Finanskrisen igen då...

Alla experter låter såååååå trygga i sina uttalanden om svensk ekonomi. Bankerna är sååååå solida, för att inte tala om hur kunniga  och kloka de är. Och staten har såååååååå goda finanser. Fast jag undrar om ekonomerna själva egentligen på lunchen pinnade iväg till banken för att flytta sina kapital så att det inte skulle finnas mer än 250.000 SEK på varje bank (den statliga bankgarantin).  Och tar ut en slant att ha i madrassen ifall.......

Jag funderar också förstås på om
någon verkligen kan fatta vad som händer i stora globala ekonomiska system när förtroendet börjar svikta, dvs det läge som uppstår då gamla tanter som minns 30-talet tar ut sina pengar för att förvara dem i madrassen tills det blåst över.

För oss som inte har några stora kapital att oroa oss över så är det lite kittlande spänning åtminstone, men betydligt oroligare för många andra förstås. Den lilla pension som skulle kommit mig till del har väl spekulerats bort i dagarna, men den har jag ju aldrig räknat med ändå.

Jag fångar dagen i alla fall med att passa på att glädja mig över det faktum att jag inte har jättepengar på banken, detta faktum är ju sällan en källa till glädje annars menar jag.   :-)


Kommentarer
Postat av: britten

Så klok du är jag instämmer i dina funderingar...

Postat av: Gubben

Ja, ibland är bristen en källa till glädje :)

2008-09-30 @ 17:16:49
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Helena .E

håller med i Gubbens kommentar. Nån gång kan man iallafall skatta sig lycklig över att vara en fattiglapp.

2008-09-30 @ 21:53:29
URL: http://ehrencrona.bloggagratis.se
Postat av: SolSkuggan

Tänk så skönt att slippa bekymra sig för en förmögenhet mindre än lika med noll.

Tack för ett inlägg som gav mig rätt perspektiv och ett riktigt gott skratt för din snillrikhet:)

Du är allt go du Ingavän:)

2008-10-01 @ 00:04:13
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: Noemi

Grejen är att ingen vet, inte ens experterna. Allt är gissningar. Och det är vi alla som styr ekonomin med vårt beteende som kan vara coolt, eller riskvänligt eller riskförsiktigt. Så en del experter binder sina lån, andra inte.



Allt handlar om vårt eget beteende. Och ekonomi är inget eget oberoende djur utan gör så som vi, de flesta tror.

2008-10-01 @ 11:30:35
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Fundera kan man alltid. Och nu är det tvärtyst i media. Jag undrar vad som har hänt.



Gubben: Exakt!



Helena E: Man får passa på!



Solskuggan: Tack för det! Varje dag har sina glädjeämnen.



Noemi: I mina ögon är alltsammans en enorm amöba som ligger som en slemmig slajm över oss alla, en amöba byggd på tro och hopp, inget annat.

2008-10-01 @ 16:06:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahaha..det var mig en skön inställning...ja fortsätt att fånga dagen du ;-)). Däremot är det säkerligen som du säger, det är nog en och annan som har stors skälvan just nu. "Expertisen" kan ju inte göra annat än att "lugna" för vad skulle hända om "alla" fick stora skälvan och plockade bort sitt kapital från "marknaden"...

2008-10-01 @ 17:43:17
URL: http://www.alltiallon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback