fint förstås och bostadsrätter istället. Nära till en park som jag aldrig minns namnet på; något på Slott...

2008-09-06 @ 21:33:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Gatan. Linnégatan heter det, inte vägen. Och jag skulle nog kalla det upp.



Och parken heter Slottsskogen.



Och glada får de vara att husen i de här kvarteren fått stå kvar. Bara några kvarter längre upp genomfördes Europas största enskilda skövling av stadsbebyggelse, krigen undantagna, på 60-talet. Åtskilliga av husen som revs skulle kunnat renoveras i stället. Som det här. Riktigt sunkigt var det nog knappast just där, däremot en del renoveringsbehov. Nu är priserna på bostadsrätter i Linnéstaden bland de högsta i Göteborg. Även miljonprogramhusens lägenheter säljs för några miljoner!



Högst upp i backen till vänster drattade jag på ändan en söndag i juni 1986 i ett par för hala nya sandaler.

2008-09-07 @ 04:00:15
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mmmm det är verligen brant upp till Slottsskogen. Jag förstår om Du halkade. När våra barn var små så hälsade vi på här ibland och då "rastade" vi barnen där uppe i den fina parken med diverse fotbollsspelande. Jag minns de trädhöga rododendronbuskarna och deras fantastiska blomning.



Det är ett trevligt område, inte bara bostäder utan lite krogar och affärer finns det också, lagom mycket. Detta med brist på parkeringsplatser kan dock vara ett dilemma.

2008-09-07 @ 05:53:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Vad trevlig att sönerna kommer över. Måste också tillägga att deras planer är typiskt manliga ;-)). Mina tjejer skulle aldrig komma på idén att planera en sådan helg för att ha trevlig, de skulle snarare se en sådan helg som ett straff:-))). Marknaden hade möjligen lockat...men mest för att det var ett konsumstionstillfälle ;-)) Usch, jag har nog misslyckats helt är jag rädd...

2008-09-07 @ 08:19:57
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Marie: Ja, det blir roligt! Den aktuella helgen med marknad i Årjäng är 19-20:e september. De har med sig några goda vänner också som har varit här förut. Nej, det är nog inte någon tjejträff precis. De kommer hit ibland och brukar kalla det Hemingwayhelg :-)

2008-09-07 @ 09:39:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Trolda

Härliga vackra gamla hus finns det gott om i Göteborg...Min bästa Väninna huserar i ett av dem också och ofta är även inredningen inomhus fint bevarad. Hon har kakelugn, högt i tak och stukatur i bevarat skick. Men storstan är storstan och inget för MIG, men ett BESÖK piggar ju alltid upp!



Trolda - godförmiddag!

2008-09-07 @ 10:16:54
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Trolda: Jag gör som Du, bor på landet och besöker storstaden ibland. Men jag är inte säker på att jag skulle vantrivas i storstad. Har inte prövat det än. Fast jag skulle nog ha svårt att vänja mig vid ljudet hela tiden. Att det aldrig är tyst.

2008-09-07 @ 10:42:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Blackout

Känner igen mig för på den gatan bodde min syster på -80 talet. Inte i en hörnlägenhet men i ett lika fint gammalt hus. Eftersom det är så nära till Slottskogen är det ett OK läge, jag brukade tillbringa mesta tiden på Naturhistoriskan i väntan på att få återvända till lugnet :D

2008-09-07 @ 13:55:16
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Inga, Inga se upp: Gå inte upp för den där backen om du vill till Slottsskogen! Det är risk att du står högst där uppe och inser att du gått åt totalt fel håll, vänder på klacken och drattar på ändan.



Slottsskogen är en mycket fin park. Allra finast är Azaleadalen, precis som det låter en dalsänka fylld av azaleor av alla de slag. Då är det försommar, när azaleorna blommar! Det finns gångstigar genom hela området så man kan uppleva dem inifrån. Har du vänner i Göteborg som du tänker besöka på vårkanten så se till att försöka passa på när azaleorna blommar!



Själv tyckte jag Göteborg var för smått för att vara storstad.



Mina barn är i uppväxta i kanten av Slottsskogen så vi kan varenda stig, utan och innan. Först har de åkt barnvagnar, sedan promenerat, sett på djuren, klättrat i bergknallar, lekt på lekplatserna, haft hundra picknickar, till sist fick de två yngre sin cykelvana där. Sen flyttade vi så det hann inte bli några romantiska promenader, men det kan väl komma.

2008-09-07 @ 14:19:41
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Blackout: Det är verkligen fina hus här och så här långt från Linnegatan är det lugnt också.



Annaa: Jag har förstått att Slottsskogen är något av ett hjärta för dem som bor i området. Vi såg en hel del människor där när vi promenerade omkring i parken. För mig är Göteborg definitivt en storstad. Men vi har nog lite olika referensramar där.

2008-09-08 @ 04:21:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilket vackert hus! Slottsskogen har jag varit i några gånger, ett behagligt strövområde.

2008-09-08 @ 05:53:46
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Telefonissan

Fin bild! Olivedal (del av Linnéområdet) har inte varit något sunkigt område vad jag kan minnas. Underhållet på endel hus var kanske eftersatt på 70-talet, men vit ROT-renoveringarna på mitten av 80-talet så blev de istället lite väl genomgripande renoveringar ibland. I huset där mina föräldrar bor rev man ut kakelugnar och fina gamla paneler mm.



Just kring själva Linnégatan hade många hus stora sättningsskador pga att det urprungligen rann en strid å i gatans riktning (under marken numera alltså) så de fick pålas om eller ersättas med nya. Annars är det gedigna hus i denna del av stan.



Hela Linnéstan har blivit ganska mondän under de sista 10-tal åren. Mycket trevliga restauranger och bra butiker. Tack o lov inte särskilt snobbig stil på människorna, mer lite "bohemian chic". De som bor här skulle aldrig kunna tänka sig en lördagkväll på Avenyn (om man får generalisera) som anses lite vulgär och något av en turistfälla!

2008-09-08 @ 09:07:15
Postat av: Inga M

Mia: Ja det är verkligen fint och dessutom rejält tilltaget i storlek.



Telefonissan: Intressant, det Du berättar om områdets historia! Våra vänner trivs väldigt bra här.

2008-09-09 @ 04:27:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Dessa vackra hus i Göteborg, frågar maken ibland, om vi ska flytta, när vi blir gamla. De sämsta med de, som bor frivilligt i stan, att de kräver att hela Göteborg ska vara TYST kl 22:00, inga konserter, inga störande restauranger, anmäles bums. Vaffö ska de då bo mitt i stan? De som klagar...

2008-09-09 @ 14:34:09
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Lenita

ser ut som ur serien " andra avenyn" det hörn som alltid är med i början av varje avsnitt...

2008-09-10 @ 11:00:25
URL: http://lenitatheone.blogg.se/
Postat av: Inga M

Hannele: Håller med! Här i Årjäng blev det 30 km hastighetsbegränsning i centrum på grund av att de som valt att bosätta sig där ville att det skulle vara tyst! Fattar inget! Varför bor de inte ute på vischan om de vill vara utan störande ljud. Ett centrum måste få låta annars är det dött!



Lenita: Trodde först att Du var en helt annan Lenita, = hon som lagar mat på min skola och som var med i "Ensam mamma söker...." Men Du var alltså en helt annan tjej! Välkommen till min blogg!

2008-09-10 @ 20:25:54
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback